Fendt 614 - voorloop banden. wat zie ik over het hoofd??

hoi allen

heb een 614 waar een verkeerde vooras onder zat. de overbrengings verhouding was 10.0 moest 11.95 zijn. die was nergens te vinden dus er een 12.0 in gezet.
nu hoort er origineel 16.9R28 voorop en 20.8R38 achterop. nu heb ik 480/65 r28 voorop en 20.8R38 achterop en de voorwielen trekken enorm hard (te hard) mee. een16.9 met een 80% verhouding heeft een ballon van 33.6cm dus 33.6 +33.6+ 28 inch is 138.32cm hoog
een 480/65 heeft een ballon van 31.2cm. dus 31.2 +31.2 + 28 inch is 133.52 cm hoog.
dus eigenlijk heb ik iets kleinere banden met een iets grotere overbrenging en toch trekken de banden te hard.
ook de slijtage van de achter en voorbanden is bijna gelijk te noemen dus daar zit het verschil ook niet in.
sommige zeggen dat de 16.9 maten een 85% hoogte/breedte verhouding hebben maar dan zou het met deze banden nog beter moeten kunnen namelijk 36.4 ballon om 33.6

dus als vermeld in de titel wat zie ik over het hoofd?
Fendt926Driver

Reacties

stannetje96
16.9 is evenhoog als 540/65, misschien is dat het?
Arrie94
Als ik het goed begrijp: de voorbanden zijn 1 maat kleiner dan origineel, en draaien nog steeds te snel?
hobbyboer
Misschien de andere tandwielen die ook de overbrengingsverhouding bepalen maar niet in de vooras zitten?
boegie
Even hoeksnelheden berekenen?
walker1
Werkte het eerder met die andere as wel goed?
Fendt926Driver
@boegie wat zijn hoeksnelheden???????
Fendt926Driver
@walker1 werkte wel maar toen met 380 R24. Dat was veel te klein voor
1046
Tijd voor 26"
Fendt926Driver
@Arrie94 klopt. Dat vind ik ook zo vreemd
Fendt926Driver
@1046 misschien wel maar hoezo kloppen de originele maten niet
hobbyboer
Die 10.0 en 12.0 is de vertraging, neem ik aan.
Dat zou dus betekenen dat deze vooras 20% langzamer draait dan de vorige vooras, zijn de voorbanden ook 20% gegroeid?
Fendt926Driver
Zou het kunnen zitten i het feit dat de achterbanden michelin agribib zijn die misschien krap de hoogte hebben in vergelijk met andere merken met 20.8. En de continental voorbanden misschien ruim de voorband hoogte hebben
walker1
Quote @Fendt926Driver:
@walker1 werkte wel maar toen met 380 R24. Dat was veel te klein voor

Trekker stond dan beetje voorover?
Er was verder niks veranderd, behalve een andere as?
Fendt926Driver
@walker1 klopt verder niets veranderd. Trekker staat nu veel rechter. Maar nog iets op de kop
@Fendt926Driver Nieuwe en oude differentieel nog naast elkaar gehad en tanden geteld? Zowel in als uitgaand? Niet toevallig dezelfde klok gemonteerd? Welke maten banden had ie toen je m kocht?
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:

16,9R28 85% heeft een belaste straal van 64,1 cm

kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…

480R28 60% heeft een belaste straal van 56,7 cm

kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…

Dus de voorloop is nog 'erger' dan je denkt.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
een belaste straal

Is het bij voorloopberekeningen niet de bedoeling dat je de afrolomtrek als uitgangspunt neemt?
Met belaste straal en de iets eerder al genoemde hoogte of nog erger de zelf berekende hoogte kunnen er afwijkingen ontstaan. (Heb ik wel eens begrepen)
JD3010
@hobbyboer Je hebt helemaal gelijk.
Arrie94
@boegie Waarvoor en wat je dan precies met die hoeksnelheden? Met tandwielverhoudingen moet je er in feite toch ook uit komen? Je kan er met deze gegevens iig niks extra mee. Er moet nog wat missen/niet origineel zijn, anders kan het nooit dat de 480 nog steeds te snel gaat. Als alles origineel is, alleen de vooras van 10.0 naar 12.0 is gegaan moet hij nu een band hebben tussen 540 en 600/65R28. Dat klopt ook als je de afrolomtrek van 380/85R24 +20% doet. Ik denk dus haast dat je 10.0 en 12.0 niet rechtstreeks mag vergelijken. Best vreemd...
fendt2
Afrol afstand per wiel opmeten. En dan de trekker aan een zijde omhoog en een aantal keren draaien. Uit beide volgt een verhouding. Dan weet je in iedergeval wat er gebeurd. Meten is weten.
Fendt926Driver
Quote @boegie:
Simpel voorbeeldje
misschien heel simpel. maar mij toch te moeilijk.
ook vraag ik mij af wat ik met die hoeksnelheid kan. wat is het voor een getal. kan ik er verhoudingen mee berekenen van voor en achter of zo?
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
Ik denk dus haast dat je 10.0 en 12.0 niet rechtstreeks mag vergelijken. Best vreemd...
voor mijn gevoel ook heel vreemd omdat het beide uit een zf vooras komt alles een op een paste enz.
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Dus de voorloop is nog 'erger' dan je denkt.
volgens mij reken je net verkeerd om.
hoe kleiner de hoogte van het wiel hoe langzamer het voorwiel gaat lopen en zelfs remmend werken. hoe groter het wiel hoe meer de voorbanden gaan trekken aan de trekker.
Robin S
steekt vanachter grotere wielen eh 😃
Fendt926Driver
Quote @Robin S:
steekt vanachter grotere wielen eh
heb goede achter wielen en ben met de voorwielen aan het pas maken.....
valmet6400power
@Fendt926Driver

Ja te kleine wielen vooraan zorgt inderdaad voor een remmende werking, daarom mag de voorbanden naturlijk ook die 5% slip hebben.. Daarboven wordt het effect tegenovergesteld..

Interessante kwestie!
Fendt926Driver
Quote @valmet6400power:
Daarboven wordt het effect tegenovergesteld..
hoe bedoel je dit?
boven de 5% voorloop gaan ze remmend werken???
valmet6400power
@Fendt926Driver

Nou wat jij zegt, de voorbanden mogen 5% sneller draaien, dat is optimaal zeggen ze toch? Als je van passende voorbanden naar kleinere voorbanden gaat dan draaien ze ook sneller en op een gegeven moment met 4wd remt dat juist af.. Dat merk je ook wel als je met te kleine voorbanden remt als de 4wd dan ontkoppelt
boegie
@Fendt926Driver hoeksnelheid is altijd hetzelfde, omdat deze afhankelijk is van de grootte van de band of tandwiel
Arrie94
@boegie Das toerental ook toch
Favorit614
540/65R28 lost misschien jou probleem op.

Ik heb op mijn 614 580/70R38 en boven vermeld voorbanden.
Voorbanden trekken eigenlijk iets te hard , maar op het land is dat geen probleem
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
540/65R28 lost misschien jou probleem op.
nee die verergert het. een 420/65R28 zou misschien een goede oplossing zijn of een 480/60R28. ik moet naar een kleinere afrol omtrek om de voorloop te verminderen
Robin S
Te kleine banden is niet goed,met 4wd op moet je ze voortduwen ipv dat ze meetrekken.
Veel te grote banden is ook niet goed,met teveel slip zakt het rendement van de 4wd.
Als de wielen exact even snel draaien heb je ook een lager rendement van de 4wd.

