New Holland TM - Intercooler TM 120
Hallo,Bij onze TM 120 blijft de intercooler maar aan staan terwijl dit niet nodig is. Dus hij blijft heel de tijd extra koelen. Het gezoem is erg irritant, we kunnen thuis hem al 10 minuten eerder horen voordat hij het erf op draait. De dealer kan het probleem zo snel niet vinden, daarvoor zouden in de winter er een paar dagen naar gaan kijken.
Daarom is mijn vraag of meerdere gebruikers hier last van hebben gehad, en waar het dan aan lag.
Bij voorbaat dank,
Tommy
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Hier in de buurt lopen er ook een paar en die maken ook een godsklere herrie als ze over de weg komen.
de onze heeft dat nog niet, maar is al 10 jaar oud... volgens de foto's die ik op het profiel van tommy6610 zie is hun tm120 jonger, dus die heeft dat mss. wel al?
ik weet ni of je veel van techniek af weet maar tm heeft standaard visco koppeling ze.
ok, dacht nogtans van niet, maar kan me vergist hebben. :-s
Dat bedoelde ik eigenlijk, dat de ventilator altijd op hoge toeren draait.
Als de motor uit is moet je ventilator met de hand rond kunnen draaien !
En idd als ie vast zit maakt het een behoorlijk joelend geluid zoals Radium ook zegt .
Als hij wel elektronisch geregeld is dan kan het zijn dat er een temperatuurzender kapot is waardoor hij te vroeg aanslaat.
Een visco koppeling is toch nooit electronisch geregeld?
Dat was zijn voorganger ; een electromagnetisch bediende koppeling die tegenwoordig ook op de aircopompen zit !
Ik zal morgen even kijken wat er precies op zit .
ja er zijn ook elektronsch geregeld viscofans.
Ben toevallig op de zaak met een tm155 bezig en daar zit ook een elektronische op.
Die zorgt er bv ook voor dat als je de airco aanzet hij wat meer gaat blazen.
Hebben deze motoren ook een ETS sensor; als de cil kop boven 120 graden komt ; de motor-management computer de motor stop zet ( of op stationair ) ?
Ik weet wel dat alle temperatuursensoren in de cilinderkop zitten dus daar altijd de temepratuur word gemeten.
Maar hij geeft geloof ik alleen een melding met geluidssignaal als hij te warm word.
Wel weet ik dat bij de t6000 plus,elite,rc en pc/t7000 vaak een functie zit dat je kan instellen dat de motor automtisch afslaat bij bv lage motoroliedruk en hoge watertemperatuur. Dit kan je dan gebruiken voor bijvoorbeeld een beregeningshaspel.
Maar op de tm's kan dit niet.
Aha ; Jasowieso 2 sensors ; koelvloeistof en kop zelf ;
en een electronisch geregelde visco fan wist ik niet !
Bedankt voor je uitgebreide info ! !
niks te danken.
Maar gelukkig hebben de nieuwe types new hollands geen elektronische visco fans meer want het is echt een drama om een snaar te vervangen als ie elektronisch is.
Radiator is helemaal schoon, vloeistofpeil is goed. De TM hebben we nu zo'n 6 jaar. Bij ons koelt hij juist te hard. geeft maar een blokje aan bij de temperatuur of soms helemaal niet.
De monteur heeft al naar de sensor gekeken maar die zegt dat tie nog goed werkt.
Ja ik heb vandaag even gekeken ; er loopt idd een kabel heen ; aan de voorkant ; dus de visco -fan kan electronisch geregeld worden naar koelbehoefte .
En als je de multiriem wilt vervangen ; moet de kabel ergens afgekoppeld worden ?
Trouwens de temp -meter van de TM 120 van mijn broer ; is ook heklemaal niet stabiel ; dan weer tegen het rode ; dan weer onderin ; maakt niet uit licht of zwaar belast ; altijd zo geweest ; dealer maakt zich er ook vanaf ; zegt dat het niks hindert .
ja de kabel kan je inderdaad ergens afkoppellen, maar omdat hij door de windtunnel loopt kan je de snaar er moeilijk tussendoor krijgen.
Maar even over die schommeling bij de tm van je broer. Ik heb net ff gekeken en dit euvel is wel eens vaker voorgekomen.
het kan zijn dat de omloopklep niet goed is bij de thermostaten.
Als er zo'n omloopklep kapot is dan moet je beide thermostaten verangen.
Dus laat hem ff de thermostaten bekijken.
Nogmaals bedankt !
Kijk Leendert, hier heb je meer aan, als ff zeggen dat dat 'normaal' is
Ja dat kan inderdaad ook, maar die willen ook nog wel eens vies vast zitten.
Het is ook altijd fijn als er een frontaftakas op zit, voorals als het een zuidberg is, dan kan je mooi aan het sleutelen om ff een snaartje te vervangen.