Fiat 1300 - Olie in het stuur systeem
Hallo allemaal,Mijn schoonvader heeft een Fiat 1300, aleen hij weet niet welke olie er in het stuursysteem moet.
Zelf zat ik te denken aan atf.
Weet iemand of heeft iemand een overzicht van de oliën die er in horen?
Mvg
Rens
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden olie , fiat , stuur , sturen , overzicht en fiat 1300 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Moet die na leegloop gevuld worden of bijvullen?
Rode ie erin betekend (bijna) altijd atf olie.
Maar een 46 olie kan ook.
Wij hebben voor de 614 een appart busje met 10w30
En in de 612 zit atf.
Zeker bij de oudere trekkers ben je vooral afhankelijk van wat vorige eigenaren erin deden.
ATF wordt vaak gebruikt omdat die bij lage temperaturen minder dik en bij hoge minder dun is. En dat geeft minder slijtage, daarbij is die olie goed geschikt voor intensief gebruik.
ATF is iets kritischer icm bepaalde afdichtingen e.d.
Een min of meer standaard motorolie gaat vaak goed.
Als je toch iets beter wil misschien een HVD hydrauliekolie van 46 kiezen of 68 als je vooral bij hogere omgevingstemperaturen werkt. De hogere viscositeitsindex (150-160 tov 100-110) geeft ook weer bij lage temperaturen minder dik en bij hoge minder dunne olie.
De HV hydrauliekolie en de HVI al wat minder, die hebben een groter verschil in viscositeit (dikte) en veroorzaken daardoor bij hogere en lagere temperaturen meer slijtage. Met een aparte hydrauliektank en gebruik voor een kipper is een HV olie al gauw goed genoeg.
Anders kun je beter alles verversen.