Massey Ferguson 148 - Stationair onregelmatig lopen.

Mijn MF148 loopt onregelmatig stationair.
Als ik meer toeren maak loopt de motor wel goed.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik PK's mis.
Ik heb afgelopen week de nozzles van de verstuivers vernieuwd maar het onregelmatig lopen is nog steeds.
Is dit dan een brandstofpompprobleem?

Zijn er nog tips of trucjes,zonder dat dit heel veel geld gaat kosten?
Bauwz

Reacties

Wimsumar
Beste Bauwz: Bepaalde vorm van onregelmatig lopen is een indicatie voor een vervuild brandstoffilter.
De motor maakt dan zo nu en dan kleine sprongetjes in het verder redelijk constante stationair toerental.
ADB996
je zou de filters kunnen vervangen. aan de opvoerpomp kan het ook liggen, daar zit ook een zeef in, maak die ook maar eens schoon 😉
erik9831
of slechte aanzuiging van lucht, of ergens een valse aanzuiging, kan ook
Bauwz
@Wimsumar Een klein sprongetje is de juiste benaming,ik zal de filters eens aanpakken.
Bauwz
@ADB996 Ik geloof niet dat er een zeefje in de opvoerpomp zit,dat hebben alleen de oudere typen toch?
ADB996
@Bauwz ben zelf niet bekent bij ferguson, maar zelfs eind jaren tachtig zitten er op de opvoerpomp een zeef
Bauwz
@ADB996 Ik dacht dat er alleen een plunje in zat,ik zal eens kijken.
Wimsumar
Beste Bauwz:
Quote @Bauwz:
filters eens aanpakken.

Als je dan toch met dat (vies stinkende ) dieselsysteem bezig bent, werp dan ook een blik in de tank om daaruit, indien nodig, ook gelijk het bezinksel uit te verwijderen en/of het zeefje op het kraantje schoon te maken.

P.S.: Bedenk ook dat door de dieselbacterie filters en leidingen dicht kunnen gaan zitten als filters nog recent zijn vervangen.
fiatjuh
Ook bij onze Fiat 45-66 uit 1987 zit een zeefje op de opvoerpomp. Hebben we ook wel eens verstopt gehad jaren geleden.
Bauwz
@Wimsumar Tank heb ik helemaal leeggegooid maar kwam niet veel prut uit.Zijn er geen reinigers die je door je systeem laat gaan,bv.weinig diesel in de tank en dan een of ander spulletje meegeven.
Bauwz
@fiatjuh Ik zal eens kijken Roland,bij mijn MF240 zit er geen zeefje in dacht ik.
Wimsumar
Beste Bauwz:
Quote @Bauwz:
reinigers die je door je systeem laat gaan

Ja, die zijn er (zelf geen ervaring mee).

autocompleet.com/producten/77966/…

of

autocompleet.com/producten/78915/…
Tony60
Ik zou eens kijken naar de stationair afstelling van de brandstofpomp of het bedieningsmechanisme. Loopt de motor op het stationaire toerental dat ie moet lopen? Bij nieuwe verstuivers moet de (ingesleten, het zal geen nieuwe zijn)pomp meestal meer druk opbouwen, dat merk je wanneer het stationair toerental de kritische ondergrens heeft bereikt. De motor gaat dan 'wobbelen'. Dit euvel is op te lossen door de pomp -inwendig- of het bedieningsmechanisme opnieuw af te stellen. Je hebt dan wel het werkplaatshandboek nodig.
Wimsumar
Beste Tony60:
Quote @Tony60:
'wobbelen'.

Dat is het probleem hier niet/kan het ook niet zijn. De roterende brandstofpomp (CAV) op een MF heeft 1 hogedrukpompelement voor alle verstuivers waardoor de eventuele afwijking voor alle verstuivers gelijk is.
erik9831
dit is wat wij altijd gebruikten in de garage ...

nuloneu1.powweb.com/Nulon_2.html/
fiatfan
@Bauwz this is the moment! schekel nu over op Fiat! geef al de MF jes aan je broertje en je bent er vanaf!!
ramrod
Ga maar uit van de brandstofpomp. Wat @Wimsumar zegt over het ene pompelement klopt, maar hij vergeet dat de diesel daarna door een verdeler gaat naar de juiste cilinder. Daar kan ook slijtage voorkomen..
Na revisie van de motor, met het achterwege houden van de pomp blijft het probleem van het 'wobbelen' eigenlijk altijd.. Wat nog al eens voor komt..
john deere 7810
grappige volgorde heb je er van.

dat je niet eerst brandstoffilter vervangt?
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
hij vergeet dat de diesel daarna door een verdeler gaat naar de juiste cilinder. Daar kan ook slijtage voorkomen..

Omdat de verdeler voor iedere inspuitleiding dezelfde beweging maakt, ga ik er vanuit dat de slijtage ook van deze verdeelrotor gelijkmatig is en niet/nauwelijks de stationair loop van de motor beïnvloedt..
basia
Klopt wat Wim zegt ; pompelement (2radiale plunjertjes )is een geheel met de "verdeel" rotor die langs de openingen draait van de inspuitleiding aansluitingen .

