John Deere 6600 - motor revisie
Beste monteurs, wat problemen met de motor van mijn 6600. Van 1997 en 10.500 uur. Nu wil ik verstuivers testen, koperaf halen en de zuigers bekijken op beschadiging. Weet er iemand of er van deze motor "instructie / onderdelen" boekjes zijn.Bedankt alvast.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Verstuivers testen oke maar de kop eraf?
Hoe meer men eraf haalt hoe meer men moet vernieuwen.
Slim om dat nu aan te pakken! Spul gaat toch altijd stuk wanneer je het nodig hebt, kun je nu beter gaan reviseren!
Afhankelijk van het type en de schade eraan kun je soms van de onderkant af ook al een diagnose stellen, via de carterpan is soms eenvoudiger, maar niet altijd even betrouwbaar.
De carterpan zal vermoedelijk sowieso wel los moeten maar gezien de oorzaak van de 'storing' (warmlopen) zal de schade (verbrande kleppen, koppakking) bovenin zitten. Dus toch gelijk de cilinderkop er ook maar af?
das het domste wat je kan doen, beginnen met de kop meteen maar los te halen. Kost je een nieuwe kopakking, kopbouten, en kopvlakken, ook al blijkt bij diagnose dat er niets aan de hand is. Dan toch liever een carterpakking die ik eventueel zelf ook nog wel kan maken.
Verbrande kleppen komt niet zo snel voor, omdat ze relatief groot zijn en veel materiaal bevatten. Een kopakking hoeft nog niet lek te zijn wanneer een motor warm gelopen is. Een warmloper hoeft ook geen zichtbare schade aan te richten aan zuigers en cilinderbussen.
Hopelijk verteld De Stoof (topicvraagsteller) wat hij doet en wat de schade uiteindelijk is.
10500 uur bij een john deere motor zegt bijna niks deze kunnen vaak wel tegen de 20000 aan lopen voordat ze aan een revicie toe zijn
dan is het zowiezo verstandiger als je eerst de carterpan er onder wegtrekt stel dat je niks vindt kun je altijd nog de kop er af halen maar das wel ong een halfe dag sleutelen
stel maar eens kleppen van een jd wijkt weinig af van de maat
dat hij schade opgelopen heeft maak je er zelf van. De klacht is dat hij slecht start. Een slecht startende trekker kan in de winter hinderlijk zijn, maar zal nooit helemaal kapot lopen. Het voorjaar zal hij nog wel uit zingen. Verstuivers testen, kleppen stellen en compressie meten is natuurlijk altijd goed, zeker bij die urenstand. Als je je echt ergert aan het slechte starten (klepspeling en verstuivers blijken goed, compressie niet) dan kun je overwegen om hem te verbussen. Maar nooit die kop eraf halen als het niet nodig is, kost onnodig veel geld.
inspectie van carterpan (olie restanten) en inspectie van cilinderbussen.
5.9
Een john deere kan trouwens best wel een poosje tegen een warmloper.Daar gaan ze direct niet van slechter starten.
En zit er een greppel in je cilinder?....Nou dan moet je hem maar eens goed laten werken...als ie dan afslaat ...dan zit er een greppel in je bus.
Aan dat advies heb je echt niets, dat is het zelfde dat je tegen een invalide in een rolstoel zegt dat hij maar even een rondtje moet gaan rennen, dan zulje wel weer lopen.
Hoeveel liter is een 6506 dan?
anyway. de carterpan verwijderen om de slijtage van de motor te bekijken lijkt me nooit verstandig.
de olie resten bekijken, kun je net zo goed een analyse laten maken van de olie. als je ijzerdelen verwacht het filter doormidden snijden.
om vanuit de onderkant de bussen te controleren is ook niet echt een aanrader aangezien je daar noway de bovenkant daarvan kan checken waar de echte slijtage optreed.
een koppaking kost geen vermogen en als je eigentijd als eenheid rekent, kost die koppaking wel 2 uur op volledig controleren van het blok.
Is je kop niet lek, zou je deze ook niet hoeven te vlakken.
persoonlijk vindt ik de carter pan droppen, om te checken ook echt een slecht advies. tenzij je ervanuit gaat dat je iets kan aflezen aan de lagerschalen. maar als je die gaat vervangen zou ik direct allen meenemen.
Zozozo iedereen sleutelt hier graag volgens mij kop eraf carter eraf toe maar hoor. 1 Hoe bedoel je hij start slecht? Gaat hij langzaam rond of juist heel snel? 2 Rookt hij tijdens het starten en aanslaan en zo ja welke kleur rook? 3 Verbruikt hij nu ineens ook veel olie of is dat nog hetzelfde? 4 Heeft hij nu veel meer cartedruk? Met die urenstand is verstuivers testen dan meteen compressie meten nooit verkeerd maar meteen als een dolle de hele motor uit elkaar draaien om misschien wel helemaal niks slaat volgens mij nergens op.
het enige wat je aan de bovenkant kunt zien is stootranden, echte schrapers zitten toch onderin.
Bytheway, een kop demonteren en monteren doe je niet even in 2 uur, zet daar maar een volle dag voor, knappe jonge als je dat nog red. bovendien, kopakking is al snel 100 euro, kop vlakken 300, nieuwe bouten 700, reken maar uit, carterpan er onder weg kost je alleen een carterpakking, en wat eigen tijd. en die carterpan red je dan wél weer in 2 uur
Wat ik al zei, via de onderkant is niet de meest betrouwbare diagnose, maar wel ver weg de goedkoopste.
@me, een 6506 heeft wel een 6.8 liter, maar dan een kale. een 6600 heeft een geblazen 5.9