John Deere 6195M - Probleem lage brandstofdruk bij koud weer

Iemand ervaring met te lage brandstofdruk bij koud weer?
Zou iets met de koude en de fijne filters te maken hebben maar onze dealer heeft er niet meteen een oplossing voor.
Olivierm

Reacties

Fendttrisixfan
Normaal als je de filters vervangt moet dit probleem weg zijn
Olivierm
@Fendttrisixfan filters steken er geen 200 uur op🤷‍♂️ en we hebben helaas drie van die kl*te trekkers 😁
Fast Eddy
Zo koud is het nog niet geweest. Dus denk ik dat je filters moet vervangen. Wat voor melding moet je krijgen als er teveel water in het filter zit? Misschien is dat het wel.
+2
Fendttrisixfan
@Fast Eddy nee water in filter is andere melding, maar is wel een probleem die vaker voorkomt, bij de minste vervuiling heb je foutcode
+1
mdoornekamp
@Fendttrisixfan ik heb het ook gehad met de 6155R. En heb het ook wel meer gehoord. Blijkbaar wordt het filter te koud voorin de neus. Wij deden er ook wel eens een paar poets doeken omheen.

Ik vind het wel raar dat de dealers het probleem niet kennen. Maar dat was bij mij ook zo. Ik heb mijn nieuwe R met verwarmd filter besteld. Kost maar 80 euro extra. Dealers moeten dit zelf ook meer aangeven.
+1
Siete
@Fast Eddy
Dan gaat er een oranje gloeispiraaltje branden. Maar zou idd filters vervangen. Door de nieuwe diesel zijn er heel veel problemen met filters die zich qua storingen soms wat anders openbaren.
Fendttrisixfan
@Siete dat oranje gloeispiraaltje is nog van voor het 6r tijdperk hoor
Siete
@Fendttrisixfan
Heb het met de 6920 idd meerdere malen gehad. Meen me te herinneren dat ik het met de 6210R ook een keer gehad heb. Maar durf er geen geld tussen te zetten. Haha. Dan zal ik me in het laatste geval wel vergissen.
930triplemaaier
@Siete de 6920 was dat een common rail? had je dan melding dat de rail druk van de verstuivers laag was? dat is namelijk een bekend probleem.
Siete
@930triplemaaier
Ja was een CR. Nee als je dat opzocht in het boek stond er in filters aftappen. Wij deden dan vervangen maar goed. Soms de aftappen om de dag rond te komen en werk af te kunnen maken. Raildruk te laag kan ik me niet herinneren eerlijk gezegd. Qua motor weinig gedoe met dat ding gehad in de 13.000 die ik er mee gedraaid heb. Helaas bij 17.000 een nieuwe motor in gekomen door niet peilen s ochtends hoorde ik laatst... Toch zonde zo iets..
mdoornekamp
@Siete ik heb met mijn 6820 geen brandstof problemen gehad. Trekker was ook nog opgevoerd.
930triplemaaier
@mdoornekamp jou 6820 had ongeveer evenveel pk als de 'standaard' 6920 waar ik mee gewerkt heb. buiten de bekende na zoveel uur lekkende koppakking geen problemen met de motor gehad en beresterk onderin toeren. de AP daarintegen die kon denk ik het hoge draaimoment laag onderin toeren slecht aan
mdoornekamp
@930triplemaaier mijn 6820 was "standaard" al 170 pk. Toen nog 25 erbij getuned.
Siete
@mdoornekamp
Ik ook niet. Zoals gezegd als het lampje eens knipperde was hij er meestal ook wel aan toe om nieuwe filters 😁 Beesje had ook iets meer pk's dan de standaard...
bartjuh
Komen veel problemen met diesel tegenwoordig. Ook met auto's. Komt door die nieuwe toevoeging in diesel. Die smeert direct dicht. Hadden wij zelfs laat van bij de tank. Na ongeveer 500 ltr getankt te hebben zat 't filter alweer dicht
jehan
@bartjuh dat hadden wij ook ..zijn toen overgegaan op andere olie handelaar..diesel is iets duurder maar probleem is aanmerkelijk minder
JD3010
Quote Reactie van @jehan:
.diesel is iets duurder maar probleem is aanmerkelijk minder

