John Deere 1030 - Plunjerpomp hydraulieksysteem reviseren/ vervangen?
Hallo kenners,Het lijkt erop dat de plunjerpomp van mijn John Deere 1030 gestopt is met (goed) werken. Na waarschijnlijk (te) lang te hebben doorgereden met versleten remschijven is er veel ijzerslijpsel in de achterbrug gekomen. Dit heeft natuurlijk her en der schade aangericht. Inmiddels is de achterbrug weer in goede staat en heb ik tevens (uit voorzorg) het nodige vervangen. Denk hierbij aan: Complete drukgroep, krukaskeerring, price-as, transmissiepomp in de achterbrug, gevoerde platen PTO koppeling, remzuigers, remschijven, handremband, afdichting hefcilinder en alle o-ringen/pakkingen/afdichtingen die ik tegen ben gekomen.
Momenteel zit alles weer in elkaar en lijkt alles goed te werken. De remmen doen het, PTO draait bij inschakelen en de transmissiepomp voed de plunjerpomp in de neus. Er komt olie uit het hydrauliekventiel achter en de hefarmen gingen omhoog. Na het monteren van de rest van de hefinrichting kwam ik erachter dat de hef geen kracht heeft. Zonder belasting wil de hef omhoog (het zij langzaam) maar zodra ik er op ga staan doet de hef helemaal niets meer. Ik zal nog even de druk en liters testen maar het lijkt mij zeer aannemelijk dat de plunjerpomp in de neus toch teveel geleden heeft en niet meer naar behoren werkt. Hij doet nog wel wat want er komt olie uit de persleiding maar ik heb niet voldoende druk/liters.
Is er hier iemand die ervaring heeft met het reviseren van zo'n pomp? Wat is er waarschijnlijk kapot/versleten wanneer zo'n pomp een tijdje zonder olie/op slechte olie gelopen heeft? Wat kan ik tevens ook beter uit voorzorg vervangen en zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Ben ik er met alleen het vervangen van de 8 plunjers/zuigers?
Graag hoor ik van ervaringsdeskundigen waar ik rekening mee moet houden en of een revisie lonend is, misschien kies ik anders voor compleet vervangen.
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.
Groeten Joost
Bijlages
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden hydrauliek , hydrauliekpomp en oliepomp geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
De vorige keer ( bij de 926) heb ik een 2e hands pomp gekocht voor 800 euro.
Een nieuwe (ls) pomp voor mijn trekker kost 1650 euro.
Ik heb nu mijn pomp van de 916 en de oude van de 926 naar overbeek shovels in goor gebracht.
Die hebben een rivisie afdeling voor olie pompen.
De pomp van de 916 had bijna iets te diepe groeven. Maar de pomp van de 926 was minder erg ver versleten dus die hebben ze gereviseerd. Kostte 950 euro.
En dan wordt de pomp ook weer door hun getest en de druk gecontroleerd
Duurde 2 dagen en toen was de pomp weer klaar.
Wordt nu weer ingebouwd in de trekker
Bovenop de pomp zit nog een filter, heb je die er al uit gehad?
Als er vijlsel met de olie richting achterbrug gaat, verwacht ik dat het voorrangsventiel van de besturing vast zal gaan zitten, met als gevolg dat je er even helemaal niet meer wijs uit kan worden wat nu waar aan de hand is.
Tip die je vast wel wist: vervang ook even de o-ring en de oliekeerring bij de as van de pomp nu er toch bij bent.