Hoe werkt TMS (Tractor Management Systeem)

Wat is TMS van een Fendt Vario. Ik heb het wel eens gehoord maar weet het niet precies.
claasxerion3800

Reacties

claasxerion3800
wie weet het
HollandNew
iets met de bediening van de vario. kijk maar eens bij dat andere forum over een 300 vario
frankie11
was daar gister ook al niet ene topic over??
HollandNew
ja, daar was gister ook al een topic over
loonwerker bart
dat klopt dat daar gister ook al een tpic over was
boer
tms is rijpendaal die zoekt het gunstigste toerental op bij die bepaalde snelheid dus of te wel zo zuinig mogelijk en op gang te komen hoef je niet heel de tijd die vario joystick naar voren te duwen maar je trapt het gas in en het gaat naar de 50
stefan310
volgens mij is bij de tms types ook meteen het kopakkermanegment in meegenomen
gekvanfendt
afkorting van tractor management systeem 😃 zo iets als crouse controle voor over de weg... weet het niet zeker dat is mij ook maar geleerd hoor 😉 maar volgens mij zo iets....
stefan310
bij gewone vario heb je al cruise control.
boer
stefan310 de kopakkermanegment hebben ze allemaal geloof ik de stop en go funtie of denk ik dan verkeert?
Mengeledriver
Ho, w8 eff. Hier worden 2 dingen door elkaar gehaald.
TMS betekent idd Tractor Management Systeem.
Herkenbaar aan de TMS knop in de armleuning naast de 2 memofunctie's voor het handgas.
Tegelijk met TMS is er ook het rijpedaal gekomen. Je kunt:
-1 rijpedaal rijden handmatig
-2 rijpedaal rijden met TMS
-3 pook rijden handmatig (voetgas)
-4 pook rijden met TMS

Handmatig snap je wel (zelf gas geven) en met TMS zorgt de elektronika zelf voor het juiste motortoerental wat je zelf weer wat kunt be?nvloeden via de terminal>transmissie>TMS

Koppakkermanagement is TI (teach-in)
fendtman311
dat is niet helemaal correct mengele driver

want bij de 300 serie staat het wel vast dat als je tms hebt dat je alleen dan ook op het rijpedaal kunt rijden en dan zit de tms knop ook niet in de armleuning en kun je de toerentallen niet beinvloeden

maar voor een 400 700 800 900 klopt jou verhaal wel
Niels Knol
@fendtman311 en 500;)
jasper-santing0
@Niels Knol 9 jaar geleden nog niet
Niels Knol
@jasper-santing0 nee klopt
VARIOTMS
en dan is bij jou punt 1 en 3 hetzelfde mengeledriver..mooiste uitvinding wat er is tms op een vario
steyrcvt6160
tobben met schakelen 😃
Mengeledriver
1 en 3 zijn zeker niet hetzelfde! Probeer het maar eens.
En het klopt dat dit niet voor de 200 en 300 Vario geld.
kemper
huh hoe werkt puntje 1 dan?
Mengeledriver
@Kemper: Dat betekent pedaal aan zetten en TMS in de armleuning niet indrukken.
kemper
ooh maar wat is dat het verschil met puntje 2?
+1
ford8630power
TMS gaat bij een 800 toch automatisch aan als je hem op voetpedaal zet?
kemper
ben er weleens mee aan het knooien geweest... gewoon alleen voetpedaal aan... en dan hoefde ik verder niks te doen, alleen het pedaal intrappen
ford8630power
Dat vind ik maar niks, in 1 keer een bult gas en kabaal, ik doe niks anders dan gewoon handbediend. Wel soms als je gaat dumperen, dan kun je hem tegen de bult zetten en dan loopt hij niet meer terug, dat is wel handig.
kemper
ik gebruik het ook nooit... soms wel tms op de joystick met land lostrekken ofzoiets, kun je languit in de trekker zitten 😛
deeremeneer
@NHtm135 en anders stel je bv hier je vraag ipv weer een topic te openen.
NHtm135
Dus als je geen tms hebt bij je fendt vario, kan je wel gas geven en vooruitgaan door middel van het rijpedaal ?
NHtvt135
@deeremeneer slim om in zo'n oud topic verder te gaan, ze bestaan toch al.
staaf
@NHtm135

als je geen TMS hebt, heb je geen rijpedaal. Dan heb je gewoon een standaard gaspedaal functie. Versnellen en vertragen doe je via de rijhendel.
deeremeneer
@NHtvt135 Ja anders kun je de zoekfunctie ook wel weghalen.
NHtvt135
@deeremeneer idd, de zoekfunctie is er wel maar bijna niemand gebruikt hem, iedereen zou beter eerst eens zoeken met de zoekfunctie voor dat er weer een nieuw topic aangemaakt word.
NHtm135
@staaf
Dus de pedaal wordt dan toch nooit gebruikt ?
deeremeneer
@NHtm135 Ja tuurlijk wel. Dat blijft toch gewoon je gaspedaal.
+1
TurnMeLoose
Zal het nog 1 keer uitleggen:

TMS = Tractor Management Systeem. Via het TMS systeem kan met het rijpedaal of de joystick gereden worden en worden de motor en Vario transmissie aangestuurd. Bij geactiveerd TMS neemt de elektronica de besturing van motor en transmissie over.

