Deutz D30S - Schakelgeluid
Hallo,Ik heb lijkt me een klein probleem met schakelen. Het probleem is dat bij het schakelen steeds een krakend geluid is ook al heb ik de koppeling vol in en schakel ik rustig. Wel valt me op dat de versnellingspook meer speling heeft. Kan het zijn dat hij daardoor ook moeilijker schakelt? Zoja wat kan de oorzaak zijn..
Bedankt!
Guy
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Dan zou dit wel eens wat uitgesleten kunnen zijn.
Mischien even het deksel van de bak af en een nieuwe spanstift erin doen?
ditte?
video: Ik denk dat dat geluid eerder van de koppeling afkomt.. het is ook een ander geluid als de mijne..
Je voelt het aan de schakelpook, als die kraakt merk je dat de tandwielen de schakelpook willen wegduwen, vandaar dat ik denk dat de speling van de schakelpook het probleem is..
Bij opschakelen kun je de op elkaar volgende versnellingstanwielen op gelijke snelheid brengen door zogenaamde "double-clutch"-schakeltechniek.
Uitleg: Zet trekker in versnelling 1 en ga al gasgevend rijden. Nu opschakelen: Gas loslaten en gelijk de koppeling intrappen en de versnellingspook in de "vrij" zetten. Laat nu kortstondig de koppeling geheel omhoog komen en trap het pedaal direct weer in. Op dit moment kun je (na enige oefening) zonder 'kraken' opschakelen.
Bij terugschakelen ( let op: 1 versnelling tegelijk!!!) pas je hetzelfde koppelingsritueel (double-clutch) toe én op het moment dat je de koppeling weer helemaal omhoog hebt laten komen ( versnellingpook in de "vrij") geef je een flinke dot 'tussengas'.
Bij opschakelen zorgt het verlaagde motortoerental en bij terugschakelen het tussengas (toerentalverhoging) ervoor dat de opéénvolgende versnellingstandwielen (ongeveer) dezelfde snelheid krijgen waardoor de tanden zich probleemloos (zonder 'knarsen') in elkaar laten schuiven.
N.B.: Tegenwoordig zijn versnellingsbakken gesynchroniseerd waardoor 'comfortabeler' geschakeld kan worden alleen het veelvuldig ( met name) tergschakelen van meerdere versnellingen tegelijk ( bijvoorbeeld van de vierde naar de tweede versnelling) is technisch gezien een grote crime voor de versnellingsbak: op dat moment moet de synchronisatie een grote schakelfout verbloemen die bij een ongesynchroniseerde bak nooit zou lukken.
Deze "vereenvoudigde double-clutch"-techniek lukt alleen gevorderden. De volgende stap is het op- en terugschakelen geheel zonder koppelingsgebruik ( overigens niet aan te bevelen want dan moet je 'vermoeiend' geconcentreerd schakelen).
En de wijsneuzen gillen en krijsen weer als de beste want hun denken het te weten.
@Guy JD
Deze trekker is uitgerust men een Constant Mesh versnellings- bak. Deze is feilloos te schakelen door een "dubbel clutch"te doen, dwz koppeling in: de bak in neutraal, meteen daarna koppeling in volgende versnelling.
Na veel oefenen lukt dit zonder te kraken.
SUC 6
De wijsneuzen gaan echt 'gillen & krijsen' als ze op deze manier een constant mesh-versnellingsbak gaan schakelen hoor!
Voor de volledige (+ goede) uitleg hoe "dubbel-geclutched" te schakelen verwijs ik naar mijn reactie bovenin de topic.
Opschakelen zonder tussengas ,terugschakelen met tussengas.
Deze "vereenvoudigde dubble-clutch"-techniek lukt alleen gevorderden. De volgende stap is het op- en terugschakelen geheel zonder koppelingsgebruik ( overigens niet aan te bevelen want dan moet je 'vermoeiend' geconcentreerd schakelen).
Toch is dit na veel oefenen en experimenteren wel de beste manier om een Ford uit de TW serie kraakloos te schakelen.
Dat het enige oefening en concentratie vergt ben ik volledig met je eens.
In hoeverre dit schakelprincipe voor de meeste andere constant mesh bakken op gaat durf ik niet te zeggen.
Mijn eigen oude Fordjes kun je ook prima kraakvrij opschakelen door gewoon te schakelen. Terug schakelen gaat het best door uit de versnelling te trekken, flinke dot tussengas, koppeling in en versnelling inleggen.
Of je schakelt terug bij relatief lage toerentallen en snelheid.
Er zijn in ieder geval meerdere wegen die naar Rome leiden.
In plaats van synchronisatie op de tandwielen wordt/werd, om het schakelen te verbeteren, ook wel een koppelingsrem (of prise-as-rem) toegepast.
Zit dit ook niet op de "oude Fordjes"?
Alleen de Select-O-Speed transmissies maakten gebruik van rembanden om het onder belasting schakelen mogelijk te maken.
Op de prise as van de constant mesh bakken van Fords zit geen enkele remvoorziening.
De meesten hebben dan ook een mooi schoon gebit van het vele tandenpoetsen
natuurlijk