John Deere 1120 - Dynamo vervangen door alternator

Goede morgen,
ik ben in het bezit van een John Deere 1120 met bouwjaar 1968. Hiervan is echter de dynamo stuk en deze werd in het verleden als eens hersteld maar zou niet meer herstelbaar zijn. Blijkbaar zou deze ook zelfs niet meer nieuw verkrijgbaar zijn. Normaal gezien zou je hier een alternator moeten kunnen op monteren ipv een dynamo. Wie kan mij hierbij helpen ? Type alternator ? Bestaat er een support om deze ombouw te doen ? Indien ja, welk onderdeel hiervoor te bestellen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
G.Raes

Reacties

valmet 605
Bedoel je van een gelijkstroom naar een wisselstroom dynamo?
G.Raes
Goede middag,
dank u voor uw antwoord maar zo technisch ben ik niet om op uw vraag te antwoorden. Het probleem is dat mijn dynamo (om de batterij te laden) kapot is en deze blijkbaar niet meer nieuw te verkrijgen is. Vandaar dat ik dacht deze te kunnen ombouwen naar een alternator. Gelijkstroom of wisselstroom kan ik dus niet op antwoorden
valmet 605
Ik heb het even bekeken. Ik denk dat je van een lange (gelijkstroom) naar een korte moet (wisselstroom). Dit kan. Echter moet er geloof ik wel enkele aanpassingen gedaan worden aan het systeem.
roscho
Ik denk dat ombouwen heel goed mogelijk is.

- Maak de accupolen los, eerst +, daarna -.
- Draai de dynamo eraf, maak kenmerken zodat je weet welke draad op welk contact heeft gezeten (contacten hebben coderingen als B+ en D+).
- Sla de dynamo onder de arm en neem hem mee naar een automaterialenbedrijf. Daar kunnen ze een alternator voor je uitzoeken waar de poulie en de bevestigingspunten op de goede plek zitten. Anders moet je zelf aan het lassen met de bevestigingsbeugels. Heb je veel dikke werklampen, neem dan een zware alternator. Heb je LED-lampjes, dan is dat niet nodig. Ik gok op een prijs tussen €100 en €150. Een goede gereviseerde alternator kan het ook prima doen.
- Monteer de alternator, monteer de riem en stel deze af.
- Monteer draden als volgt:
* Pool B+ (Battery) moet naar de + van de accu. Gemakkelijker is om deze met de + op de startmotor te verbinden, dat is dichterbij. Gebruik hiervoor een forse draad, bijv. 6 mm2, alle laadstroom gaat hierdoor.
* Pool L of D+ moet naar het laadstroomlampje op het dashboard. Via dat lampje krijgt de alternator een klein beetje stroom zodra het contact wordt ingeschakeld. Dit is nodig om de alternator een beginspanning te geven waardoor hij "aan" gaat. Zodra de alternator zelf spanning op die draad zet, gaat het laadstroomlampje uit. Voor een goede werking is dus dat laadstroomlampje noodzakelijk. Die draad zat ook aan de oude dynamo, die kun je dus weer gebruiken.
* Soms heeft de alternator nog een W-aansluiting. Die is voor een elektronische toerenteller, die heeft je trekker niet. Die aansluiting blijft dus leeg.
* Vaak heeft je alternator een massa-aansluiting, symbool 3 streepjes boven elkaar, van klein naar groot. Sluit die aan op het chassis of de - pool van de accu. Soms is die aansluiting er niet, dan verloopt de massa via de steun en de motor.
* Verwijder of isoleer alle draden die je nu over hebt, inclusief de spanningsregelaar die bij de oude dynamo nodig was. Haal in ieder geval de oude laadstroomdraad los, die liep waarschijnlijk van de spanningsregelaar naar de startmotor (de dunne op de pluspool). Die is nu vervangen door de dikkere, rechtstreeks vanaf de alternator.
* Leg de nieuwe kabels netjes vast met tiewraps.
* Accupolen weer aansluiten, eerst + en dan -.
- Contact aan en starten maar.

Mocht je je dit alles niet toevertrouwen, vraag dan even een deskundige te hulp, een flinke kortsluiting kan veel stuk maken.

Veel succes.
Albert Peters
Een auto electrisch bedrijf kan je precies vertellen wat er aan de hand is en goed advies geven
+1
JvH 1120
Je kan de bevestiging steunen van een nieuwer type nemen bv van een 30 of een 40 serie en een bij passende dynamo.
Hanomag22
Zet er toch gewoon een originele dynamo op. Deze zou moeten passen van kramp. Gezocht op type en dan t betere alternatief gekozen. techniekwebshop.nl/dynamo-14v-22a-alt2625116.html/…

Ik vind het persoonlijk altijd een beetje droevig. Een oldtimer met een te moderne dynamo.
+1
roscho
Quote Reactie van @Hanomag22:
Een oldtimer met een te moderne dynamo

Ach, wat is TE modern.
Vroeger hadden auto's een kaarsje voorop en werden ze aangeslingerd. Daarvoor was helemaal geen stroom nodig en had je eigenlijk ook geen dynamo nodig. Tractoren bleven de hele dag lopen, nadat ze met een vlam waren gestart. Ook hiervoor dus geen stroom nodig.
In de huidige tijd zijn de eisen flink hoger komen te liggen v.w.b. verlichting en starten. Daarvoor is flink wat meer capaciteit nodig.
Een alternator is daarbij een belangrijke verbetering om voldoende stroom te leveren om alle verlichting te laten branden, de motor regelmatig te stoppen en weer elektrisch te starten en ook nog af en toe je claxon te laten horen.
Dat stroomverbruik kun je natuurlijk weer verminderen door LED-verlichting te monteren, maar dat is natuurlijk ook weer TE modern.
Ik zou zeggen: ook al is het materiaal antiek, pas het gewoon aan zodat het praktisch goed bruikbaar blijft.
Albert Peters
@roscho dat is maar net wat je wil de een wil zo goed en goedkoop werkbaar blijven en de ander wil het zo orgineel mogelijk houden dus wat is wijsheid??
roscho
@Albert Peters Die keuze laat ik aan @G.Raes . Hierboven heb ik aangegeven wat mijn mening is, een ander mag daar gerust anders over denken.
+1
Albert Peters
@roscho ben ik met je eens
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden john deere , onderdeel , dynamo , vervangen , type , bouwjaar , monteren en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!