Ford 7840 - Witte olie achterbrug. Reinigen nodig?

Hallo,

Zonet bij het vervangen van de oliefilters van de achterbrug kwamen wij er achter dat de olie wit is. Dit komt waarschijnlijk door een lekke keerring in de verdeler van de bemester. We hebben de achterbrugolie af laten lopen en vroegen ons af of de achterbrug van binnen gereinigd moet worden voordat er nieuwe olie in komt?
Pieter Buren

Bijlages

(klik om te vergroten)

Dit is de olie uit de achterbrug.

Reacties

Fendt926Driver
Witte olie duidt op water.
Toffee/caramel kleurigduidt op mest.
Maar zou heel goed een keerring kunnen zijn.
Hier ook gehad.
olie afgetapt
Elke snelkoppeling van trekker doorgespoeld met frisse olie dan zijn de ventielblokken ook weer schoon
Alle leidingen van de tank doorgespoeld met verse olie
Cylinders olie aftappen en nieuw op
Nieuw hydrauliek filter eraan
Dan olie maximaal afvullen op de trekker dat de vermenging die er is minimaal is.
Pieter Buren
@Fendt926Driver de olie is idd meer caramelkleur dan wit. Zou ook niet weten hoe er water in de achterbrug kan komen.
Fendt926Driver
@Pieter Buren even te lang de hogedrukspuit op de ontluchting van de bak. En er kan water in komen.
Olie bijvullen en dop vergeten en er kan olie in komen.
Enz..

Maar als je alle andere dingen maar uitsluit ishet zeer aannemelijk dat het dus wel de giertank geweest id
Corne S
@Fendt926Driver

Kunnen ze die bemesters niet anders maken, bijvoorbeeld met een tussenasje? Of zit de verdeler gelagerd op de motor?
Fendt926Driver
@Corne S dat kan wel.
Voor 400 nog wat euro heb je er een extra as tussen die olie of mest lost naar de zijkant en er geen vermenging komen kan.
Zit er niet standaard op.
Zet je er ook niet snel op als alles doet.
En zeker niet als alle keerringen weer nieuw zijn en je toch ruim 10 jaar weer vooruit kunt
mf 6150
@Fendt926Driver
Toch zou ik persoonlijk die 400 euro uitgeven voor zo'n as. Laatst stond er een trekker bij de dealer die de omkeer koppeling kapot had door mest in de olie, word je toch niet vrolijk van bij een trekker met 3000 uur.
Meen dat die liggende verdelers er geen last van hebben?
Fendt926Driver
@mf 6150 moeten er dan al 3 op he...
Zodebemester verdeler
Bouwlandbemester verdeler
Zeefkast vredo ft 4100
Wordt prijskaartje al weer heel anders van
mf 6150
@Fendt926Driver
Oe ja deels heb je gelijk hoor. Tot je olie in je systeem hebt, het niet weet, en de rest van je trekkers ook besmet..... Scheelt natuurlijk dat jij fendt rijd, die hebben de systemen gelukkig gescheiden
Corne S
@mf 6150

Is dat zo?

Oudere inters hebben ook een apart oliereservoir. Betekent wel dat je net zoals m'n 856xl wel 47 liter hydrauliekolie hebt en ruim 35 liter bakolie.
Rokus
@mf 6150 is wel te verklaren denk bij een staande verdeler hangt de hydro motor eronder waar door er altijd mest op de kering blijft staan!
+1
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Heb hier Slootsmid verdeler en voorsnijder, beide al met adapter, daar zit een bus met gat tussen motor en snijder of verdeler waar de motor as op de snijder of verdeler- as zit (spiebaan). Bij beiden is binnen een paar jaar al mest in de adapter gekomen, en het is ook een controlepunt wat betreft lekken van de oliemotor.