Voor mij totaal onherkenbaar. Betaal wel misschien wat meer voor de diesel, maar sommige filters zitten er al jaren op. 1 van m'n trekker afgelopen herfst de filters vernieuwd, omdat het brandstofsysteem toch loslag.
5jaar geleden bacterie in de tank van m'n mobiele kraan gehad, dan wordt je echt niet blij van. Bleek dat de aansluiting van de tankdop niet waterdicht op de tank zat, waardoor er water in de tank komn komen.
jehan
@JD3010 ja die bacterie hoorde je ook veel van ..blij dat wij dat niet gehad hebben ..
JD3010
@jehan Als je diesel een tijd laat staan, zakt de bacterie naar beneden en kun je de diesel er boven af weg laten lopen. Dit is met beetjes door de beregeningsmotor gegaan.
jehan
@JD3010 fijn dat er dan ook nog oudere diesel motoren zijn die er minder gevoelig voor zijn ..tegenwoordig dat gecomputer geregelde gedoe wordt je soms ook niet goed van
bartjuh
@jehan we hebben al de duurdere traxx diesel
roytieltjes
@jehan en wat is minder? Bij ons is de overgang van zomer na winter ook drama . De diessel komt gewoon van de groothandel waar de meeste hier uit de regio halen
+1
Fendt926Driver
@roytieltjes iedereen haalt hier uit dezelfde 106 000 kuub opslag in de petrolium haven.
Maar ieder heeft zijn eigen vul station waar ze de merk specifieke ( texaco avia gulf enz) additieven er aan toe voegen
roytieltjes
@Fendt926Driver dat zou kunnen. Ons werd gezegd dat probleem bij de haven al begon. Stolling vetten in de brandstof. Tank van mij staat ook niet vorst/wind vrij dus zal ook wel schelen. Nu al tijdje geen problemen meer. Is altijd het moment met eerste vorst
Fendt926Driver
@roytieltjes zomer diesel in de tank gebeurt niets mee.
Pas onder druk wordt het parrafine en stollt het gedeeltelijk
roytieltjes
@Fendt926Driver en wat versta jij bij onder druk komen? Bij het zuigen uit de inc bijvoorbeeld?
Fendt926Driver
@roytieltjes zomerdiesel gaat vlokken bij de filters nooit (zeg nooit nooit) in de tank.
(Bijna) alle hakselaars gaat eind oktober vol zomerdiesel.
Maar stilstaand in de tank gaat het heel de winter goed.
En in het voorjaar start alles gewoon.
roytieltjes
@Fendt926Driver ik trek zo 4 tot 6 filters dicht op 800 liter bij de eerste kou . En al aantal jaren achterelkaar . Maar wat jij zegd klopt ook. Dat ze machines aftanken met zomer diessel en volgend jaar is er niks aan de hand
mdoornekamp
@roytieltjes welk type trekkers heb je dan?
+1
roytieltjes
@mdoornekamp midi mobiele kraan
jehan
@roytieltjes ja dat zeggen ze weleens we staan gewoon naast de shell of esso uit dezelfde silo te laden ..maar wat doen ze er zelf bij in aan toevoeg middelen ..de ene meer dan de ander ..en het schijnt zo te zijn als je het bovenste uit de silo hebt is schoner dan onder in ..van winter naar zomer diesel of anders om merken we geen verschil
roytieltjes
@jehan ik buiten de overgang na winter ook nooit problemen. En toch blijft het raar ik tank de caddy bij het zelfde leverancier en daar nooit problemen 🤔
mdoornekamp
@roytieltjes caddy heeft wel verwarmd filter denk ik. Of filter is iets ruimer.
willemk
Heb hier pas een monteur gesproken die zei dat er partijen brandstoffilters, made in china, op de markt gezet zijn die een te fijne maas hebben. Gevolg is dat er constant problemen zijn met de brandstoftoevoer. Misschien heb jij op je trekker ook wel een te fijn filter zitten
caseboy
@willemk lijkt mij als originele filters of a-merk filters koopt heb je daar geen last van
wierenga
Ik denk ook dat je dit probleem krijgt door de toevoeging van bio diesel van tegenwoordig. De oplossing van @mdoornekamp is een oplossing. Of filters vervangen en met een hvo diesel te gaan rijden Waarschijnlijk heb je dit probleem dan niet meer.
Olivierm
Hebben geprobeerd met afschermen met isolatie hielp niet, de nh's en de vorige jd 6210 had er geen last mee

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

wierenga
@Olivierm heb je eerst wel de brandstof filters vervangen? En daarna het spul geïsoleerd? Want zonder een dichtgeslagen filter, gaat bij mijn weten niet zomaar weer open.
roscho
Je kunt een keer de proef op de som nemen en aan de pomp diesel voor auto's tanken. Ik heb de klacht over landbouwdiesel vaker gehoord. Vooral de motoren met precieze regelingen erin (lees: alle moderne motoren) hebben er last van.
wierenga
@roscho de aanmenging van biodiesel zit net zo veel in auto diesel, als landbouw diesel. Als de biodiesel het probleem is, moet je het zoeken in blauwe diesel of een andere hvo diesel.
mdoornekamp
@roscho de diesel in mijn voorraad tank is beter dan bij het pomp station. Ik heb altijd extra toevoeging tegen bacteriën. De pomp langs de weg doet dat niet, omdat ze er vannuit gaan dat de tank snel genoeg leeg is, dus veel omloop snelheid.
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
extra toevoeging tegen bacteriën.