Nu heb je nog teveel voorloop,dus zou je eigenlijk terug kleinere voorbanden moeten steken.
Als je de grotere voorwielen wilt behouden kun je achteraan grotere wielen steken,dan daalt het percentage voorloop.
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
wanneer je een bocht maakt met of zonder 4wd , je geen verschil had is draaicirkel.
dat klopt. maar normaal wordt je draaicirkel groter met ingeschakelde 4wd. bij mij blijft gelijk dus trekt het te hard maar in de bocht merk je hem niet meer.
Favorit614
op naar de 420/65R28 zou ik zeggen
Robin S
Van voor- en achterwielen de afrolomtrek meten/opzoeken.
Dan een punt markeren op de band,en 100m rijden.
Zo kun je zien hoeveel omwentelingen de wielen maken.
Wanneer je dit weet,kun je in een tabel met bandenmaten de juiste voorband uitzoeken aan de hand van de afrolomtrek.
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
op naar de 420/65R28 zou ik zeggen
zit ik ook over na te denken. ga morgen nog eerst jou idee met het krijtje uitproberen op het maïsland met 100 meter rijden
Favorit614
Dan kun je , je voorloop beter uitrekenen.
Das de simpelste oplossing
hobbyboer
@Fendt926Driver Nou ben ik wel nieuwsgierig wat je precies gaat doen op het maisland.
Ik bedoel de afrolomtrek van je voor- en achterbanden kun je heel eenvoudig opzoeken.
Het enige waar je op dit moment geen zekerheid over hebt is de overbrengingsverhouding van je assen.
Dan zou je dus moeten tellen hoevaak je voorwielen rondgaan bij een vast aantal omwentelingen van je achterwielen.(met de 4wd aan uiteraard)
Hoeveel meter dat dan exxact is, is niet van belang. (daarom begrijp ik de genoemde 100 meter niet)

Het komt er dus op neer dat 1 persoon de omwentelingen van de achterwielen zou moeten tellen en tegen de bestuurder zegt wanneer hij moet stoppen. En de derde persoon telt dan de omwentelingen van de voorwielen.
Daarbij is het misschien ook handig om rekening te houden met je differentielen, heb je een 100% sper in beide assen(voor ook)? Dan beide erin tijdens het rijden/tellen.
hobbyboer
@hobbyboer Als je geen 100% sper in je vooras hebt zou nog een vierde persoon nodig zijn om de omwentelingen van beide voorwielen te kunnen tellen en dan daar het gemiddelde van nemen.
meelezer1
@hobbyboer helemaal correct hobbyboer. Om wentelingen van het voorwiel kunt je vanuit de trekker tellen. Even aan de binnenkant van het wiel een streep. Misschien kun je de trekker aan 1 kant opkrikken. dan weet je zeker dat het klopt. want 100% sper in de vooras heeft fendt niet.
hobbyboer
Quote @meelezer1:
Misschien kun je de trekker aan 1 kant opkrikken.

Daar zat ik ook al aan te denken, dat is misschien handiger.

1 voorwiel en 1 achterwiel opkrikken ( en de andere kant goed vastzetten of tegen een muur oid rijden)

Maar omdat iemand anders over maisland begon ging ik daar even op door.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
afrolomtrek als uitgangspunt

Als je een 'fout' uitgangspunt dan ook maar consequent in alle berekeningen meeneemt.

Kijk, de 480/65R28 heeft een afrolomtrek (Kennisakkersite) van 397 cm. De diameter van deze cirkel (= bandhoogte) is dan 126 cm.

Fendt926Driver berekend dat de band 133,52 hoog is.

Ik noemde de belaste straal à 59,6 cm. Goed voor een cirkeldiameter (bandhoogte) van 119,2 cm.

Tel de beide laatstgenoemde diameters op en deel door 2 dan kom je uit op 126,4.

Met andere woorden: de afrolomtrek wordt berekend van een "samengestelde" cirkel met de diameter van de som van de belaste + de onbelaste straal.

Details band 480/65R28 Kennisakkersite:

kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
favorit10s
@Fendt926Driver is de eind aandrijving in deze vooras wel hetzelfde als origineel, of denk ik nu te makkelijk?
Fendt926Driver
Quote @favorit10s:
of denk ik nu te makkelijk?
mischien is dat wel datgene wat wij over het hoofd zien. Dat er in een 3052 vooras met 10.0 overbrenging ook een ander andere naafreductie heeft.

Dit geeft weer stof tot nadenken......
Arrie94
@Fendt926Driver In principe kan je dat laten voor wat het is. Want je pas alleen het diff aan, die zou 20% meer vertragen, dus moet je een 20% grotere band. Maar daar gaat het al fout.

Of jullie bedoelen dat 10 en 12 keer vertraging incl naafreductie is? Is het wel gewoon een 10-gaats vooras?
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
Is het wel gewoon een 10-gaats vooras
vooras van deze serie is 8 gaats. Maar alle heben dezelfde steek maar weet niet of de eind vertraging ( dus de knol in de voorwielen) ook nog verschillend zijn qua overbrenging
Arrie94
@Fendt926Driver Ik vermoed dat de 10-gaats een grotere reductie heeft, dus kan de aandrijflijn sneller draaien dus minder belast worden. Maar is een vermoeden. Als dat zo zou zijn, kan je ook grotere banden nemen met een 10-gaats en is alles duidelijk.
Fendt926Driver
@Arrie94 ga ik even rustig een nachtje over slapen
mdoornekamp
@favorit10s ja verschil in naaf reductie was ook mijn idee
marceldeutz
de afrolomtrek van de continental banden waar je nu mee rijdt is 406 en geen 397 zoals wimsumar zegt. banden merken hebben best wel verschillen hoor.
@Fendt926Driver
Mij is altijd geleerd dat je in het land altijd wel iets slip heb, dus zou je het beter op beton of asfalt kunnen doen...
Fendt926Driver
Quote @ronald-deutz-fahr:
dus zou je het beter op beton of asfalt kunnen doen...
heb er natuurlijk ook met 4wd op asfalt gereden en dan loopt het rechter wiel gewoon en het linker slipt door om de (te veel) voorloop op te heffen. maar zoals gemeld hangt er ook 470 kg ballast voor bovenop de toch al zware neus van een Fendt 600 serie
Arrie94
@Fendt926Driver Gewoon door het maisland en dan rondjes tellen. Die omrekenen naar afstand mbv afrolomtrek, dan die vergelijken, ideaal gezien zou die voor +-3% meer afgelegd moeten hebben.
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
Gewoon door het maisland en dan rondjes tellen. Die omrekenen naar afstand mbv afrolomtrek, dan die vergelijken, ideaal gezien zou die voor -3% meer afgelegd moeten hebben.

als we 100 meter rijden gaan de achter wielen 19 keer rond en de voorwielen 24 keer
met 4wd gaan de achterwielen 21 keer rond en de voorwielen 29 keer

moeilijk om daar een verhouding uit te berekenen omdat de achterwielen ook als het ware worden mee getrokken
als ze zonder 4wd 24 keer rond gaan zouden ze met 25 keer rond moeten gaan ongeveer
JD3010
@Fendt926Driver Heb je wel goed geteld?
Fendt 615 fan
@JD3010 de omwentelingen zijn percies geteld en op papier genoteerd
JD3010
@Fendt 615 fan Hoe kunnen zowel de voor- als achterwielen meer omwentelingen maken als de 4wd aanstaat op 100m?
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
maken als de 4wd aanstaat op 100m?
omdat de voorwielen de hele trekker trekken???
JD3010
@Fendt926Driver lees eens goed wat er staat.
Fendt926Driver
dit staat er op de eindvertraging

tractorfan.nl/picture/948499/



er staat

1
288/52

17



4463 4410080

ZP 45
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
lees eens goed wat er staat.
begin nu ook te twijffelen.
morgen zelf maar eens tellen
JD3010
@Fendt926Driver Hang dan een hoop gewicht achterop, zodat je alleen slip op de voorwielen heb. Dat heb ik toen ook gedaan.
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Dat heb ik toen ook gedaan.
goed idee. zoek morgen wel even iets zwaars op
DANOONTJE POWERR
@Fendt926Driver Waarom niet de zijkant optillen zodat één voorwiel en één achterwiel in de lucht draaien.
Dan heb je sowieso geen slip en krijg je volgens mij een zuiverder meting.
Arrie94
Quote @Fendt926Driver:
als we 100 meter rijden gaan de achter wielen 19 keer rond en de voorwielen 24 keer
met 4wd gaan de achterwielen 21 keer rond en de voorwielen 29 keer

Dat kan eigenlijk niet nee, want als je veel voorloop hebt worden de achterbanden meegetrokken, das goed opgemerkt. Maar die achterbanden zullen dan juist minder vaak rond moeten gaan, omdat ze meegesleept worden.
Fendt926Driver
Quote @DANOONTJE POWERR:
Waarom niet de zijkant optillen zodat ��n voorwiel en ��n achterwiel in de lucht draaien.
behoort morgen ook tot de opties
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
Dat kan eigenlijk niet nee,
zoon heeft gereden en dochter heeft geteld.......

was druk vandaag morgen proberen we een nieuwe meting
marceldeutz
zou best kunnen dat de omwentelingen verschillend zijn want de dif poetst ook wat weg naar andere wiel. je zou dan om dat niet te hebben dif op slot
Favorit614
Quote @Arrie94:
Maar die achterbanden zullen dan juist minder vaak rond moeten gaan, omdat ze meegesleept worden.

