Fendt 308 LSA - Ik wil graag deze trekker kopen maar wil graag weten wat jullie ervaringen er mee zijn
Ik heb deze trekker aan geboden gekregen en zou graag weten wat jullie ervaringen er mee zijn.Wat zijn de bekende mankementen en waar moet ik naar kijken bij t kopen
Met vriendelijke groet,
Krijn
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden trekker , fendt , fendt 308 lsa , kopen , ervaringen en Fendt 308 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Zou gewoon algemeen kijken hoe de trekker er aan toe is.
Is allemaal natuurlijk ook afhankelijk van de vraagprijs.
Kijk hier eens naar staat veel info op.
tractorfan.nl/topic/96477/
Let wel op de prijzen die in het bovenstaande topic werden weergegeven zijn van 7 jaar geleden
Prijs is ook afhankelijk van de opties:
Heeft hij een 30 of 40 km bak?
3 toerige aftakas?
Trekbek enz erbij?
Digitale of analoge teller.
En enz.
Foto’s kan ons ook al een beter beeld geven.
Til daar dan niet te zwaar aan bij aankoop.
Verder heerlijke trekkers.
Kijk de versnellingen even na.
Ga in de trekker zitten met draaiende motor en probeer voorzichtig de versnellingen te schakelen zonder koppeling in te trappen.
Bij elke versnelling moet de trekker geruisloos iets willen gaan bewegen.
Dan is de synchro van de versnelling nog goed.
Gaat die kraken is de synchro van die versnelling minder goed of kapot.
Let op slijtage van het koppelings pedaal en rem ten opzichte van de uren
Til een hefarm op en let hoeveel speling overal zit totdat het kleine hefarmpje bewegen gaat.
Kijk in de trekbek hoe is die conditie.
Verder weet een verkoper vaak met alle gebreken wel al een prijs.
Ligt ook aan de uren en bouwjaar en uitvoering aat het geheel kosten mag.
Een 30km versie is 1000 a 1500 goedkoper dan een 40km versie
Helaas ging 4 jaar geleden de synchro van de versnelling (zo goed als )stuk (dus dit is een aandachtpunt maar hierboven staat al een goede tip om dit te controleren )
Verder nooit geen echte problemen gehad
Trekker verkocht en nu echt wel spijt dat ik hem niet heb laten repareren Wees voorzicht neem iemand mee met kennis De handelaar die hem bij mij kocht daar stond hij de andere dag te koop als trekker met geen mankementen Maar er zijn ook nette handelaren
- Kijk onder de radiatordop of er witte smurrie zit, dat duidt op een lekke koppakking.
- Kijk naar het oliepeil. Te veel olie kan duiden op koelvloeistof in de olie en dat is funest voor de (krukas-)lagers. Te weinig olie duidt op slecht onderhoud of lekkage.
- Let op gesputter als je de oliepeilstok eruit trekt. Gesputter=onderdruk, duidt mogelijk op versleten zuigerveren.
- Neem een schroevendraaier, druk hem met de scherpe kant op de klepdeksels ter hoogte van de klepstoters en druk je oor op het heft. Geen vreemde geluiden, dan zijn de kleppen in orde.
- Rook uit de uitlaat. Met warme motor witte rook, dan is er een nieuwe paus, of er is een lekke kop (verdamping van koelvloeistof vanuit de cilinders). Zwarte rook: de trekker is opgedraaid. Controleer dan ook de de loodjes op de brandstofpomp nog aanwezig zijn. Zijn ze er niet meer, dan hoeft dat geen probleem te zijn, maar kan duiden op gedraai aan de pomp. Daar moet in ieder geval een verklaring voor zijn. Een beetje grijze rook bij zware belasting is normaal.
- Gloeien - starten - lopen. Lukt dat goed bij koud weer?
- Controleer de verlichting. Ben je een beetje handig, kun je dat zelf repareren, maar het kan schelen in de prijs.
- Let op lekkages. Sommige zijn gemakkelijk te verhelpen, voor andere moet de trekker doormidden, dus kijk wat er lekt.
- Heeft de trekker vloeistofkoppeling en/of koppelomvormer? Kies dan een hoge versnelling. Voet op de rem en koppeling los. Dan vol gas. Draait de motor dan meer dan plm. 1300 toeren, is er olietekort in vlk of ko.
- Dan misschien het minst belangrijke, maar wel van invloed op de prijs: roest, doorgerotte plekken, cabinesteunen enz en aanwezigheid van topstang en wagenkoppeling(en).
- Maak een proefrit en controleer de werking van stuurinrichting, schakelmechanisme, remmen, koppeling en trekkracht.