Zetor Onbekend - Ik heb wat vraagjes over veerpootjes voorwielen en compressor op de wat oudere zetors.

Ik heb wat vraagjes over veerpootjes voorwielen en compressor op de wat oudere zetors.

voor een knutselprojectje niet per sé aan een Zetor.
hoeveel veert zo'n vooras nou eigenlijk? en hoeveel verschil maakt dat in de rijervaring op een Zetor vergeleken met een trekker zonder geveerde vooras?
gebeurt het vaak dat die veerpootjes uitgelubbert /versleten zijn?

waarvoor dient het compressortje op een zetor? of is die alleen bedoelt om banden op te pompen?
Bert353

Reacties

vanheule
Ik volg even mee, ik vraag me ook af waarvoor die compressor dient.
Fast Eddy
De vooras vering vlakt de kleine hobbels en gaten iets uit. De compressor op een Zetor is voor het bekrachtigen van de aftakas en remmen. En om de banden op te pompen natuurlijk.
Bert353
@Fast Eddy dat is eigenlijk wel errug luxe voor een trekker uit die jaren hé?
bekrachtigde remmen maar ook een aftakas? ging dat allemaal zo zwaar dat daar een bekrachtiging voor nodig was?
Fast Eddy
@Bert353

Bij MB Trac werdt ook al aardig wat door lucht aangestuurd. Ik meen mij te herinneren dat het ook bij Schlüter gebruikt werd.
+1
SJB533
@Fast Eddy
Case IH gebruikte ook lucht op de 1455 XL Profi. Diff, remmerij, geloof ook pto
+1
Ikkes
@SJB533 oude zeters niet allen als er lucht remmen op zitten , de nieuwere zetors wel , om alles in te schakelen
+1
Kramer U800
@Fast Eddy Wat dacht je van Unimog, bij Unimog werden diverse dingen al pneumatisch aangestuurd in begin jaren '60.
+1
16045HSX
@Fast Eddy Hier een mooi voorbeeld:

Ook werd de luchtslang wel gebruikt om het stof uit de cabine te blazen.
Jzandbergen
Vooras veering voor die tijd werkte mooi. Compressor is alleen voor luchtremmen bedoeld. Trekkers uit de jaren 70 waren er al standaart mee uitgerust verder heeft het geen functie voor de trekker zelf.
Bert353
Kan iemand mij helpen aan een plaatje van hoe die vering op de vooras werkt?
g***le geeft mij daar geen goed resultaat.
foto zonder beschermrubber? onderdelentekening?
+1
Fast Eddy
@Bert353

Van welk type Zetor zoek je de werking van de voorasvering?
Bert353
@Fast Eddy Ik neem aan dat het principe overal gelijk is?
+1
Kramer U800
@Bert353 Dat is het zeker niet.
+1
walker1
@Rietman weet hier wel antwoord op verwacht ik.
+1
Bert353
@walker1 en? is dat wat je verwachtte?
walker1
@Bert353 ???
Ikkes
Compresser is alleen voor de banden op te pompen , of er moeten lucht remmen op zitten , staat ook altijd uit

De vering heeft best wel groot bereik bij optrekken bv zie je ze al iets op en neer gaan , en bij hobbels natuurlijk ook
roscho
Bij de meeste trekkers met voorasvering kun je die vering vast zetten, bijv. bij ploegen. Heeft Zetor ook zoiets? Anders lijkt het me moeilijk ploegen, wanneer de heffing de ploeg iets ophaalt, komt in plaats daarvan de vooras omhoog.
Bert353
@roscho ja, dat komt er ook nog eens bij. Ik vraag me af hoe ze dat dan gedaan hebben bij die oudere Steyers? die hadden een bladveer geveerde vooras? Of zou er in die tijd alleen getrokken ploegen beschikbaar geweest zijn?
roscho
Quote Reactie van @Bert353:
alleen getrokken ploegen

Je kunt natuurlijk altijd een ploeg met een wiel gebruiken, daarbij hoeft de heffing maar weinig te doen en dan zal die vering ook geen probleem zijn. Maar een ploeg die puur in de hef hangt, lijkt mij bijna onwerkbaar.
Fast Eddy
@roscho

Het gaat hier om de 2wd variant wat mechanisch geveerd is. Fendt heeft dat ook.
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
2wd variant wat mechanisch geveerd is

Dat heb ik gezien. Maar voorvering is toch lastig als je heffingwerk doet?
+1
Ikkes
@roscho hoe zo dat ?