Nope , met een "starre"verbinding zal dit mee vallen.
Dan zou je het diff slot ook moeten inschakelen.
Dan kunnen de voorbanden alleen over het differentieel vd vooras een afwijking kunnen krijgen
jmos
Anders proberen de werkelijke afrolomtrek van de voor en achterbanden opmeten en vergelijken. Kan zo zijn dat de voorwielen een fractie groter zijn en de achterwielen kleiner dan gedacht. De banden zijn niet van hetzelfde merk toch?
dx11
als je voor 380/70r24 had, en 10% meer vertraging in de as hebt gecreeerd, dan moet je dus 10% hogere banden. Wat neerkomt op 420/70r24 of 480/65r24 zou ik zeggen
Fendt926Driver
Quote @dx11:
als je voor 380/70r24 had, en 10% meer vertraging in de as hebt gecreeerd, dan moet je dus 10% hogere banden. Wat neerkomt op 420/70r24 of 480/65r24 zou ik zeggen
dat gaat me iets te kort door de bocht. maar we gaan het opmeten.......
DANOONTJE POWERR
@dx11 @Fendt926Driver
10% hoger is meer dan 10% afrolomtrek.
DANOONTJE POWERR
@dx11 @Fendt926Driver
10% hoger is meer dan 10% extra afrolomtrek.
Arrie94
Maar is het 10%?
DANOONTJE POWERR
@Arrie94 Van 10 naar 12 is 20% dus dat lijkt me niet.
Hurli356
Zit het niet nog anders?
100% origineel is 11,95 met bandenmaat 16.9R28
Er zat een 10,0 vertraging in, ten opzichte van 11,95 is dat 83,68% met als gevolg dat er sneller werd gedraaid en er kleinere banden gemonteerd moesten worden.
Nu zit er een vertraging in van 12,00 en dat is ten opzichte van origineel 100,42% dus zouden er iets grotere banden om moeten als origineel. Het verschil tussen 10,00 en 12,00 is echter geen 20% zoals verondersteld maar 16,74%
DANOONTJE POWERR
@Hurli356
Dat is net welke kant je op rekent.
Van 10 naar 12 is 20 % extra.
Van 12 naar 10 is 16,7% minder. 😃
Fendt926Driver
Quote @Hurli356:
Zit het niet nog anders?
100% origineel is 11,95 met bandenmaat 16.9R28
Er zat een 10,0 vertraging in, ten opzichte van 11,95 is dat 83,68% met als gevolg dat er sneller werd gedraaid en er kleinere banden gemonteerd moesten worden.
Nu zit er een vertraging in van 12,00 en dat is ten opzichte van origineel 100,42% dus zouden er iets grotere banden om moeten als origineel. Het verschil tussen 10,00 en 12,00 is echter geen 20% zoals verondersteld maar 16,74%
hoe meer van deze verhalen waar het duidelijk op papier staat zodat het op iedereen inwerkt hoe meer inzichten hoe meer we er van begrijpen en vinden.
stannetje96
@DANOONTJE POWERR origineel is altijd 100% dus 11.95 is 100%
Fendt926Driver
Quote @jmos:
Anders proberen de werkelijke afrolomtrek van de voor en achterbanden opmeten en vergelijken. Kan zo zijn dat de voorwielen een fractie groter zijn en de achterwielen kleiner dan gedacht. De banden zijn niet van hetzelfde merk toch?
banden zijn niet hetzelfde merk.

heb de trekker aan een kant los gezet van de grond en de banden rondom opgemeten.
de michelin 20.8R38 achterband heeft een afrolomtrek van 5.58
de continental 480-70R28 voorband heeft een afrol omtrek van 4.08

bij exact 5 keer rond achter gaat voor exact 9 keer rond.
dus achter : 5*5.58 is 27.9m
voor : 9*4.08 is 36.72m

als voor 4% voorloop mag hebben zou die 29m moeten afleggen.
29m gedeeld door 9 is een afrol omterk van de voorband zou 3.22m moeten zijn..

nieuw inzicht : ben ik door een 12.0 overbrenging in een 10.0 vooras te zetten de boel gaan versnellen of vertragen?

ik ging er van uit dat een 3052 vooras met verhouding 10.0 identiek was aan een 3052 vooras met 11.95. als er verschil is moet dat in de eind vertraging in de wielen zitten???

laat uw gedachten hierover maar horen.........
JD3010
Met die 3.22m afrolomtrek wordt het maar een klein voorwiel.
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Met die 3.22m afrolomtrek wordt het maar een klein voorwiel
kan het op een banden site nog niet vinden. een 400/70R24 is al 347 cm afrol omtrek.....
JD3010
@Fendt926Driver oa. een 11.2R24. De Michelin Agribib is 3.28.
DANOONTJE POWERR
@JD3010 Dat is geen potje....

@stannetje96 Daar gaat het nu toch niet over?
Het gaat om het verschil tussen 10 en 12.
JD3010
@JD3010 Of evt. een 420/65R20, als je berekening klopt.
Hurli356
@DANOONTJE POWERR je zou gelijk hebben als 10,0 het uitgangspunt was. Maar vanuit de originele situatie is 11,95 het uitgangspunt. 10,0 naar 12,0 = +20% maar van 12,0 naar 10,0 = -16,7%
DANOONTJE POWERR
@Hurli356
Toch bijzonder dat jij ook op 16,7 uitkomt.
Hurli356
@DANOONTJE POWERR Was toch niet helemaal helder toen ik het las 😉 Jij had idd volkomen gelijk, m'n excuses 😛
DANOONTJE POWERR
@Hurli356
Haha, goochelen met cijfers voor gevorderden. 😉
Hurli356
Nog een volgende vraag:
De trekker liep goed met de oude 10,0 vertraging ingebouwd? Is het wel spannend eigenlijk wat er is gebeurd qua tandwielen. Van hoeveel tanden naar hoeveel tanden is dit gegaan?
Aan de hand van deze verhouding zal er toch een andere vertraging uitgerekend moeten worden.
Fendt926Driver
Quote @Hurli356:
Is het wel spannend eigenlijk wat er is gebeurd qua tandwielen. Van hoeveel tanden naar hoeveel tanden is dit gegaan?
ha omdat je zo netjes vraagt.........

er zat een 10.0 in met tanden 31*12 dus een overbrenging van 1:2.5833

nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125

de vraag blijft is de snelheid van de steekassen nu toegenomen of juist gedaald......

elke aandrijfas omwenteling werd bij de 10.0 omgezet in 2.31 maal draaien
elke aandrijfas omwenteling wordt nu omgezet in 2.58 maal rond draaien.
dus een hogere snelheid van de steekassen die niet gereduceerd worden in de eindvertraging dus draait de band te hard.

zal denk ik weer terug moeten naar de 10.0 overbrenging....

wie kan controleren of mijn verhaal klopt......
Arrie94
@Fendt926Driver Dat zeg je helemaal goed, hij draait nu nóg sneller... Dan is het dus te wijten aan de naafreductie... Dat moet een 10 gaats worden...
Fendt926Driver
Quote @Fendt926Driver:
er zat een 10.0 in met tanden 31*12 dus een overbrenging van 1:2.5833

nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125

de vraag blijft is de snelheid van de steekassen nu toegenomen of juist gedaald......

elke aandrijfas omwenteling werd bij de 10.0 omgezet in 2.31 maal draaien
elke aandrijfas omwenteling wordt nu omgezet in 2.58 maal rond draaien.

foutje van mij
bij de 10.0 hoort de 2.5833 en bij de 12.0 hoort de 2.3125

het wordt dus wel beter van deze 12.0 dan draait de vooras 2.31 keer rond in plaats van de 2.58 bij de 10.0
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
Dat zeg je helemaal goed, hij draait nu n�g sneller... Dan is het dus te wijten aan de naafreductie... Dat moet een 10 gaats worden...
berekening is iets gewijzigd
Arrie94
@Fendt926Driver De 10.0 vertraagt dus 2,6 keer, en de 12.0 vertraagt maar 2,3 keer, dus draait de 12.0 sneller. Ik neem aan dat die verhouding de vertraging is namelijk.