Weet je dan niet hoe slecht dat is voor je brandstofsysteem. Je kunt veel beter zorgen dat je geen bacteriegroei in je tank hebt.
mdoornekamp
@JD3010 ja maar hoe houd ik die bacterie groei tegen dan🙄
+1
JD3010
@mdoornekamp Door goede brandstof te kopen waar geen bio-component in zit.
mdoornekamp
@JD3010 Olijve claimde wel dat ze nog pure diesel kunnen leveren. zonder bio. Maar sommigen zeggen dat dat niet meer mogelijk is
wierenga
@mdoornekamp bij ons thuis gaat er ook een antibacterie middel door, de diesel leverancier raad het zelf aan. Pure diesel lijkt mij ook wel wat, want bio diesel is nog schraal ook. Misschien is hvo diesel ook wel wat, maar hoor er nog weinig ervaringen mee.
mdoornekamp
@wierenga hvo diesel ken ik eigenlijk niet. Zal ook wel duurder zijn.
wierenga
@mdoornekamp indd weer 5 tot 7 cent duurder. Maar het heeft wel voordelen, doordat je geen enkele bacterigroei hebt, en geen winter en zomer diesel meer. En dacht ook nog 20 procent co2 reductie.
mdoornekamp
@wierenga als de prestaties ook nog wat beter zijn, valt het prijsverschil mee.
+1
hoest
@mdoornekamp ik heb nu voor het eerst blauwe diesel erin scheelde mij 4,5cent per liter bij afname van 2500 Lt

Ze claimen idd een hoger rendement omdat de verbrandingswaarde van biodiesel gewoon ruk schijnt te zijn. Ik wil dit best geloven maar heb het niet gecontroleerd.
Voor die paar centen wil ik ellende met verstopte of vern**kte brandstofsystemen gewoon voor zijn
Fendt926Driver
@hoest wat verbruik jij per jaar ongeveer aan diesel...
Puur voor mij om een beeld bij die 4.5 cent extra te hebben.
Zelf verbruik ik rond de 12 000 liter per jaar.
Zou mij dus een 550 euro per jaar extra kosten....
hoest
@Fendt926Driver
20.000 lt ongeveer is nog geen 1000 euro per jaar als het verbruik dan ook nog iets zakt kost het netto dus niks
wierenga
@hoest lijkt het er ook op dat het verbruik wat zakt? Of is het puur een ding om als brandstof leverancier weer een paar cent extra te ontvangen?
+1
hoest
@wierenga
Dat blijft toch lastig te zeggen dan moet je al voor en na de tijd met precies dezelfde werkzaamheden het verbruik bijhouden. Ik neem aan dat ze die er wel onderzoek naar gedaan hebben en er zal vast wel iets van kloppen.
De reden dat wij geswitched zijn is dat de leverancier een brief stuurde dat zij met de gewone diesel steeds meer klachten kregen Door het bijmengen van biodiesel en dat dat verplichte bijmengings% volgende jaar nog weer een stuk hoger kwam te liggen waardoor zij de kwaliteit die ze wilden leveren niet meer konden garanderen
@mdoornekamp
Dan wordt het voor jou ipv 40000 euro per jaar brandstof kosten een keer 42000. 1 keer storing ben je dat ook kwijt
wierenga
@hoest wij gebruiken ook wel om en nabij 50.000 liter en dan vind ik die centjes ook nog wel aantikken. Onze diesel leverancier raad daarom de bdc toevoeging aan. En eigenlijk geloof ik de besparing in brandstof niet. Als onze brandstof leverancier de garantie kan geven dat er altijd hvo brandstof voorradig is, ga ik wel meer twijfelen.
+1
hoest
@wierenga @mdoornekamp @Fendt926Driver toevallig dat het vandaag te sprake kwam maar mijn vader merkte wel dat de auto op deze diesel feller reageerde en ook meer km kon rijden op een tank.
Fendt926Driver
@hoest nette terug koppeling.