( Zie anetefka cav pomp voor meer uitleg en werking pomp )
Bauwz
@fiatfan Nee dat zou te makkelijk zijn.
fiatjuh
@Bauwz Ha,ha Eric
fiatjuh
@Bauwz Maar ben je er al achter wat het is nu?
Bauwz
@fiatjuh Nee Roland,morgen maar is effe verder proberen.
Wel leuk wat een reacties zo'n topic opleverd.
Bauwz
@basia Ik zal even kijken bij Annatefka,dank.
Wimsumar
Beste Bauwz:
Quote @Bauwz:
kijken bij Annatefka

Heb je het kunnen vinden?

Anders hier de link: annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
Bauwz
@Wimsumar Ja dank voor de link.
Maar ga eerst de filters vervangen.
Tony60
En toch hou ik het op de pomp, of het een roterende is of lijnpomp, ze slijten allebei. Verander je een onderdeel in de inspuitlijn, dan heeft dat effect op de andere onderdelen. Of een roterende pomp gelijkmatig inspuit of niet: Als de brandstof/luchtverhouding niet meer klopt, dan moet je de zaak opnieuw afstellen.
Overigens zijn roterende pompem meestal gevoeliger voor dit soort problemen (ze slijten harder dan een lijnpomp en de lekverliezen zijn ook meestal groter).
Het zou wel al te toevallig zijn dat na het vervangen van de injectors, het filter opeens verstopt zou zitten en de motor opeens stationair beroerd loopt. Die toevalstreffer ben ik in mijn 35 jarig vak nog nooit tegengekomen. Maar goed eens kan de eerste keer zijn he? 😄
Wimsumar
Beste Tony60:
Quote @Tony60:
Als de brandstof/luchtverhouding niet meer klopt, dan moet je de zaak opnieuw afstellen.

Dat is een uitspraak die past bij een benzinemotor met carburateur.
Bij een dieselmotor verandert de brandstof/luchtverhouding immers met het veranderen van toerental. (Meer/minder 'gas' geven).

Daarnaast heeft Bauwz in het begin van de topic al aangegeven dat het stationair toerental ook voor de verstuiververnieuwing zo nu en dan een klein sprongetje maakt. Typerend voor filterprobleem.
basia
Eigenlijk is de lucht-brandstofverhouding bij deze pomp een fabrieks-instelling .
Vaak bij trekker trek word daaraan gerommeld (plaatje verstellen voor grotere slag pomp-plunjertjes )

Bij slijtage aan deze pompen gaat dat vaak ten eerste met vermogensverlies te volg ( opbrengst - nokkenring en pompelement - druk )

Zo als Wim ook zegt ; filter vernieuwen ; deze pompen zijn behoorlijk gevoelig voor goede brandstoftoevoer en ook de kleinste lucht-belletjes geven loop problemen .
Tony60
Haha benzine motor... Goeie 😄
Ook een diesel heeft er last van.
Dat het probleem voor de verwisseling was, heb ik niet gelezen.
Maar dan nog: een filter probleem heb je meestal als je veel nodig hebt, kortom de motor, of beter gezegd de pomp, heeft meer brandstof nodig. Bij stationaire toerentallen lijkt me dat wat vreemd, als ie op volvermogen geen problemen geeft.
Bauwz
Ik heb de brandstofkraan gedemonteerd,hij gaf wel voldoende diesel maar het zeefje zweeft los in mijn tank.
Die eruit willen halen maar dat is onbegonnen werk.
Nieuw kraantje besteld.
De opvoerpomp nagekeken maar daar zat geen filterje in,alleen maar plunjertjes.Heb een nieuwe besteld,kan me herinneren dat ik ooit iets met een MF240 heb gehad die iedere keer stil viel en na het vervangen van de opvoerpomp nooit meer is stil gevallen.Kan het niet iets zijn van een lammer geworden plunjer,of slijtage van het armpje van de opvoerpomp ten op zichte van as die hem beweegt?
Brandstoffilters heb ik besteld,maar de oude(2jaar oud)waren nog als nieuw .
Hoop morgen meer te kunnen vertellen.
Tony60
Er kan voor de opvoerpomp 1 filter zitten, nooit in de opvoerpomp. Nogmaals: Ik zou me om die filters ook niet druk maken -tenzij je in Noord-Afrika woont-.
Het kan zijn dat de hevelarm versleten is, maar dan moet je de brandstofopbrengst gaan meten. Nogmaals: Als je motor goed draaid onder vollast, dan is er met de brandstoftoevoer niets aan de hand.
De subtielere dingen zitten dan in de pomp of wat er na komt. Maar die heb je al vervangen.
Het nadeel van forums is, dat iedere komlommerkweker zich uit kan geven als technisch ingenieur.
Bauwz
@Tony60 Beste Ton,zou dit misschien ook het euvel kunnen zijn?
Ik las net dat de opvoerpomp ook iets van 2,5bar moet geven.
Als het armpje iets versleten is kan het misschien het onregelmatig lopen veroorzaken.
Tony60
Ik zou me er niet ongerust over maken, maar als de opvoerpomp niet goed werkt wegens een versleten hevel dan kun je er tijdelijk een los filtertje tussen plaatsen in de leiding. Blijft deze goed gevuld, zonder lucht, dan is er niets aan de hand.
Overigens, als de hevel versleten is, dan gaat die bij hoge toerentallen "zweven". Dat merk je bij vollast, dan gaat de motor stotteren.
Mijn tractor heeft geen opvoerpomp en die moet het doen met de druk van de brandstof in de tank. Wimsumar had je een linkje toegestuurd voor de CAV, kijk dan even onder hoofdstuk "anti-afslag bout". Als deze goed staat, stel je het stationaire gedeelte af (veer + bout).
Zo compenseer je de lekverliezen in de pomp die optreden na het plaatsen van nieuwe injectors.
Wimsumar
Beste Bauwz:
Quote @Bauwz:
opvoerpomp ook iets van 2,5bar