Als het origineel een 8 gaats is, dan moet je naar de pot naast de versnellingsbak gaan kijken denk ik.
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
De 10.0 vertraagt dus 2,6 keer, en de 12.0 vertraagt maar 2,3 keer, dus draait de 12.0 sneller. Ik neem aan dat die verhouding de vertraging is namelijk.
kom zelf ook een beetje om in de cijfers en berekeningen. ga eerst een kop koffie drinken.
hoop dat de andere knappe koppen de koffie bijna ophebben
marceldeutz
de 12 kwam van een 1455 toch? wat hebben die dan voor voor voor naaf? 10 gaats?
Hurli356
Quote @Fendt926Driver:
bij exact 5 keer rond achter gaat voor exact 9 keer rond.
dus achter : 5*5.58 is 27.9m
voor : 9*4.08 is 36.72m

In een eerder topic vertelde je dat de voorloop klopte met de oude situatie. Hierin draaide het voorwiel ook te snel maar met kleine voorbanden klopte de voorloop.
Nu blijkt het echter veel te snel te draaien. Hieruit blijkt al dat de nieuwe vertraging minder vertraagt. Het zal dus inderdaad in de eindaandrijvingen zitten.
Met deze vertraging moet je banden hebben met een afrolafstand van 3,224 meter en dat zijn banden van 16,9R20 of zo iets dus echt kleiner dan dat je had met je oude vertraging.
Hurli356
Interessante geschiedenis dit.
Maar als het binnenwerk van een 1455 komt dan klopt het het één en ander niet als ik dat zo las. een 1455 is geleverd met een 3054 vooras ipv 3052 en daar zit verschil in, namelijk 10 gaats vs 8 gaats en een andere overbrenging, nl 12 omtwentelingen van de aandrijfas staat tot 1 van het wiel vs 10 omwentelingen staat tot 1.
334647.forumromanum.com/member/forum/…
fendt2
Het groote tandwiel zit aan het wiel? En het kleine aan de aandrijving. Dan draait de vooras dus sneller. Dat is eerder al uitgerekend met de omtrek van de banden. De vooras draait veel te snel.
fiatfan
ik ben hier ook een tijd mee bezig geweest met de 380. van een 13,67 naar een 11,95. ik heb me ook suf gerekend, maar hoe hoger de omwentelingen, hoe langzamer de wielen draaien bij gelijke aandrijfassnelheid. de naven zijn bij mijn bevindingen van alle 8 gaats gelijk. ik heb er met 4 sattelietwielen en met 3. die op jouw foto is drie. dit heeft niks met de aandrijfsnelheid te maken, puur voor de sterkte. die 10 gaats weet ik niet. LET OP: ik weet wel dat er in de versnellingsbakken ook verschil zit. want mijn vroegere overbrengverhouding is nu anders dan alleen het berekeningsverschil in de vooras!!!
fiatfan
verder heb ik ook op het veld de omwentelingen geteld, en daar de juiste band bij gezocht met de voorloop die ik wilde. Maar het is echt moeilijk om goed te tellen...dus pen en papier is vereist!
rick11441
Als je zoets goed wil doen is er maar 1 optie. Schakel sper en z4 wiel in. Laat de achterwielen 10 x rondgaan. Tel de omwentelingen van de voorwielen. Deel dit door 10 en je hebt een kloppende overbrengingsverhouding. Geef dit door aan je bandenspecialist in combinatie met de gemonteerde maten en merken en dit wordt voor je uitgerekend.
Fendt926Driver
Quote @Hurli356:
Maar als het binnenwerk van een 1455 komt dan klopt het het ��n en ander niet als ik dat zo las. een 1455 is geleverd met een 3054 vooras ipv 3052 en daar zit verschil in, namelijk 10 gaats vs 8 gaats en een andere overbrenging
dat kan kloppen maar een 3052 vooras van een 614 heeft wel een 11.95 overbrenging en 8 gaats eind vertraging.....
Fendt926Driver
Quote @Hurli356:
nl 12 omtwentelingen van de aandrijfas staat tot 1 van het wiel vs 10 omwentelingen staat tot 1.
als dat zo is zouden de voorbanden langzamer gaan lopen bij de 12 overbrenging dan de 10 overbrenging
Hurli356
@Fendt926Driver ja dat zou, maar aangezien dat niet gebeurt moet er een ander naafreductie bij horen blijkbaar.
fiatfan
Quote:
als dat zo is zouden de voorbanden langzamer gaan lopen bij de 12 overbrenging dan de 10 overbrenging

dit klopt sowieso.
Hurli356
Quote @fiatfan:
dit klopt sowieso.
Nee dat gebeurt dus niet. Met de 10 overbrenging klopte de voorloop, zou hij er nu dezelfde banden opzetten dan trekt hij te hard
Arrie94
Nogmaals, is er na te gaan of de pot naast de bak nog de originele is?
Arrie94
Of een andere optie, de achteras van een 611 ofzo pakken die misschien minder vertraagd. Dan draait de achteras ook sneller en win je ook nog eens een hoop snelheid, kan die met de Xylon mee 😃
fiatfan
@Hurli356 nee. Met dezelfde banden als origineel heb je nu negatieve voorloop. Hij rem dus af

ALS HIJ EERST 10 KEER MET DE AANDRIJFASDRAAIT, GAAT DE VOORAS 1X ROND. NU MOET HIJ 12X DE AANDRIJFAS RONDDRAAIEN VOORDAT DE VOORAS 1X ROND IS. DEZE DRAAIT DUS LANGZAMER

je kunt het gewoon in de praktijk tellen!
fiatfan
Ik heb hetzelfde ook allemaal meegemaakt met de 380 hochrad. 1 maatje kleiner scheelt een hele hoop...
Hurli356
Quote @fiatfan:
Met dezelfde banden als origineel heb je nu negatieve voorloop. Hij rem dus af

Nee, lees maar eens wat er getest is. De voorwielen draaien veel sneller dan de achterwielen, dus er is helemaal geen sprake van negatieve voorloop. De wielen zijn met deze nieuwe overbrenging zelfs sneller gaan draaien. Dit blijkt ook te kloppen als de vertraging uitgerekend wordt, dit was met de 10.0 vertraging 1:2,5.. en nu 1:2,3.. Wil hij nu een kloppende voorloop hebben dan komt hij op een 16,9R20 band uit terwijl er origineel een 16,9R28 op moet. Er zitten nu 480/65R28 op en hij trekt al te hard. Zou @Fendt926Driver er nog grotere banden op doen dan wordt dit alleen maar erger.
fiatfan
@Hurli356 oke. maar het is gewoon niet uit te rekenen. ik ben er erg veel mee bezig geweest, maar overbrengingsverhouding is versnellingsbak+vooras. als je de vooras veranderd weet je eigenlijk niks meer. wij hebben het toen gewoon gemaakt met die andere vooras, in ons geval veel grotere achterbanden gemonteerd, en de originele voorbanden. dit klopte bijna. ik kreeg 7% voorloop. dit was met 11,2-44 voorop. nu gaat er nog een keer 9,5-44 op en dan klopt het perfect met 3% voorloop.
volgens mijn berekeningen zoals 926driver die maakt, zou ik voor veel kleiner moeten hebben. dit klopte dus totaal niet.
de fendt dealer zei dat er veel verschil in de bak zit.
Hurli356
@fiatfan Maar de bekende gegevens zijn de uitgangspositie met 10,0 vertraging en bijbehorende banden. Het enige wat er is veranderd is de vertraging in het differentieel en deze is kleiner geworden. De versnellingsbak wordt niet opeens anders door twee andere tandwielen in de differentieel.
Wat de vraag nu is, is wat er nog meer veranderd is toen er een andere vooras onder gezet is en ook zou het interessant kunnen zijn om te weten hoe de tandwielverhouding van de originele 11,95 vertraging is.
fiatfan
@Hurli356 van de 11,95 kan ik zo tellen, die heb ik nog op zolder liggen. volgens mij heeft hij de complete vooras vervangen? dan kan het nog zijn dat het typeplaatje op de vooras niet klopt. dit kan hij eenvoudig testen. gooi de aandrijfas los, zet een streepje op de band. als je 12 keer aan de aandrijfas draait, moet de band precies 1x rond zijn!
fiatfan
o nee, de 11,95 zit erin. de 13,76 ligt op zolder!
Hurli356
@fiatfan Dat ben ik inderdaad met je eens, wel een goede voor @Fendt926Driver om te proberen! Want dat zegt wat over de eindaandrijving die er in zit, als hij netjes 1x rond gaat bij 12x draaien dan is de eindaandrijving wel correct.

