Deutz F1L514 - Geen brandstof bij verstuiver na 5 jaar stil staan

Start niet na 5 jaar te hebben stil gestaan.
Heb hem 30 jaar,soms werd hij minstens om het jaar gebruikt, liep altijd meteen.
Er komt geen brandstof bij verstuiver.
Wel uit het ontluchtings boutje op de pomp,een flinke hoeveelheid als ik die los draai.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Gr Riny
riny-willems

Reacties

Wimsumar
Beste Riny-Willems: Met de biodieselbijmenging is de dieselolie tegenwoordig niet meer wat het geweest is en wordt "langparkeren" afgestraft. Mijn gedachten gaan in de richting van een vastgeroeste pompplunjer in de brandstofpomp.

B.T.W. Tip: Volgende keer ook het koppelingspedaal in ontkoppelde stand vastzetten om vastkleven van de anders ingeklemde kopelingsplaat te voorkomen.
LG0enga
Ik denk inderdaad het zelfde als @Wimsumar. Plunjerpomp die is blijven hangen. Is makkelijk te verhelpen door brandstofdeksel te verwijderen. Is erg makkelijk bij een Deutz motor. Hoeft niet op tijd te worden gezet als de plaat verwijderd is geweest. Succes!
Wimsumar
Beste LG0enga:

Quote Reactie van @LG0enga:
Hoeft niet op tijd te worden gezet

Ik "lees" (frans blijft moeilijk) in de gebruikershandleiding dat om de brandstofpomp goed te ontluchten de krukas in een bepaalde stand ("op tijd" ) gedraaid moet worden. Herken je dat?

pdf pagina 34:

(OP pagina 33: versleten pompplunjers? )

Manual DEUTZ F1L514:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Deutz L514 motordocumentatie: (pdf pagina 39 inspuitpomp)

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
LG0enga
@Wimsumar het op tijd zetten moet alleen gebeuren als de nokkenas los en uit het blok is geweest.

De plunjer wordt ingedrukt door een nok op de as, deze blijft het zelfde als de deksel er af is geweest. 😄
Wimsumar
Beste LG)enga:

Quote Reactie van @LG0enga:
De plunjer wordt ingedrukt door een nok op de as, deze blijft het zelfde

De stand van de horizontaal liggende brandstofpompplunjer kan invloed hebben op het goed/snel ontluchten van het brandstofsysteem. Dat wordt bedoelt met het in een bepaalde stand zetten ("op tijd zetten") van de krukas bij het ontluchten.
riny-willems
Wat fijn dat ik al zo snel bericht krijg, bedankt daarvoor.
Dus grote deksel aan zijkant motor verwijderen?
Daar zit ook de hoeveelheid regeling aan?
Waar dient het uittrekknopje onder de pomp voor?
Nogmaals bedankt, ik ga het morgen proberen.
LG0enga
@riny-willems de deksel kan er zo afgeschroefd worden. De regelaar zit daar ook aan inderdaad. Alles kan er in z'n geheel afgenomen worden. Dan kan aan de achterkant de plunjer worden los gemaakt.

Het uittrekknopje dient als voorpomp handel om diesel in de cilinder voor te pompen. Hier kan wel aan gevoeld worden of de plunjer vast zit. Dan is deze een stukje vrij heen en weer te halen.

Succes!
deutz bas
In de pomp zit een veer met een naald
Als er vuil in zit dan heb je kans dat er geen brandstof in je verstuiver krijgt
Daar had ik ook last van
riny-willems
Heb de plaat gedemonteerd, en inderdaad de plunjer bleef plakken.
Beetje kruipolie en iets verder drukken en hij kwam los, ging meteen weer soepel.
Waar dient dat zgn voorpomp voor?
Welke olie moet er op de motor en hoeveel?
Volgende week ga ik het karwei afmaken en hopelijk loopt hij weer.
Iedereen een fijn weekend gewenst.
+1
Wimsumar
Beste Riny-Willems:

Quote Reactie van @riny-willems:
Welke olie moet er op de motor en hoeveel?

Bladzijde 7 van de manual: motorolie, 4 liter.
Bladzijde 26: 'S Zomers S.A.E.30. 'S Winters S.A.E. 20.

N.B.: De fabrikant "schrijft" een motorolieverbruik voor van 450 gram (halve liter) per 10 draaiuren als 'normaal'.

Olieadvies: Beslist geen moderne (synthetische) olie in oldtimertrekker gebruiken.

Classic oil:

kroon-oil.com/nl/catalogus/…
LG0enga
@riny-willems mooi dat de plunjer weer los is!

Voorpompen kan bij een koude motor worden gedaan om een beetje extra diesel in de cilinder te spuiten voor de eerste slag. De hoop is dat de motor sneller aanslaat.
Heb het zelf nooit nodig gehad. Deutz start erg makkelijk.
riny-willems
Het is gelukt, hij tokkeld weer als vanouds.
Heb het z,g voorpomp gebruikt om brandstof tot aan de verstuiver te pompen.
Na afzetten heb ik aan het pompje gevoeld of de plunjer in zijn ruststand stond.
Dan zal de plunjer na evt lang stilstaan,altijd los komen.
Zat naderhand te denken,zou het met perslucht ook gelukt zijn?
Heeft de motor ook een oliefilter en een oliepomp?
Bedankt voor alle hulp, Gr Riny
Wimsumar
Beste Riny-Willems:

Quote Reactie van @riny-willems:
oliefilter en een oliepomp?

Zie de afbeeldingen/omschrijvingen in de motordocumentatie. (Link in eerder gegeven antwoord).
LG0enga
@riny-willems Mooi dat het gelukt is!
Weet niet of perslucht zal werken omdat je niet weet hoe de plunjer staat en of je er lucht achter krijgt. Nu is de plunjer mooi gesmeerd en niet beschadigt.

De F1L514 heeft een oliepomp en filter. De pomp is echter alleen voor de olie binnen de carter. De olie wordt niet naar de klepdeksel gepompt. Filter is achter de vooras te vinden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!