Hoe werkt TMS (Tractor Management Systeem)
Wat is TMS van een Fendt Vario. Ik heb het wel eens gehoord maar weet het niet precies.De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
TMS betekent idd Tractor Management Systeem.
Herkenbaar aan de TMS knop in de armleuning naast de 2 memofunctie's voor het handgas.
Tegelijk met TMS is er ook het rijpedaal gekomen. Je kunt:
-1 rijpedaal rijden handmatig
-2 rijpedaal rijden met TMS
-3 pook rijden handmatig (voetgas)
-4 pook rijden met TMS
Handmatig snap je wel (zelf gas geven) en met TMS zorgt de elektronika zelf voor het juiste motortoerental wat je zelf weer wat kunt be?nvloeden via de terminal>transmissie>TMS
Koppakkermanagement is TI (teach-in)
want bij de 300 serie staat het wel vast dat als je tms hebt dat je alleen dan ook op het rijpedaal kunt rijden en dan zit de tms knop ook niet in de armleuning en kun je de toerentallen niet beinvloeden
maar voor een 400 700 800 900 klopt jou verhaal wel
En het klopt dat dit niet voor de 200 en 300 Vario geld.
als je geen TMS hebt, heb je geen rijpedaal. Dan heb je gewoon een standaard gaspedaal functie. Versnellen en vertragen doe je via de rijhendel.
Dus de pedaal wordt dan toch nooit gebruikt ?
TMS = Tractor Management Systeem. Via het TMS systeem kan met het rijpedaal of de joystick gereden worden en worden de motor en Vario transmissie aangestuurd. Bij geactiveerd TMS neemt de elektronica de besturing van motor en transmissie over.
Je geeft alleen de gewenste snelheid in en TMS regelt de rest. Dat wil zeggen Hellingopwaarts, als de last steeds groter wordt, verhoogt TMS het motortoerental. Zodra de belasting minder wordt (b.v. op de vlakte of van een hellingafwaarts) wordt de inspuithoeveelheid weer gereduceerd. Zo wordt er automatisch en een economische rijstijl bereikt omdat TMS de tractor met zo laag mogelijk motortoerental aandrijft.
Ik begreep dat als je de rem in trapt hij automatisch "terug schakelt"? Of moet je je hendel naar achteren houden als je bijvoorbeeld een kruispunt nadert?
En is dit in beide groepen hetzelfde of zit daar ook weer verschil in?
Ik wil niet hebben dat ik rem en dat de bak gewoon door blijft duwen als het ware...
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?