Ford 8340 - Kalibreren van koppeling transmissie
Mijn vader heeft een ford 8340 in het bezit en nu willen wij deze kaliberen zodat hij rustiger en soepeler schakelt. We hebben een onderhoudsboek maar daar staat niet in hoe het moet, nu is de vraag hoe we de trekker moeten kalibreren? Deze is in het verleden wel eens bij ons gekalibreerd maar niemand weet meer hoeDe beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden transmissie , koppeling en kalibreren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Je drukt het haasje en schildpadje in en start dan de trekker.
Je krijgt dan CAL op je dashbaord.
Trek de handrem goed aan, zet de motor op ongeveer 1200 toeren.
Trap de koppeling in en zet alle versnellingspoken naar voren.
Laat de koppeling los, nu druk je het haasje in op de pook, hij gaat nu 1 koppeling calibreren. Houd de knop zolang ingedrukt dat de waarde niet meer oploopt. Wanneer dit gedaan is druk je het schildpadje in.
Als ook deze waarde niet meer oploopt dan zet je de hele rechtse pook (voor hoog/laag groep) in de middenstand.
nu kan je met de drukknoppen de andere 2 koppelingen calibreren.
Zijn de ook klaar dan zet je de trekker uit om de waardes op te slaan.
Na ongeveer 10 seconden kan je de trekker weer starten en moet hij beter schakelen.
@nhmonteur had dit denk ik ergens eens gepost, ik heb het zelf al gebruikt, het is misschien wat raar dat je de koppeling moet loslaten met alle poken in versnelling, maar wees gerust je zal blijven staan wanneer je dit doet als de calibratiemodus lopende is. Soms helpt calibratie niet zoals bij ons nu het geval is, wanneer je merkt dat het oliedruk lampje kort oplicht bij het schakelen zal je waarschijnlijk de accumulator moeten vervangen alvorens te calibreren, althans ik vermoed dat dit het probleem is bij onze trekker, na mijn examens ga ik dan ook achter een nieuwe accumulator.
Stuurbekrachtiging gaat erg zwaar, is dit dan een defecte pomp? Of kan ik ergens een filter of sensor vinden die problemen geeft? Rode lampje van oliedrukmeter op dashboard brand ook tijdens rijden.