Fordson Super Major - 590E luchtbellen in koelsysteem

Weledelgeleerden,

afgelopen week m'n super major met 590E eindelijk gestart. De motor had ik niet los gehad, enkel de kleppen gesteld, thermostaat en radiator vervangen.
Helaas heb ik gauw vastgesteld dat zich druk opbouwt in het koelsysteem, er blijven maar lichtbellen naar boven komen. Omdat ik 'm pas afgevuld had heb ik gewacht en natuurlijk wat bijgevuld. Volgende dag weer gestart en tot bedrijfstemperatuur laten komen, helaas blijft hij luchtbellen produceren.
Lijkt mij koppakking of cilinderkop als er gassen in het koelsysteem komen.
De kop heb ik er af gehaald, maar kan niet vaststellen dat er duidelijk is mis was met de koppakking. Tot nu toe heb ik in de kop ook geen scheurtjes kunnen vinden. Ik wil de kop sowieso schoon laten vlakken, dan is hij beter te inspecteren. Tevens de kleppen en geleiders vernieuwen (speling).
Heeft er iemand tips waar specifiek op te letten bij deze motoren m.b.t. de oorzaak van de luchtbellen? Het is een later type industrieblok van '64 met FL kop en mechanische regulateur.
sjorsthissen

Reacties

brauheist
Je kunt de kop ook laten afpersen.
sjorsthissen
Ja dat was ik sowieso van plan.
cyclonedriver
Na het vullen van het koelsysteem, de tractor vooraan omhoog krikken en zo een nacht laten staan met de radiatordop eraf.
+2
sjorsthissen
Oorzaak is gevonden. Haarscheutjes in cilinder #4.
cyrus-van-gelder
@sjorsthissen dat word dus revisie, of een ander motor blok...
+1
sjorsthissen
@cyrus-van-gelder revisie. Zijn natte bussen. In theorie kan de krukas zelfs blijven zitten, maar ik overweeg om nu ook de krukas goed te bekijken en de koppeling.
cyrus-van-gelder
@sjorsthissen je kunt dus de bussen vervangen net als bij mijn inter. Bij mijn inter koste dat in totaal bijna 1500 euro. Nieuwe bussen ,zuigers en pakkingen. En zuigerveren ook natuurlijk De lagerschalen waren nog prima.
Maar dan is de motor weer 100%, ook zat compressie en geen onderdruk meer.
Bij die van mij waren alle zuigerveren kapot.
En dan heb je flinke krassen op de cilinder wand....
Hanomag22
@sjorsthissen zoals ook op de andere site al geschreven is. Krukas er ff uit doen. Met de bussen eruit trekken komt er een boel drek uit en dat komt toch op je krukas en lagerwerk. Ik zou m ff helemaal strippen als ik jouw was
sjorsthissen
@Hanomag22 aha je volgt ook fordsontractorpages. Welke naam heb je daar?
Ik ga de motor helemaal doen idd. Wel vervelend dat niet alles meer verkrijgbaar is, zoals b.v. de nokkenaslagers.....
+1
sjorsthissen
@cyrus-van-gelder bij de 590E kom ik gelukkig op lagere kosten uit. Voor het geld zou ik de lagerschalen altijd vervangen als je 'm los hebt, want die zijn in verhouding niet duur. Ik vermoed dat er bij de mijne ook veren kapot zijn. Laatste bus zitten wat streepjes in en dat duid er meestal op.
cyrus-van-gelder
@sjorsthissen ja krassen op de cilinder wand worden vaak door kapotte zuigerveren veroorzaakt. Wel mooi dat de revisie goedkoper is dan de mijne.
In ieder geval wel veel succes gewenst met de fordson!! Het zijn altijd leuke herinneringen deze trekkers, het heeft ook wel wat.👍đŸŊ👍đŸŊ👍đŸŊ👍đŸŊ
Geertb
Ik heb nog zgan lagerschalen liggen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden super major , thermostaat , fordson , Koppakking , vervangen , cilinderkop , radiator , mechanische , koelsysteem en fordson super major geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!