Case International 1056 XL - Vrije slag koppeling afstellen

Wie kan mij vertellen hoe ik de vrije slag van m’n koppeling moet afstellen? Of is er een boekje of iets voor?
Inter644fan

Reacties

redeagle14
@Inter644fan links onder de cabine kabel iets langer stellen dan wordt de vrije slag groter.
+3
Piet1960
Heb je hier wat aan?

(klik om te vergroten)

+1
Inter644fan
@Piet1960 ja bedankt. Wat bedoelen ze met de vrije slag? Is dat de slag dat de koppeling niks doet of?
+2
roscho
Quote Reactie van @Inter644fan:
Wat bedoelen ze met de vrije slag

Als je het pedaal intrapt, hoort er 2 tot 3 cm te zijn waar de motor nog niet ontkoppeld wordt. Je voelt dat doordat je daar minder weerstand hebt. Trap je verder, dan komt het druklager tegen de koppelingsvingers aan en die drukken de plaat vrij. Je moet die vrije slag hebben om te voorkomen dat het druklager steeds een beetje onder spanning staat, daardoor slijten het lager en de vingers veel harder.
Inter644fan
@roscho ik heb vandaag lopen stellen. Eerst het gaffeltje helemaal ingedraaid dan zit te koppeling inderdaad heel hoog maar heb dan geen controle over de trekker dan is het moment dat hij aangrijp bijzonder kort. Toen weer wat uitgedraaid en nu voelt de koppeling voor mij heel erg goed en fijn maar heb wel een enorme vrije slag denk wel de helft van de slag die de koppeling maakt. Maar dat hij zo boven in aangrijpt lijkt mij niet gezond?
roscho
@Inter644fan Ik krijg het idee dat je nu de pedaalhoogte aan het verstellen bent. Zit er nog een andere verstelmogelijkheid waarmee je het aangrijpingspunt van de koppeling kunt verstellen?
Inter644fan
@roscho ik heb de vrije slag proberen af te stellen zoals het op de foto van Piet staat. Onder de cabine de contramoer losgedraaid en de gaffel verdraaid. Maar dan krijg ik het bovenstaande verhaal….
+1
roscho
Quote Reactie van @Inter644fan:
foto van Piet

We moeten @Piet1960 heel dankbaar zijn voor deze afbeelding, dit laat precies zien waar het om gaat. Waarschijnlijk is bij jou de pedaalhoogte niet goed ingesteld en kan het pedaal te ver omhoog.

Volgens de foto van Piet zou ik het zo doen:
Linkerafbeelding:
- Stel eerst de hoogte van het pedaal correct met bout 2 en contramoer 3. De onderkant van het pedaal hoort dan 16,5 cm boven de vloermat te zitten. Daarna borgen met de contramoer.
- Trap nu het pedaal volledig in. Het pedaal moet net niet op de vloer komen (0,5 tot 1 cm van de vloer). Stel dat zonodig bij met bout 4 en contramoer 5.

Nu is de slag van het pedaal correct, daar moet je dus niets meer aan veranderen. Nu gaan we de vrije slag instellen, kijk daarvoor naar het rechterplaatje:
- Test op het pedaal de vrije slag, die moet 2 tot 3 cm zijn. Stel dit nu in met stelbus 5 (die in de vork zit gedraaid) en borg met contramoer 6.

Als je het bovenstaande correct doet, zou nu de hoogte van het pedaal op 16,5 cm moeten zitten en volledig ingetrapt nét boven de bodem moeten blijven. Verder zou de vrije slag nu tussen 2 en 3 cm moeten zitten.
Volgens de beschrijving wordt door slijtage van de koppeling de vrije slag langzaam weer kleiner. Is deze kleiner dan 1 cm geworden, dan is het weer tijd voor een afstelbeurt. Waarschijnlijk zal de instelling van de pedaalhoogte niet verlopen en hoef je dan alleen maar het instelbusje 5 iets te verdraaien.
Let ook op de veer die het koppelingpedaal omhoog hoort te trekken. Zonder veer merk je geen vrije slag, het pedaal blijft dan op het "koppelpunt" liggen. Die veer hoort er dus wel aan te zitten. Mocht hij ontbreken, dan kun je gemakkelijk een nieuwe monteren door eerst het koppelingspedaal zo hoog mogelijk te draaien met bout en moer 2 en 3. Dan veer aanhaken en daarna opnieuw de correcte hoogte instellen.

Voor de aftakaskoppeling geldt ongeveer hetzelfde verhaal, dat wordt echter in de afbeelding van @Piet1960 niet beschreven.
Piet1960
@roscho U legt dingen goed uit, verleden in het onderwijs verklaart dat. Afstelling van de aftakaskoppeling was de volgende pagina in de handleiding.
roscho
Quote Reactie van @Piet1960:
Afstelling van de aftakaskoppeling

Dank voor je compliment.
Misschien kun je hier ook een plaatje neerzetten van de procedure voor de aftakaskoppeling. Misschien vind ik daarin dan wel weer inspiratie om er een mooi verhaal over te schrijven... 😉
redeagle14
@Inter644fan hoeveel vrije slag maakt de hefboom waar de kabel aan zit?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden case , koppeling , afstellen , Case international , slag , International 1056 en International geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!