Same Corsaro 70 - De voorste wielen worden niet in geschakel van een SAme corsaro 70 4wd weet iemand wat de oorzaak kan zijn

Ik heb een Same corsaro 70 een 4wd maar de voorwielen worden niet ingeschakeld weet iemand wat dat kan zijn. de as naar voren draait wel
wilma-krijgsman

Reacties

county854t
Hallo, de as naar voor draait altijd als je rijd. Waarschijnlijk n probleem met fwd koppeling anders zit er mechanisch iets niet goed bij voorbeeld een tandwiel stuk.
Succes
Wimsumar
Beste Wilma-Krijgsman: Inschakelen van de 4-wd gebeurd op zo'n SAME ook niet 'vanzelf'.

In-/uitschakelhendel nr 5 op afbeelding 8, pdf pagina 9:

Seriegenoot SAME SATURNO-80 handleiding:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
wim-same
Heb je de hendel van de vierwiel aandrijving wel ingeschakeld ( naar voren ) en hoe constateer je dat de vier wielaandrijving het niet doet ???
wilma-krijgsman
@wim-sameBedankt voor de reactie vier wiel drive is in geschakeld de reden dat ik denk dat hij het niet doet ik gebruik de tractor om mijn visboot naar en van het strand te halen /brengen, met het van strand afhalen bleef de tractor in het zand zitten de achterwiel draaiden door maar de voorwielen niet daarom denk ik dat de voorwielen niet worden aan gedreven
joop-same
De splaines mof van de aandrijf as verschoven door een spanstift die stuk is???
Li. voorwiel opkrikken met ingeschakelde DT moet je niet kunnen draaien.
Re. voorwiel idem.
wilma-krijgsman
@joop-same bedank voor de tip zal het zeker gaan doen als de temperatuur het toe laat. vraagje waar zit de splainesmof en de spanstift
joop-same
Die as zit onder de trekker en loopt van de versnelling bak naar de voor as, en tegen de voor as zit een mof met 4 bouten vast aan de pignon, en de as zit er met splaines in, en wordt op de plaats gehouden door een spanstift van 8 x 45
wilma-krijgsman
@joop-same goedemiddag Joop de wielen draaien ook als de voorwielen zijn ingeschakeld dus er is wat kapot. Vraagje is het een grote /dure ingreep de trekker is nl al een oud beestje. vr groet
Wimsumar
Beste Wilma-Krijgsman:

Quote Reactie van @wilma-krijgsman:
de wielen draaien

Even voor goede orde: Heb je de test gedaan zoals 'oude-rot-in-het-vak' Joop-SAME voorschreef? Dus met de voorwielen 1 voor 1 los van de grond, of, gemakshalve allebeide tegelijk los van de grond?
wilma-krijgsman
@Wimsumar Goedeavond ik heb de voorkant opgekrikt tot de wielen los van de grond waren daarna heb ik de wielen gedraaid in de 2wielstand als ik een wiel draait gaat het andere wiel de andere kant op daarna heb ik de handel in de 4 wiel stand gezet en ik zie geen verschil ik kan de wielen gewoon draaien ik heb ook nog naar de as gekeken maar die zie je bijna niet verschuiven bij het in en uit schakelen
Wimsumar
Beste Wilma Krijgsman:

Quote Reactie van @wilma-krijgsman:
de voorkant opgekrikt tot de wielen los van de grond waren

Daar was ik al bang voor. 😉
Doe de test nogmaals A.U.B., maar dan 1 wiel op de grond laten staan (of anderszijds blokkeren). Op deze wijze is te testen of de 4-wd aandrijflijn werkt of niet (mits ook ingeschakeld).
joop-same
Wilma Krijgsman,
Zoals Wimsumar ook al schreef, de test als volgt nogmaals : 1 één Wiel op krikken tot het van de grond is, de vierwiel inschakelen en als het goed is mag je dit wiel NIET kunnen draaien, ook bij het andere wiel hetzelfde, kun je nu geen van de beide wielen draaien dan is er niets stuk, kun je wel een wiel draaien dan is er wat niet goed.
jacob-krijgsman
Goede middag Joop/Winsumar ik heb gedaan wat jullie geschreven hebben maar de wielen kun
zowel in als uit geschakeld ook een voor een draaien dus dat is niet goed .Als je in of uitschakeld verschuift de as dan ik heb gekeken tijdens het schakelen maar is ziet niets.
Wimsumar
Beste Jacob-Krijgsman:

Quote Reactie van @jacob-krijgsman:
Als je in of uitschakeld verschuift de as dan

Nee, uitwendig is er bij in- of uitschakelen aan de as niets te zien. De kans is groot dat de eerder door Joop-SAME genoemde spiebaanvertanding op de as afgesleten is of de geleidebus hieromheen losgeraakt en verschoven is.