Mijn texaco leverancier heeft nu neox als extra toevoeging.
Kostte 1.5 cent extra maar merkte er niets van.
Dus weer terug naar de nen 590.
Maar begin nieuw jaar app ik wel even met de vertegenwoordiger of zij ook hvo hebben en hoe en wanneer dat geleverd kan worden
hoest
@Fendt926Driver
Proberen kan nooit kwaad 👌
mdoornekamp
@hoest ik verbruik 40 k per jaar. Dan telt het nog wel een beetje aan
Fendt926Driver
@wierenga waar staat hvo voor?
En hoezo geen zomer en winter diesel ?
wierenga
@Fendt926Driver hydrotreted vegateble oil. Gewoon plantaardige diesel. Deze diesel is niet onderhevig aan ontmenging door temperatuur verschillen. Want het hele probleem met de verplichte bijmenging van biodiesel in gewone diesel. Is het verschil in soortelijke dichtheid van de diesel ten opzichte van de biodiesel. Biodiesel is zwaarder dus het zakt uit in de tank. En dit gaat zelfs harder bij temperatuur verschillen. Vandaar ook dat ik denk dat @Olivierm problemen heeft met zen diesel.
+1
JD3010
@wierenga Ik rij er al een paar jaar, zonder problemen. Mij is het zeker waard.
Fast Eddy
@mdoornekamp

Dat is Traxx diesel toch?
Fendt926Driver
@Fast Eddy traxx is toch een naam van texaco?
Dat was de nen 590 diesel toen de gewone oude diesel nog te koop was
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Dat verkocht Olijve ook. Ik weet niet waar hun het weghalen. Ik weet wel dat er weinig problemen met hun brandstof zijn.
mdoornekamp
@Fast Eddy ik heb ook een paar keer van Olijve gehad. Trekkers liepen er wel lekker fel op
Fast Eddy
@mdoornekamp

Bij Combi Drain loopt alles op Traxx nooit geen problemen. Bij Hamminga kregen ze diesel van een andere leverancier en daar hebben ze wel een paar keer problemen gehad.
Fendt926Driver
@Fast Eddy hier vele soorten die ik niet als diesel in de trekkers wil hebben.
Een paar met zogenaamde witte pomp.
Diesel zonder merk of gulf wil ik ook niet in mijn trekker of auto hebben.
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Ja een paar maanden terug stonden er 5 busjes van Dienst Justitie met pech. Ze hadden het brandstofsysteem verstopt door vuile diesel van het tankstation. Het schijnt dat sommige brandstofleveranciers als retourvracht bezinksel/slib uit de brandstof depots rijden.
+1
930triplemaaier
@Fast Eddy bij het bedrjif waar ik rij stonden in 2 dagen tijd ook 7 vrachtautos met verstopte brandstoffilters in de werkplaats. Die hadden allemaal bij hetzelfde pompstation getankt. dus pompstations gaan ook niet vrijuit als het om probleemdiesel gaat
@Fendt926Driver Hier al wel 15 jaar gulf. Nooit problemen mee gehad. Waarvan sinds 2008 ook 2 trekkers met common rail motoren rijden. Sinds vorig jaar wel de diesel met toevoeging, diesel green noemen ze dat, ook om bacteriegroei tegen te gaan en ze zeggen dat het ook efficiënter verbrand.
bartjuh
@Fast Eddy Nooit geen problemen?
Dus 't is een ramp als ik dat goed lees...
Fast Eddy
@bartjuh

5 nieuwe injectoren en een lichte revisie aan de brandstofpomp is niet goedkoop.
JD3010
@Fast Eddy Was dat dan een 5-cilinder?
Fast Eddy
@JD3010

1 injector was nog goed
+1
Fendttrisixfan
@Fast Eddy das niet echt slim vind ik om 1 niet te vervangen. Want hoe weet je zeker dat die goed was? En zeg nu niet omdat je ze hebt laten testen, want dat is ook meer een indicatie dan een zekerheid
Fast Eddy
@Fendttrisixfan

Keuze van de dealer en misschien ook wel van de klant.
JD3010
@Fast Eddy Als de motor nog bijna nieuw was, tsja dan kun je dit overwegen, maar 1 verstuiver wel of juist niet vervangen kan onbalans geven in de motor. Je loopt het risico dat je krukas een keertje breekt. Afgelopen herfst heb ik de koppakking eruit gehad, ik heb de verstuivers nieteens getest oid, maar gelijk 4 nieuwe erin. Na 7000uur zijn ze niet nieuw meer en de kosten zijn het niet. Geen commonrail of ander flauwekul eraan, gewoon de ouderwetse verstuivers. 👍🏾
+1
Fast Eddy
@JD3010

Dit was van een commonrail John-Deere motor. De dealer heeft de reparatie uitgevoerd. Ik vond het ook raar dat niet alle 6 vervangen waren. De injector die niet vervangen was zal wel binnen de toleranties vallen denk ik dan maar. De trekker doet het wel weer goed.
wierenga
@Fendt926Driver @Fast Eddy traxx en blauwe diesel zijn volgens mij bijde merk namen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!