Maar de complete vooras is niet vervangen, alleen een paar tandwielen uit de differentieel zijn vervangen.
fiatfan
@Hurli356 hij moet wel het kroon- en het pignonwiel vervangen. deze horen bij elkaar. daar is het al eens over gegaan, maar dat maak ik uit dit verhaal niet op
Hurli356
Quote @fiatfan:
hij moet wel het kroon- en het pignonwiel vervangen

Zijn allebei vervangen, is ook te zien in zijn reactie:

Quote @Fendt926Driver:
er zat een 10.0 in met tanden 31*12 dus een overbrenging van 1:2.5833

nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125

Hierin worden 2x 2 tandwielen genoemd, ze zijn alle 4 anders dus dat is wel correct gedaan.
fiatfan
oke, de rest zit dan in de eindvertaging
T6020 power
Voorwielaandrijving uit doen 😉
Die verhouding van 10.00, 11.95 of 12.00 is de TOTALE vertraging van de AS. Fendt is ook wel geleverd met 12.00, want onze 308 is uitgerust met zwaardere as omdat er af-fabriek een frontlader op zit. APL F700
mdoornekamp
Maar als je eerst een vertraging van 1 op 2,5 had. En je vertraagt nu 1 op 2,3. Dan vertraag je met de nieuwe tandwielen dus minder, dus draait je as/wielen sneller. En ze moesten juist langzamer draaien. Of praat ik nu onzin 😞
mdoornekamp
Met 10 en 12 bedoel je de totale reductie van de as? De rest zit dan in de naaf. Bij de 12 draaien de aandrijfassen in de vooras dus sneller, en is de naafreductie veel groter dan de 10.
jmos
Als de vooras eerst een 10.0 overbrenging had met 37*16 tanden op het kroon/pignon en je hebt er een klok in gezet met 31*12 tanden dan is de vertraging niet 12.0 maar 11.17 als ik het nareken? Maar ben je er vrij zeker van dat de vooras er in het geheel onder is gezet? Kan het zijn dat er al aanpassingen gedaan zijn met het vervangen van de as?
mdoornekamp
@jmos Eh je bedoelt net andersom. Dus de vertraging is kleiner geworden, nl 1 op 8.949. Dus nog sneller dan eerst en dat lijkt ook zo te zijn door de snel draaiende voorwielen
jmos
@mdoornekamp
Zoals ik zeg is de 37*16 verhouding eruitgehaald en de 31*12 verhouding erin gezet. Maar wat jij zegt dat het andersom gebeurt is en nu de vertraging dus 1:8,949 is.

Met de standaardbanden is de verhouding omtrek achter/voor 1:1,29 met de overbrenging in de vooras van 11.95, stel nu dat de overbrenging dus 8,949 is geworden zou dit betekenen een verhouding omtrek achter/voor van 1,726
kijkend naar de fendt zou dus bij 5 omwentelingen van het achterwiel, het voorwiel 8,63 keer rond moeten gaan. Wat vrij dicht in de buurt zit van de 9 die fendt926driver telt.....
mdoornekamp
@jmos blijkbaar moet er nu een veel grotere eindvertraging in de naven. Of er klopt iets niet in de aandrijving uit de bak. Maar met deze tandwiel wissel is @Fendt926Driver alleen maar verder van huis gekomen 😞
jmos
@mdoornekamp
Ik vraag me nu ook af welke tandwielen er in gekomen zijn en welke eruit. Om een grotere vertraging te krijgen had de 31*12 erin gemoeten maar ik begin nu te twijfelen of dit niet andersom gebeurt is.

Het kan wel zijn dat de 37*16 uit een 12.0 as van een 1455 komt maar daar zou de eindaandrijving anders van kunnen zijn ja
mdoornekamp
Quote @jmos:
er zat een 10.0 in met tanden 31*12 dus een overbrenging van 1:2.5833

nu is er in gekomen 12.0 met tanden 37*16 dus een overbrenging van 1:2.3125

Er van uitgaand dat ie een tragere as zou krijgen heeft ie per abuis verkeerd om gerekend denk ik.
jmos
@mdoornekamp
Ja daar lijkt het wel op. Als de 37*16 erin gekomen is is hij de verkeerde kant op gegaan. Dus hoe zit het met de eindvertragingen in een 3052 en een 3054? Ik denk dat in laatsgenoemde de steekassen sneller draaien
Arrie94
Quote @jmos:
van een 1455 komt maar daar zou de eindaandrijving anders van kunnen zijn ja

En dat issie ook 😉

Verder zitten we nog op 1 lijn: met deze wissel is hij nog verder van huis. Achteras aanpassen en je hebt een nog snellere trekker 😃
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
Verder zitten we nog op 1 lijn: met deze wissel is hij nog verder van huis.
tot die conclusie ben ik ook gekomen....

en het ergste is dat ik de banden die erop zaten met de 10.0 overbrenging al verkocht heb.
Fendt926Driver
Quote @mdoornekamp:
Er van uitgaand dat ie een tragere as zou krijgen heeft ie per abuis verkeerd om gerekend denk ik.
er vanuit gaande dat in een originele zf3052 as onder een 614 een 11.95 overbrenging zit en de zf3052 as onder mijn 614 een 10.0 overbrenging zat dacht ik na dit forum uitgebreid geraadpleegd te hebben door er een 12.0 in te zetten bijna 100% de originele as te hebben.
nu blijkt dat dus 100% verkeerd uit te pakken.

het verschil zou hem dus toch in de eindvertraging zitten.
huub
Kan je niet de 4wd uitschakelen, één voorwiel opkrikken (aan de kant van de aandrijfas) en dan het opgekrikte wiel 10x ronddraaien.

Doe dit ook bij een 600 waarvan de voorloop wel klopt (of vraag @Favorit614 😄 )dan weet je of de fout ergens in de vooras zit.
Arrie94
@huub Maar dan zit je ook nog met generatieverschillen. De ouderen met de 8 gaats en de jongeren zoals die van Reinhard met 10 gaats.
huub
@huub en dan dus de omwentelingen van de aandrijfas tellen.
mdoornekamp
@Fendt926Driver Ja erg jammer. Je snapt niet waarom ze zo veel verschillende assen met overbrengingen toepassen. Keep it simpel zou ik zeggen.

Maar als je nu toch zat van de Fendt bent, wil ik de frontgewichten wel van je kopen. 😃
Favorit614
@huub ik heb er een met 10 wielbouten.Huub heeft er een met 8.
En een stel banden die bij Huub (de topic starter) al bekend is.
Ik hwb hem ook al suggesties aangedragen .
Maar daar ie ie ook niet mee geholpen.
selten
Quote @hobbyboer:
Is het bij voorloopberekeningen niet de bedoeling dat je de afrolomtrek als uitgangspunt neemt?
Met belaste straal en de iets eerder al genoemde hoogte of nog erger de zelf berekende hoogte kunnen er afwijkingen ontstaan. (Heb ik wel eens begrepen)

Als de hoogte juist berekend is maakt het niks uit. Wiskundig gezien kun je hoogte (diameter) gelijk stellen aan omtrek. Zolang het maar onbelaste hoogte is.
Fendt926Driver
Quote @mdoornekamp:
Maar als je nu toch zat van de Fendt bent, wil ik de frontgewichten wel van je kopen.
er is maar een merk waar ik zat van ben. en die mogen eigenlijk ook niet meer bij mij op het erf komen omdat de eerste die ik er van had vies veel geld heeft gekost.
daarbij is dit maar klein geld. (maar nog duur)

dacht dat het andersom was......
als jij zat bent van die Fendt gewichten voor jou john deere hou ik mij aanbevolen
JD3010
Quote @selten:
Als de hoogte juist berekend is maakt het niks uit.

Volgens de tabellen zit er wel degelijk een verschil tussen banden met dezelfde hoogtes, kijk maar na. Ik denk dat het met de nokhoogte te maken heeft.
Fendt926Driver
Quote @huub:
Kan je niet de 4wd uitschakelen, ��n voorwiel opkrikken (aan de kant van de aandrijfas) en dan het opgekrikte wiel 10x ronddraaien.