Dat is waarschijnlijk de druk van het stuwpompje wat in de brandstofpomp zit!

P.S.: Leeftijd van filters van 2 jaar oud zegt niets. Mijn buurman moet ze ook veel vaker vernieuwen bij zijn hobbymatig gebruik van een Ford 4110 na dezelfde stationairloopverschijnselen als gevolg van de dieselbacterie die hij in zijn brandstofvoorraad heeft gekweekt.
basia
@Wimsumar

Niet waarschijnlijk ; maar zeker !
Het "hand" opvoerpompje hoeft maar enkele tienden ( 0- 0,5 ) bar overdruk te geven .

Overigens ; zijn de verstuivers juist afgesteld ?
Openingsdruk niet te hoog ?
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
niet te hoog ?

Waarschijnlijk te hoog voor de 'niet meer zo nieuwe' brandstofpomp.
basia
@Bauwz

En @wimsumar Dieselser-service bedrijven vragen soms of het gaat om een ouder trekkertje ; dan stellen ze de verstuivers vaak af op +/- 10 bar lager .

( Althans hier wel (Drachten ))
ramrod
@Wimsumar en @basia
Volgens mij kan het wel verschil maken omdat de nokkenring meerdere nokken heeft, en slijtage icm een bepaalde stand van de verdeler kan dus wel invloed hebben.
Verder is het een stukje praktijk dat het de inspuitpomp is. Toevallig vrij veel ervaring met deze motors. Maar evengoed bevestigen de uitzonderingen de maatregel 😉 Zonder het geluid 'live' te horen blijft het moeilijk oordelen
Tony60
Ik neem aan dat als je nieuwe verstuivers plaatst, deze afstelt volgens fabrieksopgave.
Als de pomp wat ouder is, dan moet je die gewoon weer afstellen, lijkt me.
Als de afstelling niet meer lukt, dan is de pomp aan revisie of vervanging toe.
Maar om de verstuivers dan maar wat terug te regelen, lijkt me geen goede oplossing. Want je krijgt er andere problemen -zoals slecht starten en hoger brandstofverbruik voor terug- omdat het nevelbeeld niet meer klopt. Je haalt ook geen hogere toerentallen meer, omdat de verstuivers de neiging hebben om permanent open te blijven staan waardoor de ontbrandings-timing niet meer klopt.
En de roterende pomp was nu juist voor ontworpen voor hogere toerentallen.
Nu bedoel ik geen schrikbeeld: De meeste pompen overleven 3-4 verstuiver wisselingen en dan ben je toch al wat draaiuren verder.
Wimsumar
Beste Tony60: Lees A.U.B. de topicprobleemstelling en de eerste 4 antwoorden op de eerste pagina (nog) eens en wacht eerst het resultaat daarvan even af alvorens ernstige problemen aan de brandstofpomp aan te praten.
Bauwz
Ik heb de brandstofopvoerpomp vernieuwd,nieuwe brandstoffilters erop,en ik moet zeggen dat het stationair onregelmatig lopen van de motor zo goed als over is.Het armpje van de oude brandstofopvoerpomp was wel iets ingesleten.
Toch hoor ik nog heel minimaal een onregelmatig geluid.
Tony60
@Wimsumar, Dat heb ik gelezen, en een pomp afstellen lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Ik zie zo gauw geen andere ernstige problemen in mijn mijn commentaar.
@Bauwz: Da's mooi! Als je er mee kunt leven, dan niets meer aan doen 😄
Tony60
@Wimsumar, Dat heb ik gelezen, en een pomp afstellen lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Ik zie zo gauw geen andere ernstige problemen in mijn mijn commentaar.
Met de eerste 4 oplossingen was ik het niet geheel eens, maar dat had je al begrepen (zie toeval)
@Bauwz: Da's mooi! Als je er mee kunt leven, dan niets meer aan doen 😄
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!