Je geeft alleen de gewenste snelheid in en TMS regelt de rest. Dat wil zeggen Hellingopwaarts, als de last steeds groter wordt, verhoogt TMS het motortoerental. Zodra de belasting minder wordt (b.v. op de vlakte of van een hellingafwaarts) wordt de inspuithoeveelheid weer gereduceerd. Zo wordt er automatisch en een economische rijstijl bereikt omdat TMS de tractor met zo laag mogelijk motortoerental aandrijft.
new holland koen
Ik heb in een Fendt pas alleen maar met het rijpedaal gereden. Ik drurfde het niet aan om met de pook te rijden op de weg.
Ik begreep dat als je de rem in trapt hij automatisch "terug schakelt"? Of moet je je hendel naar achteren houden als je bijvoorbeeld een kruispunt nadert?
En is dit in beide groepen hetzelfde of zit daar ook weer verschil in?
Ik wil niet hebben dat ik rem en dat de bak gewoon door blijft duwen als het ware...
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
+1
J asper
@new holland koen Klopt, hij regelt hem automatisch terug icm de vloeistofkoppeling. In veldgroep tik ik hem meestal ook een paar x terug. Ik hou hem zelf nooit helemaal achteruit, maar gewoon een paar keer tikken. Als die op acceleratie stand 1 staat(schuifje op pook) kan je hem wel gewoon achteruit houden. Maar op 3 is dat niet zo lekker.
T930
@J asper die standen waar jij het over hebt om op de staat te rijden.
aan de zijkant van de pook zit er zo een schuif van 1 tm 4 moet die dan in 1 staan of bedoel je dat knopje van 1/2 die naast de pook zit ?
+1
J asper
@T930 schuifje op pook is voor acceleratie snelheid. Knopje voor veld en weg groep. Je hoeft hem niet in 1 te hebben op straat, maar je moet niet op 3 of 4 en dan vanaf 50 gewoon pook naar achteren roppen.
T930
@J asper oke bedankt dat heb ik dus altijd verkeerd gedaan zie ik al gelukkig rem ik altijd met de rem en trek ik hem sowiso niet naar achter maar dus 1 dan accelereert die het snelst en 4 is voor op het land of zoiets.
J asper
Nu snap ik je niet @T930 En volgensmij jij ook niet 🙈
T930
@J asper ik heb maar een paar keer op zo een tractor gereden vandaar de vraag en toen werd mij vertelt dat ik niet op de vario moest afremmen door het pookje volledig naar achter te trekken maar op de remmen van de tractor en dan kleine tikjes naar achter met de pook als je langzamer wilt gaan ik reed toen met TMS. maar wat mij wel opviel is dat dat schuifje aan de zijkant van de pook helemaal naar boven was geschoven dus in de 4de groep.
maar wat jij eigenlijk zei is dat je dat schuifje in stand 1 of 2 moet hebben voor als je op de straat rijd en in 3 of 4 als je op het land rijd of zie ik dit helemaal verkeerd ? 😂
+3
RobVolvo
@T930 Standje 4 is juist de grootste acceleratie toename per tikje van de pook. In principe maakt dat weinig uit waar die op staat, net wat je zelf fijn vindt. Alleen moet je op stand 1 als je naar 50 wilt de pook heel lang naar voren houden 😅 Groepen schakel je met dat rondje knopje met I/II erop. Veld en transport.
+1
T930
@RobVolvo ah kijk dat was mij dus niet helemaal duidelijk haha bedankt
+1
J asper
Quote Reactie van @T930 :
maar op de remmen van de tractor en dan kleine tikjes naar achter met de pook als je langzamer wilt gaan

Klopt zo doe ik het ook. Maar ik bedoel als je wel zonodig die pook vol naar achter wilt trekken dat je hem dan op 1 moet zetten.
+1
J asper
@new holland koen Als die met tms op pook staat kun je ver van te voren al rem aantikken dat die gas er af gooit. Maar op staat heb ik hem zelf niet vaak op tms staan.
new holland koen
@J asper Met tms icm de pook rijden zie ik het nut ook niet echt van.
Als je met handgas rijdt is het rijpedaal gewoon bet handigst denk ik. Maar met een silagewagen rijden kan beter gewoon met de pook.
Pas met maaien even op de pook geprobeerd maar dan is het toch lastig om de koppeling niet aan de raken. Maar is ook een kwestie van wennen denk ik, dat was mijn eerste echte klus met een Fendt vario dus alles was nieuw😅
J asper
@new holland koen Maaien doe ik zelf ook altijd gewoon met koppeling, bevalt mij het best en snelst.

