Fendt 105 LS - Motorblok Fendt MWM D226

Beste ,

Ik begin stilaan ook een beetje de hoop de verliezen in mijn motorblok om hem te lassen.
Dus heb ik wat zitten rondkijken naar een motorblok.
Fendt 105LS maakt gebruik van de motorblok met als type MWM D226 4.2.
Als je dan zijn tegenhanger bekijkt dan zie je dat ze gebruik maken van de D226-4( De S versie)
De LS heeft een volledig gesynchroniseerd versnellingsbak ( ik vermoed ook een versnellinsbak van een 300 serie,net zoals de motorblok die wordt ook gebruik in een 300 serie)
Mijn vraag is nu: is de LS versie van motorblokken compatibel met de de oudere versnellingsbak van bevestiging ?
Als bijlage voeg ik de kenplaat toe als bewijs dat ze hier gebruik maken van een 4.2 motorblok van MWM

Alvast bedankt
Bert103S

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
@Bert103S

dat is de beste oplossing
Jan mf6465
Een nieuw of ander motorblok is inderdaad de beste oplossing. Mocht je er geen vinden of wil je het toch gelast hebben, dan zou ik hem naar lastek brengen om te lassen. Scheur uitslijpen en dichtlassen is niet goed genoeg volgens hun. Ze slijpen eerst de scheur uit, dan gutsen ze de randen nogmaals na, dan word het motorblok opgewarmd tot een bepaalde temperatuur, dan lassen ze een boterlaagje met een speciale elektrode om de hechting te garanderen en dan pas word de scheur dichtgelast. Volgens hen is dit de enige juiste manier om gietijzer fatsoenlijk te lassen. De persoon wat de demonstratie van gietijzer lassen deed daar zei dat het gegarandeerd dicht was wat ze daar lassen en achteraf ook nooit problemen meer zou geven.
Bert103S
@Jan mf6465

Oke , interessant . Heb jij ervaring met die firma om gietijzer te laten lassen ?
JohanvS
@Bert103S of lasklus.nl die repareren ook motorblokken.
brauheist
@Jan mf6465 zou dit ook kunnen met een cilinderkop?
Jan mf6465
@brauheist
Dat zal er vanaf hangen waar de scheur zit. Ik zou hen gewoon een mail sturen met wat foto’s om een offerte te vragen. Dan weet je direct of het kan en wat de prijs zou zijn.
brauheist
@Jan mf6465 de cilinderkop is vooral ingevreten, lastek kom ik als bedrijf tegen wat handelt in las apparatuur en deze repareert?
Bert103S
@brauheist

Ja. Deze repareren ook . Zowel het bedrijf zelf als een servicepunt in de buurt waar je woonplaats is.Ik zelf wist het ook niet.
Jan mf6465
@Bert103S
Heb je al reactie gehad van lastek?
Bert103S
@Jan mf6465

Ja , ik heb telefoon gekregen van iemand. Maar volgende week krijg ik nog extra uitleg van een technieker zelf.
+1
basia
Ik heb op de Duitse E-Bay een onderblok van een MWM 226 -4 zien staan voor vraagprijs 600 e ; het blijft behoorlijk wat werk om alles over te bouwen , maar met lassen moet waarschijnlijk het blok ook helemaal kaal ?
En wat zin daar van de kosten ?
Bert103S
@basia

Ja dat is waar , ik had hem zien staan.
Zijn de onderdelen dan compatibel met de 4.2 versie ? 🤔
fendt2
@Bert103S er zit verschil in motorblok tussen oud en nieuw type 105. Als je het oude type hebt kun je wel naar een 4s of 5s kijken.
basia
@fendt2
In de oudere types zit de MWM 225 -4 , motor past ook , maar heeft kleinere boring (95 mm en de 226 is 105 mm)
Bert103S
@fendt2

Volgens mijn bronnen ligt er in een 4s een mwm D208-4
En in de 5s een mwm D225-4

Bron :
fahrzeugseiten.de/Traktoren/Fendt/…

Dus vermoed ik dat de LS versie een nieuwer type van motorblok heeft.
fendt2
Weet de details niet meer is te lang geleden. Maar oud en nieuw type past niet. Als ik het goed heb is een 5s een 106ls. Dan zou theoretisch de 4s een 105ls zijn. Maar zeker ben ik hier niet van. Maar is uw 105 een oud type?
Bert103S
@fendt2
Dat is een goede vraag. Mijn trekker is van 1980 maar hoe herken je oud t o v nieuw ?
fendt2
BRAMMETJE
@Bert103S denk dat wij nog wel een passend motorblok hebben liggen, komt van oorsprong uit een fendt 305
www.vanderweerdkampen.nl
Weet niet vanwaar je wegkomt?
Super50
Aan je versnellingsbak gaat hij zeker passen, want de jongere types 105S (nog voor de LS) hadden ook al een 226-4 motor met het nieuw type versnellingsbak. Ik ben het niet zeker, maar ik denk dat er verschil zat in de krukas van de 226-4 en de 226-4.2. Ik heb zelf een motor van een 108LS ingebouwd in een 106S waar een 225-4 in lag, en daar zitten best wel veel verschillen in, voornamelijk vliegwiel en vliegwielbehuizing, brandstofpomp... een 225-4 heeft inderdaad een kleinere motorinhoud. Normaal gezien staat het motornummer op de rechterkant ingeslegen onder de cilinderkop, daar kan je wel zien als het een gewone 226.4 of een 226.4.2 motor is
Bert103S
@Super50

Oke bedankt voor de tip !
boegie
Er is een verschil tussen 9 cijferig en 10 cijferig motorbloknummer. 9 cijferig nummer is oude type, en heeft kleinere diameter krukas als de nieuwere. Hoe dat zit met 226-4 en 226-4.2 heb ik nog niet zelf gezien, of is de 2 die maakt dat het een 10 cijferig motornummer wordt? Qua inhoud zijn beide motoren (9 en 10 cijferig motornummer) gelijk aan elkaar. Ben voor een Renault nog steeds op zoek naar een motorblok met een 9 cijferig nummer, maar ben er nog steeds niet achter hoe het nu echt zit, lang niet iedereen weet van de verschillen of weet uberhaupt niet dat er verschil is.
BouwmanH
@boegie Dat weet @appie1967 vast wel
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden mwm , fendt , versnellingsbak , motorblok , type en lassen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!