Ford 3600 - Hefinrichting/trekkracht regeling/ extra functie
Goedemiddag,Mijn naam is Hans en ik heb voor de hobby een Ford 3600.
Vanaf het begin al problemen met de hefkracht en snelheid(ook van de extra functie)
Hendel verticaal en horizontaal gehad, maar ik merk alleen verschil als ik deze halverwege vast houd.
Druk is 140 bar als alles werkt.
Olie niveau is goed.
Pomp is recent vervangen.
De vorige eigenaar had een aanslag blok gelast bij de topstang bevestiging.
Een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden hefinrichting geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Een aanslagblok bij de topstang hoeft niet uit te maken, wat doet dit blok? Gaat het tuimelstuk nu niet meer zo ver naar voren richting de stoel?
Heb je 2 hefhendels naast elkaar? De buitenste is voor de positieregeling, dat is de gewone hef. De binnenste is voor trekkracht regeling, dat is de hendel die je gebruiken kunt als je een werktuig zoals een ploeg of cultivator automatisch op min of meer gelijkblijvende diepte door de grond wilt trekken.
Als je met de positieregeling werkt moet de binnenste hendel helemaal omlaag staan, en gebruik je alleen de buitenste hendel. Deze kun je nu voor het testen ook het beste gebruiken.
De hef moet ook gewoon helemaal en vlot omhoog komen als je deze buitenste hendel helemaal naar boven zet, dus tegen de eind aanslag. Dan wordt het reduceerventiel namelijk open gezet.
Je kunt de stand van het reduceerventiel eventueel veranderen, misschien staat ie deels of helemaal dicht, en dat scheelt behoorlijk! Maar zoals gezegd, met de hendel helemaal bovenin wordt dit reduceerveniel automatisch (stangenstelsel binnenin de achterbrug) geheel open gezet, dus op max. doorstroom.
Hij zit aan de rechterkant, waar ook de hefhendels zitten, zit tegen de achterbrug een zwarte knop (kwart rond), deze is te verstellen en hiermee regel je de hef snelheid. Deze moet voor snel werken van de hef helemaal naar links (naar achteren) geraaid staan, dan gaat alle olie naar de hef (en niet deels retour).
Deze zwarte kunststof knop kan er ook af zijn, er zit dan allicht nog wel een rond stompje, deze kun je met een tang verdraaien. Kan wezen dat het in de loop an de tijd vast is komen te zitten, dan gewoon even wat kruipolie/wd40 er tussen spuiten, en af en toe even wat proberen te bewegen, zo komt ie wel los.
Dit kun je misschien eerst even proberen als eerste stap, en misschien is het afdoende.
Op zich moet de hef bij 140 bar wel vlot omhoog komen, zeker als er geen gewicht in hangt. Er zit immers een nieuwe pomp op.
Nu is de hefkracht van dergelijke trekkers niet onnoemelijk groot, dus, hoe heb je de klachten over te kleine hefkracht vast kunnen stellen? Bij een te zware last in de hef moet echter de trekker met de vooras van de grond kunnen komen.
De hefsnelheid (en oliehoeveelheid voor de extra functie) is instelbaar met de draaiknop (op de foto waar de rode peil naar wijst).
De hefkracht is dusdanig klein, dat wanneer ik een pallet met een baal kuilvoer(300kg) wil heffen de tractor dit soms niet doet.
Bouwjaar van de tractor weet ik niet(op de motorkap staat 4100 en het is een smalspoor uitvoering)
De draaiknop zit muurvast(ook na gebruik kruipolie).
Is dit deksel zo te demonteren of dient dan eerst de hefdeksel te worden gedemonteerd?
Hef werkt weer prima nu.
Bedankt allemaal
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)