Tms op pook is op straat soms ook wel mooi als je drukt bent, maar dan wil de gasolie er ook wel door😅 Zelf heb ik hem meestal gewoon op hendel en motortoeren maxs op 1860 ingesteld voorste knopje. Als je rem dan aan tikt gooit die hem er zelf ook af.
new holland koen
@J asper
Quote:
Zelf heb ik hem meestal gewoon op hendel en motortoeren maxs op 1860 ingesteld voorste knopje. Als je rem dan aan tikt gooit die hem er zelf ook af.

Dit is mij nog wat te moeilijk😅
Dingen instellen heb ik nog niks aan gedaan toen haha
En je bedoelt als je de rem aantikt dat hij dan automatisch tot stilstand uit rolt zegmaar?
J asper
Quote Reactie van @new holland koen:
de rem aantikt dat hij dan automatisch tot stilstand uit rolt zegmaar?

Nee dat gooit die gas eraf, ver voor kruising keer aantikken. En bij kruising remmen dan.
new holland koen
@J asper Jij hebt het er nu over als je tms aan hebt icm de pook?
Anders is het toch gewoon een kwestie van je voet van het gas af😂
J asper
@new holland koen Ja met tms op pook gooid die ook gas eraf, maar dan moet je hem wel aangetikt houden. Met gewoon normaal zonder tms rijden zoals ik altijd doe heb ik hem op lange stukken op handgas(voorste knopje motertoerental maxs) En als ik dan rem aan tikt gooid die hem van handgas.
J asper
Quote Reactie van @new holland koen:
Dingen instellen

F4 en daarna F4? Weet hem niet uit mij hoofdt welke die onder staat.
+1
J asper
@930triplemaaier kent het wel uit zijn hoofd😅👌
new holland koen
@J asper Wat bedoel je dan met dat "voorste knopje"?
J asper
@new holland koen tms is de middelste, daarvoor zit toerental maxs daarachter toerental min. Binnenkant van armleuning.
new holland koen
@J asper Ahh daar ja, en dan kun je zelf instellen hoeveel toeren dat dan zijn...
Ik denk dat ik nu wel veilig kan gaan uitproberen als ik weer een keer met een Fendt op pad moet😜
Dat zal toch vooral simpel onder de hakselaar rijden zijn denk ik. Dus dan heb ik mooi de kans om bij te leren.
Zal wel weer volgend jaar worden denk ik😅
+1
J asper
Quote Reactie van @new holland koen:
Ahh daar ja, en dan kun je zelf instellen hoeveel toeren dat dan zijn..

Klopt F4, dan F4(of F3 een van twee is functieloos)en dan kun je hem instellen.
+1
J asper
@new holland koen Gas wordt er alleen afgegooid van die knop als je boven de +/- 25 km zit. Maar die knop heb je onder die snelheid toch niet ingedrukt maar dat je het even weet😅🙈
+1
J asper
Quote Reactie van @new holland koen:
Met tms icm de pook rijden zie ik het nut ook niet echt van.

Met ploegen cultivatoren en schijveneggen enzo is het wel idiaal.
new holland koen
@J asper Ja daar zit wel wat in ja
Derkmax
Tjonge, is blijkbaar toch nog niet zo makkelijk zo'n Fendt Vario 😛Hele topics over hoe je tms moet rijden/ bedienen/ instellen 🤔
+1
ford8630power
@Derkmax Je kunt er ook op veel verschillende manieren mee rijden.
new holland koen
@Derkmax Het kan heel makkelijk zijn, maar je kunt het jezelf ook heel moeilijk maken😜
+1
J asper
@Derkmax Laten we het maar niet over de cnh cvt hebben, als je Vario gewent bent is dat levensgevaarlijk met die reactietijd đŸ¤Ē😅🙈🙈
T930
@Derkmax ja het is even dat je het moet snappen maar daarna is het wel lekker rijden.
als je bijvoorbeeld een vario vergelijkt met een turboshift fendt van vroeger is het natuurlijk veel moeilijker
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!