Met voorlader dan kun je ze vastzetten
roscho
Quote Reactie van @Ikkes:
Met voorlader dan kun je ze vastzetten

Dat was precies mijn vraag, of dat mogelijk is. Dank voor je antwoord.
Ikkes
@roscho ah oke , zijn soort vergrendel pinnen voor
wotan2
@roscho vooras vering is geen probleem als er achter iets in de hef hangt/ gebruikt word. Jij dacht natuurlijk aan de unimogs en mb tracs die wel problemen hadden om mooi te werken met de hef, maar dit kwam voornamelijk door de geveerde achteras.
Eicher had in de jaren 60 ook een bladveer vooras, voor oa. voorlader werk was het mogelijk een soort u balk onder de vooras te monteren met 2 pennen net boven de onderste bladveer.
+1
Kramer U800
Om te beginnen: wat noem je oud? Is dat 20 jaar of is dat 60 jaar? Over welke Zetor wil je dat gene weten? De ene Zetor is de andere Zetor niet, je hebt in de basis de UR 1, UR 2 en UR 3 serie gehad, maar daarvoor heeft Zetor ook al tractoren gehad met vooras vering. In die verschillende series heb je ook weer verschillende types gehad, dus om hier nu te gaan roepen dat het allemaal wel een beetje hetzelfde is vind ik een beetje kort door de bocht. Het verschil bij Zetor met een vooras zonder vering of met vering is duidelijk merkbaar uiteraard.
Bert353
@Kramer U800 je ziet wel hoe bekend ik ben met Zetor. Voor wat ik gezien heb met die verende vooras, zal het waarschijnlijk een jaren 60/70 trekker misschien wel 80? oostbloklanden hielden nogal lang vast aan oude modellen, geweest zijn? wat ik zag was dat de fusees dikker waren, en zwart leken, een rubber overtrek misschien? en als ik daarnaar vroeg vertelde men mij dat die geveerd waren. dat is alles wat ik ervan weet. en omdat het me interesseert vraag ik hier nu of jullie iets van afbeeldingen hebben, of men me wil vertellen hoe dat werkt. nooit te oud om te leren toch?
+3
Kramer U800
@Bert353 Kijk, nou hebben we een idee erbij. Ik heb pas geleden nog een vooras gereviseerd van een 4511 hiervan was een veer gebroken, een heel mooi ontwerp wat in de basis bij de UR 1 serie van Zetor heel lang behouden is gebleven, voor in begin jaren '60 een heel vooruitstrevend design, waar zelfs Fendt niet aan kon tippen met hun bladveertje.

Het is eigenlijk een vrij simpel ontwerp, maar het veert als een trein, "je zweeft letterlijk over de weg". Door die onafhankelijke fusee vering van Zetor worden de meeste oneffenheden met het rijden door een onverharde berm er ook uit gedempt omdat maar één wiel schokken op hoeft te vangen, het andere wiel rijd gewoon door op de vlakke weg.

Met ploegen erg prettig evenals de rest van de bewerking op het land.

De radiaal lagering gebeurd door middel van kunstof bussen, de axiaal krachten worden opgevangen door een stalen taatslager. De veer zit opgesloten door middel van 2 contra moeren, de veerpoot word boven vast gehouden door een moer. Onder zit een rubberen balg, het hele systeem zit gevuld met vet.

De compressor diende bij de de UR 1 serie ervoor om de banden op te kunnen pompen in combinatie met een luchtdroger en bandenvul apparaat, maar er kon ook een luchttank gemonteerd worden met luchtremventiel voor de wagens, dit zag je in Nederland echter niet vaak omdat we hier geen bergen hebben.