Ga op onderstaande site naar:
1] Select language: Kies NDL taal (bovenbalkmenu)
2] Kies dan SAME.
3] Ga in rechtermenukolom naar [Old models]
4] Kies [Corsaro-Synchro]
5] Kies [4-wd transmissie]
De afbeelding van de aandrijfas onderlangs de trekker en genoemde mof verschijnt in beeld.

trattore.it/
jacob-krijgsman
@Wimsumar heb ik gedaan maar krijg geen tekeningen in beeld
Wimsumar
Beste Jacob-Krijgsman:

Quote Reactie van @jacob-krijgsman:
heb ik gedaan

Sorry, ik heb een paar stappen overgeslagen.

Opnieuw:
1] Select language: Kies NDL taal (bovenbalkmenu).
2] Kies dan SAME. (Menu rechts).
3] Ga in rechtermenukolom naar [Old models].
4] Kies [Corsaro-Synchro].
5] Klik op [Vooras].
6] Klik op [Algemeen].
7] Klik op [4wd-Transmissie].

Dan verschijnt de tekening van de aandrijfas.
jacob-krijgsman
@Wimsumar krijg nu de tekeningen vr gr Jaap
joop-same
Hallo Jacob,
De as verschuift ook niet moet ook niet, en er zit geen mof maar een naaf flens met splaines tegen de vooras.
Doe nog een volgende test, de voorwielen alle twee op de grond, dan met een waterpomp tang de as proberen te draaien met "niet" ingeschakelde vierwiel : kun je de as draaien of gedeeltelijk
draaien dan zijn de splaines uit de naaf flens OF de spanstift die hierin zit is stuk en dan is de as ook een heel stuk naar achteren te verschuiven.
jacob-krijgsman
Goede avond Joop ik heb gedaan wat je heb geschreven maar ik kan de as niet draaien er zit een lichte spelling in maar meer ook niet ik heb het ook geprobeerd met een in geschakelde as maar ik zie geen verschil vr gr Jaap
joop-same
Jaap, Dan zou er als dit allemaal klopt ook niets stuk zijn, het zou nog kunnen dat de schakel mof in de bak er soms niet goed inkomt, de handel goed inschakelen en hij zou door een veer ingeschakeld moeten blijven, probeer nog eens of hij wel ver genoeg schakelt.
Wimsumar
Beste Familie Jaap, Jacob en Wilma Krijgsman 😉 :

Quote:
krijg nu de tekeningen

Ga dan nu op die 'moeilijk te doorgronden' Trattore.it-site naar [4wd-krachtafnamepunt]. (Staat in hetzelfde rechtermenu, vlak onder de [4-wd transmissie-as] die je al hebt kunnen vinden.
In het "krachtafnamepunt" is asje nummer 10 de overgang van inwendig (in de versnellingsbak) naar uitwendig gedeelte van de 4-wd-aandrijving. Asje 10 is (uitwendig gedeelte) een holle as met spiebanen. Hierin steekt de "transmissie-as" (welke naar de vooras loopt). De spiebanen in het asje 10 en op de transmissie-as kunnen glad gedraaid/versleten zijn. (Komt vaker voor op dergelijke droge/ongesmeerde ijzer-op-ijzer asverbindingen).
wilma-krijgsman
@Wimsumar ik heb de tekening gevonden en ook as nr 10 hier moet ik eens rustig naar kijken maar in ieder geval Jij Joop en alle anderen die gereageerd hebben bedanken als ik nog wat wil weten kom ik hier nog terug vr gr Jacob Krijgsman
joop-same
Wilma, De spiebanen uit de achterste naaf zijn nooit versleten, wel de vooras kant, wat nog een oorzaak kan zijn is de schakel nok no.20 dat deze versleten is komt wel voor.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!