Fendt 304 LS - Kleppen stellen

Ik zou graag mijn kleppen stellen want ik denk dat ik ze hoor tikken, trekker heeft 5200 uren. Kan je het kleppendeksel verwijderen zonder de brandstoftank eraf te halen ? Welke stelsysteem is het verder bij een D226-3 motor ? Is dit gewoon te stellen met een contermoer op tuimelaars ?
Pasame

Reacties

guldner75
Ja, en ja wij hebben wel een langere beugel gemaakt zodat de tank meer kantelt, bezuinig niet op een klepdeksel pakking! Dan moet het wel goed komen als je vaker kleppen hebtgesteld. Succes!
keeko
Tank even kantelen (hoe verder hoe beter). Stellen kan gewoon met sleutel en schroeven draaier.
Ratel met dop 24 op de moer van de dynamopoelie veraangenaamd het verdraaien van de motor (bij gespannen V-snaar).
Wimsumar
Beste PaSame: De tank is vanaf de recheterzijde kantelbaar en biedt dan voldoende ruimte.

Klepspeling (in- en uitlaat) Fendt 304LS: 0,2 mm.

P.S.:
Gezien de draaiurenstand is het (al) mogelijk dat de dieseltank door slijtage van de scharnier/trillingdemper ergens tegen de bovenkant van de motor kan stuiten. Controleer de tank aan onderzijde goed op beschadiging om lekstoten te voorkomen A.U.B.!

Controleer tevens de hydrauliekoliepeil en maak (las) op de zeskantschrofbevestiging een stukje ijzer zodat als het ware een vleugelmoer ontstaat. Dan is de peilstok handmatig los/vast te draaien.

Spuit gelijk ook contactspray over de zekeringen die daar op dat zeer lastige plek onder de motorkap zitten.

Ververs de olie in de brandstofinspuitpomp ook, nu we toch bezig zijn.

Nog nooit de brandstofpompolie ververst? Geen probleem hoor. 😉

Klik: tractorfan.nl/topic/49786/
marco steyr
Aan de rechterkant van de tank even 2 pennen lostrekken en je kunt hem zo omhoog kantelen 😉
Pasame
Allemaal bedankt voor de tips.
@Winsumar, zit er bij alle Fendt modellen olie in die pomp ? Mijn trekker is van de late bouwjaren 1996, een 65 pk. Is die niet gewoon op het oliecircuit aangesloten ?

Vandaag thuisgekomen van een dagje hout klieven, dus terwijl ie goed warm stond de motorolie reeds laten lopen en filter verwijderd.
Ik heb het eerste kleppendeksel verwijderd en kan de 0.5 a 0.6 maat tussen de klep en de tuimelaar steken. Dus het is wel dringend nodig. Ik laat em nu afkoelen en ga morgen de kleppen stellen. Is er een volgorde te volgen voor een 3cylinder ?
Wimsumar
Beste PaSame:
Quote @Pasame:
Mijn trekker is van de late bouwjaren 1996, een 65 pk

Dan is dit er een met turbomotor waarvan vermoedelijk de uitlaatklepspeling iets ruimer moet dan de 0,2 mm die ik eerder (voor de oudere turboloze 304) noemde.
De brandstofpomp zal ongetwijfeld nog de vertrouwde Bosch lijnpomp zijn met "eigen" oliereservoir.

Klepstelschema:

magirustig.nl/fileadmin/pdf/…
Pasame
Voila tis voor mekaar, de motor loopt weer lekker rustig. Ik ben verbaasd over het verschil. @Winsumar, bedankt voor het schema, dit was heel handig.
Wat betreft de pomp, die heeft toch niet het schroefje in het vierkante plaatje ad zijkant. Volgens mijn zit die pomp op het oliecircuit.
Wimsumar
Beste PaSame:
Quote @Pasame:
Ik ben verbaasd over het verschil.

Dat verbaast mij niks. 😉
Als je bij warme motor al klepspeling meet van 0,6 mm, dan is dat bij koude motor nog ruimer.
Fendt_103Luuk
Wil binnenkort de kleppen van mijn 304 ook een keer stellen. Heb nu nog een volle tank. Dus eerst maar even de meeste diesel er uit en dan tank op kant denk ik? Of kan dit met een volle tank ook?
Maakt de volgorde van stellen nog uit? Of gewoon cilinder 1 op tuimelen zetten en dan 360 graden draaien en dan afstellen en ze zo alle 3 af gaan?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!