Doe dit ook bij een 600 waarvan de voorloop wel klopt
jou verhaal klopt als je dezelfde hebt. en @Dr Fendt heeft dezelfde staan maar ben er eigenlijk wel zo een beetje uit wat er fout is. moet alleen nog kijken wat financieel gezien de beste oplossing is.
of een compleet andere vooras met deze banden of oude differentieel er weer in en die kleinere banden er weer op

even afwachten wat de melkprijs gaat doen
JD3010
@Fendt926Driver Welke maat zat er dan aan die as?
Hurli356
Quote @Fendt926Driver:
compleet andere vooras
Kun je er natuurlijk deze vooras op inruilen, kan het wel dicht in de buurt komen van de kosten om weer nieuwe kleine banden te kopen omdat die al verkocht zijn.
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Welke maat zat er dan aan die as?
toen ik hem kocht zat er 420-70R24 voorop. is door de vorige eigenaar erop gezet. die heeft de trekker gekocht met deze vooras en de verkeerde banden/wielen erop. hij heeft die kleine erbij gezocht om de voorloop weer te laten kloppen
Fendt926Driver
Quote @Hurli356:
Kun je er natuurlijk deze vooras op inruilen,
die andere as ligt bij een handelaar weet niet of die zit te wachten op inruil.

na nieuwjaar ga ik eens rond bellen
JD3010
Quote @Fendt926Driver:
420-70R24
Maar die zijn nu toch te groot ervoor? Lastig allemaal zo, het past eigenlijk allemaal net niet.
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Maar die zijn nu toch te groot ervoor?
met deze nieuwe diff zijn zelfs die nog te groot en zouden we naar 11.2R20 moeten voorop...
dat gaat het dus echt niet worden
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Lastig allemaal zo, het past eigenlijk allemaal net niet.
je leert er wel heel veel van.

sommige acties hebben we iets te impulsief gedaan. hadden meer moeten meten maar wij hebben nooit het idee gehad dat de weg die wij gingen misschien toch niet de goede zou zijn.

eerst te kleine voorwielen
ander diff gemonteerd en 4wd aan en de trekker ging stil staan
wij dachten voorloop veel te klein het remt.
maaaarrrr we hadden de diff hetzelfde gemonteerd als de oude maar deze draaide verkeerd om
intussen al wel andere wielen gekocht toen kwamen we er pas achter dat de diff verkeerd om draaide
diff omgedraaid toen trokken de 18.3R30 veel te hard
nu dus de goede maat voorop trekt nog veel te hard
even gevraagd op tf en 120 reakties later is het redelijk helder wat er nu allemaal fout is gegaan
Hurli356
Maar wel een heel boeiend topic geworden waarin heel functioneel en meedenkend is gereageerd 😄 Dus wat dat betreft was het de moeite waard, en zeker leerzaam voor iemand die dit ook wil gaan doen.
JD3010
Quote @Fendt926Driver:
je leert er wel heel veel van.

Mooi toch, dan hou je er toch nog wat aan over. Ik ken dat.,
Fendt926Driver
Quote @Hurli356:
Maar wel een heel boeiend topic geworden waarin heel functioneel en meedenkend is gereageerd Dus wat dat betreft was het de moeite waard, en zeker leerzaam voor iemand die dit ook wil gaan doen
ik ben iedereen ook zeer erkentelijk voor het constructief mee denken om het op te lossen en de zaak van een andere kant te bekijken dan ik zelf deed.

want met het openen van het topic had ik ook geen enkel idee wat er nu nog fout kon zijn

maar ik weet nu wat ik over het hoofd heb gezien
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
dan hou je er toch nog wat aan over
ja en een lege portemonnee
JD3010
@Fendt926Driver Ik heb waarschijnlijk het begin gemist, maar waarom ben je hieraan begonnen? Was je originele as dan kapot?
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
maar waarom ben je hieraan begonnen? Was je originele as dan kapot?
ik heb de trekker gekocht met deze as eronder met de kleine wielen erop.
dacht dat het redelijk makkelijk aan te passen was.
trekker stond me verder wel aan.

de vorige eigenaar is hier afgelopen jaar geweest ( ook een Fendt liefhebber alleen had hij 9 Fendt trekkers) hij had de trekker gekocht met de verkeerde as en de verkeerde voor wielen. kon dus de 4wd niet gebruiken en ha alleen de voorloop aangepast met kleinere wielen zodat hij de trekker gebruiken kon met 4wd.
verder had hij de demper al aangepast en een andere turbo laten monteren voor meet trek kracht onder in toeren. dus ook wel serieus met de trekker gewerkt
mdoornekamp
@Fendt926Driver welk merk trekker had je zoveel.problemen mee dan?

Ik wil een front blok erbij maken zoals wij ook hebben. Dus daarom nog een setje gewichten nodig. Maar ik denk dat ik gewoon platen van 4 cm dik laat snijden.
Fendt926Driver
Quote @mdoornekamp:
welk merk trekker had je zoveel.problemen mee dan?
mijn eerste hakselaar was een john deere 5820. Met gras en mais bek. Heel veel problemen en kosten aan gehad. Na 3 jaar was koppakking lek in het voorjaar toen we hem uit de schuur haalden. Is naar en revisie bedrijf gebracht en kop gevlakt en gemonteerd en op de terug weg naar ons liepen de lagerschalen uit de motor. de eeste schade de beste dus niet meer hier geweest en direct enkele reis polen
Fendt926Driver
Quote @mdoornekamp:
Dus daarom nog een setje gewichten nodig
heb nog wel 3 losse liggen maar die blijven hier tot ik weer een vol set heb.

Op e bay zijn er wel sets te koop
Arrie94
Quote @Fendt926Driver:
mijn eerste hakselaar was een john deere 5820

Alles vervangen behalve de voorruit was het toch? 😃
mdoornekamp
@Fendt926Driver wat kosten die gewichten op ebay dan ongeveer? Euro de kilo?
Fendt926Driver
@Arrie94 100 punten. Zijn exact mijn woorden.
Fendt926Driver
Quote @mdoornekamp:
Euro de kilo?
weinig kans. 2 euro de kilo komt eerst. Laten maken/uitsnijden kost meer.

Waarom geen jd gewichten in de fronthef?
mdoornekamp
@Fendt926Driver ik hoef alleen maar vierkante gewicht platen te hebben. De voorste plaat laat ik sowieso snijden. Afval ( scheeps) ijzer mag ook. Maar kan op internet niks vinden
fiatfan
@Fendt926Driver
Quote:
eerst te kleine voorwielen
ander diff gemonteerd en 4wd aan en de trekker ging stil staan
wij dachten voorloop veel te klein het remt.
maaaarrrr we hadden de diff hetzelfde gemonteerd als de oude maar deze draaide verkeerd om
intussen al wel andere wielen gekocht toen kwamen we er pas achter dat de diff verkeerd om draaide
diff omgedraaid toen trokken de 18.3R30 veel te hard
nu dus de goede maat voorop trekt nog veel te hard
even gevraagd op tf en 120 reakties later is het redelijk helder wat er nu allemaal fout is gegaan

eigenlijk laat het me nog steeds niet los. omdat wij eenhalf jaar geleden precies hetzelfde gedaan hebben met de Fendt en dit gaat super goed.
heb je van die oude 10.0 as alleen het diff vervangen door een 12.0?
dan gaat de as toch altijd langzamer?
kun je het opbrengen om er nog een keer op in te gaan?
Arrie94
@fiatfan Van een 1455, niet een oude 8 gaats van Fendt
Fendt926Driver
Quote @fiatfan:
heb je van die oude 10.0 as alleen het diff vervangen door een 12.0?
dan gaat de as toch altijd langzamer?
kun je het opbrengen om er nog een keer op in te gaan?
zeker kan ik hier nog weer op ingaan.
vooropgesteld dat ik de verkeerde vooras eronder had zitten. die acceptabele voorloop had met kleine banden.
dus er zat een 10.0 diff in met 31*12 tanden dus en vertraging van 2.5833 ik heb er een 12.0 in gezet dus een vertraging van 2.3125
maar ergens gaat die vertraging andersom werken in de vooras waardoor die versnelt en dus nog harder gaat lopen dan gewenst want hij liep al te snel en dus zaten er al te kleine banden op.
Favorit614
Dus conclusie , een diff zoeken rond de 9 of lager in overbrenging 😃

heb je tussen de kerst en oude en nieuw weer wat te zoeken opt internet 😃
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
een diff zoeken rond de 9 of lager in overbrenging
ga alles eerst even laten bezinken voordat ik weer een bult geld uitgeef voor iets dat later om een andere reden niet werkt.
misschien de oude 10.0 er weer in en de 420/65R24 banden er weer op en inruilen voor een E
misschien een goede as kopen en hopen dat er niet aan de 4wd box aan de versnellingsbak is geknutseld

misschien later dit jaar inruilen voor een E
weet het nog niet precies.

is eigenlijk een leer project voor mijn zoon. hoe storingen op te lossen misschien spuiten sleutelen werken aan en met de trekker.
maar is nog maar 13 en met 16 mag hij er mee naar school en moet het de goede of een goede trekker zijn dus even afwachten.
zet in ieder geval het 10.0 diff weer netjes in elkaar en laat het opnieuw afstellen zodat die er wel weer in kan en we in ieder geval een werkende 4wd hebben onder de trekker want dit is niets.
Favorit614
Ik had hier al eens op het type plaatje gekeken , maar das een 10 bouten.
die heeft een overbrenging van 13.73077, jij moet 11.95 hebben
Dus daar schiet je niks mee op.

Maar het is een leuk leer project.
Alleen jammer dat het (nog) niet werkt.

Wel leuk om te volgen.

Ik ben bang dat er ook in de bak gerommeld is met de overbrenging.
Het verschil in de overbrenging wat je hebt , en wat het zou moeten zijn is niet zo groot.