(klik om te vergroten)

+1
Kramer U800
@Bert353 Hier onder zie je een mooie video waarin ze het veersysteem demonteren, het is weliswaar van een 3011 (de foto hierboven is van een 7 serie) maar de basis is hetzelfde.

+4
Rietman
Het is altijd een stuk handiger om te weten over welk type Zetor men info wenst.
Zetor heeft vele modellen gemaakt met voorwielvering, Zowel bladveerring als fusee-veerring.
Zeker al vanaf eind 50er jaren, Of er wel of niet voorwielveering op zat, was afhankelijk van type en het exportland die deze optie wenste.
In Nederland werden afhankelijk type bijna alle 2 wielaangedreven modellen vanaf de 5-serie geleverd met voorwielveering, maar bijv, Engelse en Duitse Zetor's werden zonder geleverd. De 2-wiel Crystals kon men bestellen ook met of zonder voorwielveering,
Vanaf o.a. de 5511 4 cil. (vanaf +/- 1968) was de veering blokkeerbaar dmv proppen die men kon monteren, handig bij gebruik van o.a. frontladers of andere machines in de front.
Helaas werden deze geveerde voorassen met de bemoeienis van John Deere bij Zetor stopgezet, wat jammer was en het rijcomfort benadeelde. Sinds de komst van Carraro voorassen kan men bij de latere Zetor modellen ook weer kiezen voor voorasveering op de 4x4 uitvoeringen die voor de Amerikaanse markt en EU bestemd zijn.
Voor eenvoudige Zetor's die bestemd zijn voor de Aziatische, Afrikaanse markt en Verre Oosten bestemd zijn kan men nog kiezen voor 2 wiel aandrijving modellen. maar wij kennen nu alleen de 4x4 uitvoeringen. (heeft ook te maken met het gebruik van 4 wielberemming welke in de EU o.a. een eis is)

De luchtcompressor is al bijna vanaf het eerste begin leverbaar op Zetor trekkers,
Met de compressor kon je snel de banden oppompen en bijv. op de radiateur te reinigen.
Koos men voor de optie met luchtketel icm 1 of 2 leidingset dab had met gelijk een super veilig remssysteem,
Juist in bergachtige landen koos men voor een 2-leiding systeem, voordeel was natuurlijk ook
dat dit systeem in de vrachtwagenwereld ook gangbaar was en dan was het eenvoudig om
aanhangers uit te wisselen.
Voor een vlak land als Nederland was dit toen een optie die hier vroeger weinig werd verkocht, maar juist in bergachtige landen zoals Tjechië zelf en eigenlijk het hele voorm. oostblok was dit eigenlijk standaard. Goede beremming was daar vroeger al een eis voor gebruik op de weg, Veiligheid boven alles.
Lucht is schoon en veilig en nu eigenlijk standaard in EU,
Hydraulische beremming was enkele jaren terug favoriet in Nederland, maar verder werd dit systeem buiten NL maar weinig gebruikt en bij lekkage had je gelijk een flink milieu-delict.

Maar voor een goede en betere uitleg is het een stuk handige om te weten over welk Zetor type men die info wenst.
Groet'n Wout Rietman
Ikkes
@Rietman wat voor vering heeft de nieuwere zetors 2 wieldrive , bv 6421
Of de proxima 2 wd , en hebben deze ook 4 wielberemming ?
+1
Rietman
@Ikkes De modellen die u noemt hebben geen vooras-veerring meer, dat is in de tijd toen John Deere zich met Zetor ging bemoeien uit het programma gehaald.
+1
Bert353
@Rietman Hallo Wout, Ik ken dus erg weinig van zetor, vandaar dus dat ik ook niets kon vertellen welke serie of bouwjaar het betrof. maar ik vind al die info wel erg fijn, dan begrijp ik hoe dat zit, en kan ik misschien ergens anders gebruiken als ik weer creatief moet zijn. bedankt.
+2
roy jd3130
Ik heb die van me 12211 gereviseerd en bevalt me prima

(klik om te vergroten)

Ik heb die van mij gereviseerd bevalt me prima
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden zetor , trekker , banden , compressor en vooras geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!