Fendt 103 LS - Zwarte hendel bij de hef.
Hallo,Bij onze fendt zit een zwarte hendel bij de hef, als je deze naar achteren drukt gaat de hef naar beneden en als je de hef dan vanuit de cabine bedient moet je de hendel een aardig eind naar achteren doen voordat de hef begint te heffen.
Maar als je de hendel naar voren duwt zodat de hef zakt gaat dat wel heel goed.
Als je daarna de hendel bij de hef naar je toe trekt en de hef vanuit de cabine bedient werkt de hef weer gewoon zoals altijd.
Nu is mijn vraag wat is het nut van deze hendel bij de hef?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Wat is hier het nut van dan?
Drukt dit de hef naar beneden dan?
Dus er word druk op de hef gezet dat dezeniet naar boven of naar beneden gaat?
En als ik er een sneeuwschuif achter doe, dan word deze niet naar de grond toe gedrukt om bijvoorbeeld de vastgerden sneeuw weg te schuiven?
Dat moet je eens proberen, dat zou dan liggen aan hoe je de diepteregeling in zou stellen. Maar als je gaat ploegen, kun je de ploegdiepte met deze hendel instellen hoe diep je wilt ploegen, en zo wordt deze op die hoogte gehouden!
Want ik hoorde wel eens dat je kon instellen dat de machine in de hef naar de grond toe word gedrukt.
Dus dat de sneeuwschuif op de grond word gedrukt om de vastgereden sneeuw ook weg te kunnen schuiven.
Normaal gesproken gaat de sneeuwschuif gewoon over de sneeuw heen en nu blijft die op de grond.
Dus dat zou ook met deze hendel moeten lukken?
Ok dan moet ik dat van t winter maar eens proberen.
Haha als je even geduld hebt haha
Nee, helaas is dit niet het geval! Het systeem heet eigenlijk trekkrachtregeling en wordt ten onrechte 'diepteregeling' genoemd. Het systeem is namelijk niet in staat een constante werkdiepte aan te houden bij bijvoorbeeld ploegen, cultivateren.
Het (trekkracht)regelingssysteem werkt eigenlijk averechts aan wat je wilt:
Kijk, een ploeg in de grond ondervind een bepaalde trekweerstand. Deze stel je in bij de ongeveer gewenste werkdiepte met de stand van de hefhendel ( met de ''zwarte hendel achter op de trekker'' in de trekkrachtregelingsstand).
Komt nu echter de ploeg in een stuk grond waar de grond bijvoorbeeld wat vast is gereden dan gaat de ploeg zwaarder trekken. Het gevolg is dat de hefinrichting (in dit topicgeval bij een Fendt 103) via de topstang 'het signaal' krijgt dat de trekweerstand toe neemt en daarop reageert door de hef, en dus de ploeg, iets op te tillen.
Op een plek waar de ploeg in losse grond komt, ondervindt de ploeg minder weerstand in de grond, krijgt de hef ook weer via de topstang hiervan het signaal en laat de ploeg iets dieper werken tot de ingestelde trekkrachtweerstand weer wordt bereikt.
Kortom: het systeem houdt een constante trekkracht in stand.
Dat klopt helemaal ja.
En er werdt eerder gezegd dat je via de trekkrachtregeling evt kon drukken. Dit is absoluut niet waar. Het heeft alleen maar nadelen als je gaat sneeuwschuiven op 100% trekkrachtregeling.
De hendel is proportioneel te bedienen, dus als je aan't ploegen bent kun je hem goed aan de ploeg afstellen. Als hij te snel uitheft dan moet je hem wat terug zetten. En als hij bijna nooit heft en de trekker slipt teveel dan moet je de hendel wat naar achteren trekken.
Hier worden we even stil van.
Wat een gegeven.
Stel je voor dat je op een trekker zit zonder trekkrachtregeling:
Als je met de ploeg plotseling op een hele harde plek komt dan moet je zelf de hef iets optillen als je geen trekkrachtregeling hebt.
Dus hebben de trekkerfabrikanten de trekkrachtregeling gemaakt.
Stel je brengt 50 pk over via de wielen en de ploeg vraagt er 55. Dan meet het mechaniek achter de topstang dit en deze verstelt een bepaald excentriek in het hefventiel. Hierdoor wordt de ploeg korstondig geheven en hij zal weer zakken. Na de harde laag grond zal de belasting via de topstang weer zakken en de ploeg zakt weer tot de oorspronkelijke diepte.
Feit is dat je een perceel niet op 100% dezelfde diepte kunt ploegen. Zeker als je ploeg in verhouding tot de trekker vrij groot is. Je kunt er dan óf vele meer pk's voorzetten óf de trekkrachtregeling gebruiken. In de praktijk merk je er nagenoeg niks van.
patentgenius.com/patent/4332285.html/
Helaas geen uitleg op youtube...
het is niet speciaal bij een bepaald merk. Bij alle trekkers met trekkrachtregeling werkt het op dezelfde (foute(!) ) manier.
@ Ford8630power: Inderdaad, een constante werkdiepte bij grondbewerking is het beste te bereiken door het werktuig op eigen loopwielen/rollen te hebben, gecombineerd met de hefinrichting op positieregeling ( of met ''een tikkeltje'' trekkrachtregeling (mengregeling) als het land niet 100% vlak is.
@ Mengeledriver: Het voordeel van sneeuwschuiven op trekkrachtregeling is dat de trekker door de gewichtsoverdracht iets beter grip houdt op de (vaak) gladde ondergrond.
Okee, THANX! Daar ga ik eerst even voor zitten.
dat is het zeker niet want een 100 serie kan niet drukken met de hef