Dus heb ik mijn twijfels
jmos
@Favorit614
Het blijkt dat de 10.0 en 11.95 en 12.0 niks zeggen over welke klok erin zit. Het kan zijn dat de klok van een 13.72 een grotere vertraging heeft dan de 31*12 die erin zat. Kan ook zijn van niet, ligt aan de eindvertraging. Je zou mss kunnen tellen hoeveel tanden die klok heeft
Favorit614
@jmos of al is de kans klein, dat het een overgangs model is.
Dat het toch misschien een combinatie van factoren zijn.
Misschien is het een tip om nog een zelfde type 614 op te snorren.
Dan met de trekker opgeklost 10 omwentelingen vd achterwielen met ingeschakelde 4wd en achter diff. En dan het aantal omwentelingen tellen vd cardanas.
Dit vergelijken met de eigen 614.
Dit zou dan gelijk moeten zijn.
Dan kun je de vertraging of versnelling kunnen berekenen
fiatfan
ik zal morgen mijn diff nog eens tellen. ligt op zolder en is een 13,76. bij mij waren de eindaandrijvingen van beide assen precies gelijk. behalve het aantal zonnewielen? waren er bij mij 4 en bij de meeste 3. daarom mijn eigen eindaandrijvingen gehouden toen
fiatfan
Quote @Fendt-Farmer-Vario:
Die verhouding van 10.00, 11.95 of 12.00 is de TOTALE vertraging van de AS. Fendt is ook wel geleverd met 12.00, want onze 308 is uitgerust met zwaardere as omdat er af-fabriek een frontlader op zit. APL F700

welke APL700? F3, F4 of F6?
Fendt926Driver
Quote @fiatfan:
ik zal morgen mijn diff nog eens tellen. ligt op zolder en is een 13,76.
die is groter dan de 12.0 zal dus een grotere vertraging moeten hebben dan de 2.58 omgerekend
fiatfan
@Fendt926Driver als het goed is wel ja
Fordje6500
ik zou gewoon een ford kopen!
Fendt926Driver
@Fordje6500 als een ford niet lekt heb je er geen olie op.

En die T(uperware) serie van new holland hadden ze ook beter brood trommels van kunnen maken.

Dus dat wordt hem echt niet
fiatfan
@Fendt926Driver ik denk dat er nog niet zoveel aan de hand is als je nu denkt. je moet het eens laten bezinken voordat je weer gaat schroeven. je hebt alleen het oude diff eruit gehaald en het 12.0 diff erin gestoken. dan MOET de vooras langzamer gaan draaien. dat kan toch niet anders als je de eindaandrijvingen gelaten hebt zoals ze waren? ik heb mijn berekeningen van afgelopen jaar er ook nog eens bij gehaald en dit klopt ook wel. alleen toen ik de eerste keer probeerde klopte het ook niet dacht ik. met een draaitest op het veld bleek het wel te kloppen.
fiatfan
@Fendt926Driver de 12.0 diff klopt, want mijn 13,76 is een 39*17 overbrenging, dus vertraagt nog net iets meer
fiatfan
je moet met de test op het veld de diff UITSCHAKELEN!
Fendt926Driver
Wat bedoel je met een draaitest?
We proberen nu te kijken of de eindvertragingen wel werken dus niet vast zitten/vast zijn gezet.
fiatfan
@Fendt926Driver net als jij zei. een man rijden en iemand de omwentelingen voor en iemand de omwenteling achter tellen, zodat je de precieze voorloop weet.
fiatfan
ook nog iets. toen mijn as nog op pallets lag, en ik draaide 13,76 keer aan de aandrijfas, dan ging de naaf inderdaad 1 keer rond. met 1 wiel vastgezet klopte dit totaal niet!!
Fendt926Driver
Quote @fiatfan:
de 12.0 diff klopt, want mijn 13,76 is een 39*17 overbrenging, dus vertraagt nog net iets meer
toch hebben we de trekker aan een kant opgekrikt. Achter 5 keer rond gedraaid met 4wd aan. Dan ging de voorband 9 keer rond. Maar als er een naafrdeuctie vast zit kan dat een verschil maken
fiatfan
@Fendt926Driver ik zou hem eerst aan beide kanten tegelijk opkrikken voor. dan nog een keer draaier achter
Fendt926Driver
Quote @fiatfan:
met 1 wiel vastgezet klopte dit totaal niet!!
dat laten we even op ons inwerken en morgen weer uitproberen
fiatfan
@Fendt926Driver zou ik doen. je moet eigenlijk zeker weten waaraan het ligt voordat je weer gaat schroeven/kosten maken.
Fendt926Driver
@fiatfan klopt. Moet alles even laten bezinken en alle nieuwe inzichten op me laten inwerken. Zoals jij zegt zou het volgens mij ook moeten zijn 12.0 moet meer vertragen maar de praktijk ziet er anders uit.

Had jij ook werkplaats boeken van zf assen?
Mijn dealer weet eigenlijk niet precies hoe elke zf as in elkaar zit.
Ook een vooras diff hadden ze nog nooit gedemonteerd omdat die nooit kapot gaan
fiatfan
@Fendt926Driver nee, ik heb toen van jouw topic van ongeveer een jaar geleden van iemand een reactie gekopieerd die ze ergens op internet had staan. maar de assen zit zoveel verschil in. ik had een APL700F6 en ik ging het diff van een APL700F4 of zo erin zetten. dat ging wel dacht iedereen. niet dus. de sper is helemaal anders en de as is 10 cm smaller. wij hebben het overigens zonder boek gedaan, precies zoals jij bij jouw.
fiatfan
@Fendt926Driver het bedrijf waar ik altijd ga heeft wel alle Fendt boeken en werkplaats tekeningen. als je na de vakantie nog klem zit wil ik wel eens vragen of hij een kopie wil maken
Favorit614
@Fendt926Driver lijkt me sterk dat ze de eindvertraging vastzetten.
Dan moet de steekas 1 op 1 lopen met de naaf.
Zou dit wel het geval zijn mis je onderdelen in de eindvertraging.
Kijk partsbook er maar op na
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
Kijk partsbook er maar op na
staat in het parts book ook de open tekening van de zf vor assen?
Arrie94
@fiatfan Ik wil niet bijdehand zijn, maar reken nu eens met de verhoudingen van de 3 verschillende differentiëlen, en niet met de naampjes die de beestjes hebben.

(APL 3052, 8 gaats) 10.0 is 12/31 en blijft 38,7% van de aandrijfassnelheid over
(APL 3054, 10 gaats) 12.0 is 16/37 en blijft 43,2% van de aandrijfassnelheid over
(APL700F6 , 8 gaats) 13.76 is 17/39 en blijft 43,6% van de aandrijfassnelheid over

Dus hoe hoger het type, hoe meer toeren er in de vooras nog over blijven in dit geval.

Wat wat mij betreft de volgende stap is, is de verhouding van aandrijfas tov achteras vaststellen. Die vergelijken met @Dr Fendt.
Favorit614
@Arrie94 ik heb het hier ook al es geschreven.
Krik de trekker met de kop en kont op.
Zet de 4 wd en diff achter int werk
Tel in 1 vd versnellingen de tel 10 omwentelingen van het achterwiel, en aantal omwentelingen vd catamarans.
Dan kun je al opmaken welke vertraging of versnelling de vooras moet hebben om een bepaalde maat voorband te kunnen monteren
Favorit614
@Arrie94 ik heb het hier ook al es geschreven.
Krik de trekker met de kop en kont op.
Zet de 4 wd en diff achter int werk
Zet um in 1 vd versnellingen de tel 10 omwentelingen van het achterwiel, en aantal omwentelingen vd catamarans.
Dan kun je al opmaken welke vertraging of versnelling de vooras moet hebben om een bepaalde maat voorband te kunnen monteren
Favorit614
De vooras heeft een vaste versnelling of vertraging
Arrie94
@Favorit614 Precies! Zou ook nog een generatieverschil kunnen zijn? Dan moet hij nog even kijken welke bak hij heeft, de 3450 of 3550. Of toch een andere? Dan kan je steeds meer uitsluiten.
Favorit614
@Arrie94 of 1 de vorige eigenaars heeft de bak vervangen en rap verkocht.
De andere draait daar door de vooras an puin .
Die monteerd een andere vooras , maskt het kloppend.
Nu de boel terug zetten naar de oude situatie krijg je weer problemen
Arrie94
@Favorit614 Dat zoiets is gebeurd houd ik namelijk ook rekening mee.
Fendt926Driver
@Favorit614 @Arrie94 niet meer horrorverhalen over mijn trekker zo voor het slapen gaan. Straks droom ik er nog over 😃
Favorit614
@Fendt926Driver haha we zullen alle rampscenario's op noemen 😃
Favorit614
Toevallig geen motor van een 600.
Opgefokt met een turbo ????
Arrie94
Quote @Fordje6500:
ik zou gewoon een ford kopen!