Overloop gaten zaten bij aanschaf wel dicht, dus wie er zelf niet op let is alsnog de klos.
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas misschien heeft slootsmid (of hebben alle bemester fabrikanten) zelf wel een oplossing voor zo n adapter die ze standaard opbouwen.
Kan wel eens een keertje rondvragen
wim-same
@Pieter Buren Als ik zo in de emmer kijk, lijkt dit toch meer op water in de olie dan op mest hoor. Soms kan er al water via de versnellingspoken naar binnen dringen, en wat @Fendt926Driver al zij, de olie keerring van de aftakas, maar ook via de hydrauliek aansluitingen dat het van werktuigen af komt.
Pieter Buren
@wim-same oke, maar moet je zo'n achterbrug ook van binnen reinigen dan? En hoe zou je zoiets moeten doen?
Of gewoon wat @Fendt926Driver zegt, 60 liter olie erin en dan maakt dat laatste beetje wat er nu in zit niet meer uit?
Gavrie Willemsen
@Pieter Buren inderdaad, die laatste druppels water doen echt heen kwaad hoor…😅😅
wim-same
@Pieter Buren Gewoon een paar keer spoelen met een beetje olie. Wel even laten draaien zodat alles door spoelt. en dan weer opnieuw afvullen met de juiste hoeveelheid olie. Spoelen wel met voldoende olie zodat de pomp wel olie blijf houden.
Corne S
@Pieter Buren

Desnoods ff navragen in de auto wereld. Daar worden ook automaat bakken geflushd. Automaat bakken blijft ook een deel van de olie achter na aftappen.
+1
caseboy
@Corne S die automaatbakken zijn niet te verglijken met een achterbrug van een trekker. die spoelen ze omdat er olie en vuil in de koppelomvormer, het "brein" en oliekoeler. achterblijft. omdat die kanalen een gaatjes in het brein zo klein zijn is dat brein heel gevoelig voor vuil.
+3
nhmonteur
Ik zal de boel zeker even reinigen.
Wat ik dan vaak doe is de achterbrug/transmissie afvullen met een 30 liter dieselolie en een liter of 10/20 achterbrug/transmissie olie.
Ook nieuwe filters monteren.
Na het afvullen de trekker starten en alle hydraulische functies gebruiken. Ook even een stukje rijden en alle versnellingen proberen.
Dit gewoon een minuut of 10 doen.
Daarna weer de olie er af en afvullen met nieuwe juiste olie.
Als de spoelolie echt heel vies is dan weer nieuwe filters monteren en anders de filters helemaal leeg gieten.
+1
Pieter Buren
@nhmonteur dan gaan we dat even proberen.
+1
mf 6150
Heb dit ook eens gehad met de deutz, niet gereinigd. Olie was toen vrij snel weer smerig, dus ik zou 'm wel reinigen. En als 't die keerring is van de bemester, pas daar mee op, zijn al genoeg ps pakketten mee verkloot
+2
Pieter Buren
@mf 6150 als het die keerring is, gaan we kijken of we bijvoorbeeld een langere as op de hydromotor kunnen zetten, zodat de mest niet meer bij de olie kan komen zelfs als de keerring lek is.
mf 6150
@Pieter Buren
Verstandig👍
+2
Pieter Buren
Even een update.
We hebben de olie in de slangen van de werktuigen gecontroleerd die kortgeleden nog achter de trekker hebben gezeten. Alleen in de slangen van de giertank zat wittige olie. De olie van de kipper die daarvoor achter de trekker zat heeft wel een normale kleur. De trekker heeft dus maximaal 5 uur met verontreinigde olie gereden. In de oude filters zaten ook geen stukjes van koppelingsplaten o.i.d. Volgens het mechanisatiebedrijf was het daarom niet nodig om de achterbrug te reinigen voordat er nieuwe olie in kwam.
Fendt926Driver
@Pieter Buren hier had ik ook gekeken in de kuilverdeler die ervoor achter gezeten had en dat was gewoon olie.
Dus van en met de tank gekregen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie en achterbrug geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!