Zetor Onbekend - Ik heb wat vraagjes over veerpootjes voorwielen en compressor op de wat oudere zetors.
Ik heb wat vraagjes over veerpootjes voorwielen en compressor op de wat oudere zetors.voor een knutselprojectje niet per sé aan een Zetor.
hoeveel veert zo'n vooras nou eigenlijk? en hoeveel verschil maakt dat in de rijervaring op een Zetor vergeleken met een trekker zonder geveerde vooras?
gebeurt het vaak dat die veerpootjes uitgelubbert /versleten zijn?
waarvoor dient het compressortje op een zetor? of is die alleen bedoelt om banden op te pompen?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden zetor , trekker , banden , compressor en vooras geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
g***le geeft mij daar geen goed resultaat.
foto zonder beschermrubber? onderdelentekening?
De vering heeft best wel groot bereik bij optrekken bv zie je ze al iets op en neer gaan , en bij hobbels natuurlijk ook
Zetor heeft vele modellen gemaakt met voorwielvering, Zowel bladveerring als fusee-veerring.
Zeker al vanaf eind 50er jaren, Of er wel of niet voorwielveering op zat, was afhankelijk van type en het exportland die deze optie wenste.
In Nederland werden afhankelijk type bijna alle 2 wielaangedreven modellen vanaf de 5-serie geleverd met voorwielveering, maar bijv, Engelse en Duitse Zetor's werden zonder geleverd. De 2-wiel Crystals kon men bestellen ook met of zonder voorwielveering,
Vanaf o.a. de 5511 4 cil. (vanaf +/- 1968) was de veering blokkeerbaar dmv proppen die men kon monteren, handig bij gebruik van o.a. frontladers of andere machines in de front.
Helaas werden deze geveerde voorassen met de bemoeienis van John Deere bij Zetor stopgezet, wat jammer was en het rijcomfort benadeelde. Sinds de komst van Carraro voorassen kan men bij de latere Zetor modellen ook weer kiezen voor voorasveering op de 4x4 uitvoeringen die voor de Amerikaanse markt en EU bestemd zijn.
Voor eenvoudige Zetor's die bestemd zijn voor de Aziatische, Afrikaanse markt en Verre Oosten bestemd zijn kan men nog kiezen voor 2 wiel aandrijving modellen. maar wij kennen nu alleen de 4x4 uitvoeringen. (heeft ook te maken met het gebruik van 4 wielberemming welke in de EU o.a. een eis is)
De luchtcompressor is al bijna vanaf het eerste begin leverbaar op Zetor trekkers,
Met de compressor kon je snel de banden oppompen en bijv. op de radiateur te reinigen.
Koos men voor de optie met luchtketel icm 1 of 2 leidingset dab had met gelijk een super veilig remssysteem,
Juist in bergachtige landen koos men voor een 2-leiding systeem, voordeel was natuurlijk ook
dat dit systeem in de vrachtwagenwereld ook gangbaar was en dan was het eenvoudig om
aanhangers uit te wisselen.
Voor een vlak land als Nederland was dit toen een optie die hier vroeger weinig werd verkocht, maar juist in bergachtige landen zoals Tjechië zelf en eigenlijk het hele voorm. oostblok was dit eigenlijk standaard. Goede beremming was daar vroeger al een eis voor gebruik op de weg, Veiligheid boven alles.
Lucht is schoon en veilig en nu eigenlijk standaard in EU,
Hydraulische beremming was enkele jaren terug favoriet in Nederland, maar verder werd dit systeem buiten NL maar weinig gebruikt en bij lekkage had je gelijk een flink milieu-delict.
Maar voor een goede en betere uitleg is het een stuk handige om te weten over welk Zetor type men die info wenst.
Groet'n Wout Rietman
(klik om te vergroten)