Ford 3055 - 3055 hef zakt na stukje rijden en soms als ik meer gas geef
Vandaag heb ik met de palletvork en een pallet met dakpannen geprobeerd te rijden, maar de hef gaat of helemaal omhoog of na een tijdje rijden zakt hij in. Niet te doen, ik moest om de 20 seconden bijregelen om te voorkomen dat hef helemaal omhoog stond of de pallet over de grond sleepte . Ook als ik gas gaf zakte hij soms in. Nou heb ik zoals eerder beschreven, last van lekkage rondom de rem stangen. Zou dit "hef probleem" door een tekort aan olie kunnen komen (eerder bijgevuld, nu 2-3 liter uit denk ik) of is er meer dan aan de hand?De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Dat klinkt alsof je de hefinrichting op de trekkrachtregelingsfunctie hebt staan.
Het keuzehendeltje voor positie- of trekkrachtregeling zit "bij je rechterkuit".
Zie onderstaande foto + omschrijving eronder:
tractorfan.nl/picture/727490/
of de pomp is versleten.zo wie zo de filter schoonmaken.zit in de cardan.
De remas loopt volgens mij door de versnellingsbak. Dit is een apart oliereservoir, gescheiden van de rest van de achterbrug/hydrauliekoliereservoir. Een peilcontrole is dus gewenst.
partstore.agriculture.newholland.com/us/…
In een vorig topic ging het over de seals om de remstangen, en deze remstangen worden via de hevels op de remas bediend.
Er moet ruim 30 liter olie in de achterbrug bij een 3055, is namelijk dezelfde achterbrug als van een 4000. Als je die olie bij een CNH dealer hebt gekocht, en je vertelde waar het voor was, dan zal die olie vast wel de juiste wezen.
Er zit achter de oliepomp een peilplug, met (origineel) een 4 kante kop, en conische schroefdraad. Staat ook wel in de handleiding.
Het probleem wat je beschrijft kan inderdaad komen van een pomp die lucht zuigt.
Het vervangen van het hydrauliekoliefiter is geen kleinigheid, ik neem aan dat het bij de 3055 net zo gaat als bij de 4000:
tractorfan.nl/topic/88029/
Er ging bijna 20 liter olie bij, dus het was niet zo vreemd dat de hef niet goed werkte.
Ik was echt verbaasd want een kennis van mij heeft ruim een jaar gelden de trekker een grote beurt gegeven en alle olie vervangen (en ik heb hem tussentijds max 50 uur gebruikt).
Ik kan met niet voorstellen dat hij er destijds genoeg in heeft gegooid want er ik heb zeker geen 20 liter opgevangen gedurende het jaar.
In ieder geval bedankt voor de suggesties, ik ga hem morgen nog verder testen, maar het lijkt opgelost.
De eerstvolgende keer dat de hydrauliek open moet zal ik ook meteen de filters reinigen.
Hij zit ongeveer 5 cm boven de treeplank, en 5 cm voor de flens waarmee versnellingsbak en achterbrug tegen elkaar zitten. In de versnellingsbak hoort 12,5 liter olie. Vulplug zit boven op de versnellingsbak, naast de versnellingshendels, het is een dop met ongeveer sleutelmaat 24.
Er kan denk ik wel dezelfde olie in als die in de achterbrug gaat, de CNH dealer heeft je allicht een universele tractor transmissieolie meegegeven?
Succes ermee!