Dit rampenplan al eens gezien dan?
Arrie94
@Fendt926Driver Je kan trouwens (als ik het goed heb) aan de binnenkant van de naaf de productiedatum aflezen, net als op de fuseearm dacht ik. Misschien staat het op de vooras (het grote gegoten ding) zelf ook nog wel. Minstens 3 data heb ik er bij mijne gevonden 😉
fiatfan
@Arrie94 toch klopt jouw redenering niet. Je houd net dat percentage lager toerental van de vooras over! We hebben het gewoon zelf ook net zo gemaakt. Dus bijv 13.76 geeft een langzamere draai van de naaf dan een 10.0
Arrie94
Quote @fiatfan:
toch klopt jouw redenering niet.

Wat klopt er niet dan? Mijn theorie gaat in dit geval samen met de praktijk.
fiatfan
@Arrie94 bij ons is de praktijk anders dan. Als je 13.76 keer de aandrijfas ronddraait gaat het voorwiel 1x rond. Als je met de 10.0 diff 13.76 keer de aandrijfas ronddraait gaat het voorwiel meer dan 1x rond. Jij schrijft het net andersom
Arrie94
@fiatfan In dit geval niet. Nogmaals duidelijk, die 10.0 enz. zegt dus alleen wat over het totaalplaatje. Dus een 10-gaats met een 12.0 kan een volstrekt ander diff hebben dan een 12.0 van een lichtere 8-gaats.
fiatfan
@Arrie94 ja maar hij heeft enkel het diff vervangen net als wij toen gedaan hebben.
Arrie94
@fiatfan Ja, maar dat zegt dus niks. Dit diff komt uit een compleet andere vooras, namelijk van een 1455 met 10-gaats en niet een lichte 8-gaats. Dus totaalvertragingen van originele 12.0 assen zijn dan gelijk voor alle assen (8 of 10 gaats, rood, geel of paars), maar ze worden op een ander moment vertraagt (bij een 10 gaats dus vooral in de naafreductie), wat dus een ander diff vereist, terwijl ze uiterlijk aan die 12.0 voldoen, maar in de as zullen ze toch echt doen wat de tandverhoudingen zijn, en niet wat er op het typeplaatje incl eindvertraging staat.

Kan Huub een originele 11.95 oid vinden, zou dat dus alsnog het probleem op kunnen lossen? Dan MOET die wel uit een 8-gaats komen (aangenomen wat @fiatfan zei: alle naafreducties van 8-gaats zijn gelijk).

Dit zegt dus helemaal niks meer:
Quote:
(APL 3052, 8 gaats) 10.0 is 12/31 en blijft 38,7% van de aandrijfassnelheid over
(APL 3054, 10 gaats) 12.0 is 16/37 en blijft 43,2% van de aandrijfassnelheid over
(APL700F6 , 8 gaats) 13.76 is 17/39 en blijft 43,6% van de aandrijfassnelheid over

Dus samenvattend, die 12.0 hoort niet bij een specifiek diff, maar het diff samen met zijn naafreductie maakt de 12.0.

Een conclusie die o.a. @jmos al getrokken heeft en waar @favorit10s eigenlijk mee begon. Wat mij betreft de moeite waard om een 11.95/12.0 van een 8-gaats op te zoeken en te kijken hoeveel tandjes die heeft. Genoeg stof tot nadenken bij de koffie 😃
fiatfan
oke, maar toch denk ik dat een 12.0 van een 8 gaats niet vel verschilt. je ziet het in je quote dat het netjes oploopt, dus de 12.0 van een 8 gaats zal er niet veel uit de buurt zitten....
Arrie94
@fiatfan Maar ik wil het zeker weten 😉 En het loopt niet netjes op, want deze 3 assen hebben eigenlijk niks gemeen. Dit is appels en peren vergelijken blijkt uit mijn quote.
Hurli356
Quote @Arrie94:
Dit zegt dus helemaal niks meer:
Quote:
(APL 3052, 8 gaats) 10.0 is 12/31 en blijft 38,7% van de aandrijfassnelheid over
(APL 3054, 10 gaats) 12.0 is 16/37 en blijft 43,2% van de aandrijfassnelheid over
(APL700F6 , 8 gaats) 13.76 is 17/39 en blijft 43,6% van de aandrijfassnelheid over

Volgens mij zegt het wel wat, namelijk precies wat je zegt. Dit is namelijk precies wat deze tandwielen doen.
Daarbij uitgaande van wat de normale uitkomst is van de assen laat dit zien dat er nog een vertraging plaats moet vinden omdat er wel van een 12.0 en een 10.0 bekend is wat de verhouding tussen ingaande rotatie en uitgaande rotatie zou moeten zijn. Het verhaal van de vertraging beperkt zich dus inderdaad niet tot deze twee tandwielen.

Je opmerking over de versnellingsbak is ook een goede om te controleren. En dat dan vergelijken met een zelfde tups fendt van dezelfde generatie in dezelfde versnelling.
Arrie94
@Hurli356 Het zegt alleen wat als je er op de juiste manier mee om kan gaan, en dat doe je haha 😃

Versnelling maakt niet uit, via het vaste tandwiel vd 5e versnelling en de pignonas zitten voor- en achteras aan elkaar 😉
DANOONTJE POWERR
Kom op jongens, nog ff volhouden dan gaan jullie het tractorfan café voorbij... 😃
jehan
nou huub denk dat je beter kunt kijken naar een ander trekkertje
1046
@DANOONTJE POWERR tractorfan cafe 2.0
Wimsumar
Beste Jehan:
Quote @jehan:
ander trekkertje

Nu blijkt dat zelfs een als oerdegelijk en uiterst betrouwbare oude-serie-Fendt wat bij elkaar gebeunde 'rommel' kan zijn, mag je wel zeggen een ander MERK trekkertje. 😉
(Maar ja, welk merk is dat tegenwoordig niet? ) 😞
jehan
@Wimsumar haha daar zeg je zowat
Fendt926Driver
@Andre150 eigenlijk willen we alleen maar ruilen met een 615 E. Terug in pk is niet direct een optie.
fiatfan
@Andre150 op dit adres zou ik persoonlijk niks kopen......
fendt308-driver
@Fendt926Driver
Ligt er niet dezelfde motor in ? 226(?) dus dat alleen de afstelling van de pomp het type verschil maakt? 😃
bikkertie
@Fendt926Driver wel jammer dat het zo lopen moet, het leek geen verkeerde trekker
Andre150
@Fendt926Driver ah oke, ik hoop dat je eruit komt, lastige kwestie dit.
Andre150
@fiatfan ben er niet bekend mee, kwam hem tegen op het internet ????
Fendt926Driver
Quote @fendt308-driver:
dus dat alleen de afstelling van de pomp het type verschil maakt?
een kenner weet of je 612 614 of een 615E rijdt. Ook al plak je er andere stickers op. Hebben vroeger al 615E gereden. En dat kriebelt toch wel een beetje
Fendt926Driver
Quote @bikkertie:
het leek geen verkeerde trekker
is het nog niet. Maar heeft een lastig maar wel oplosbaar probleem
fendt308-driver
@Fendt926Driver
ik bedoelde ook niet stickers plakken (we zijn geen interrijders 😃 ) maar een 612 met 185 pk zal vast sterker zijn als een 614 dus dan ga je niet achteruit op pks
mdoornekamp
Als je eindvertraging vast zou zitten, loopt je as wel 3 of 4 keer zo snel. Die Valtra stunt met die T4 die 130 reed was ook simpel mogelijk door de eindvertraging achter vast te lassen. En wat pk's erbij. Alleen begaven de steekassen het toen die coureur vol gas wegtrok. 😃
Fordje6500
@Fendt926Driver fendt had t toch beter kunnen laten bij traptrekkers
mdoornekamp
@Fordje6500 haha. Dan zijn er nog wel andere merken die meer reden hebben om over te gaan op traptrekkers. 😃
Fendt 615 fan
@mdoornekamp zoals ford?????
valmet6400power
@Fendt926Driver

Daar kan niks tegenop! Moet je alleen wel grote kopakkers hebben maar daar kun je rekening meehouden haha
Fendt926Driver
heb de trekker aan een kant los gezet van de grond en de banden rondom opgemeten.
de michelin 20.8R38 achterband heeft een afrolomtrek van 5.58
de continental 480-70R28 voorband heeft een afrol omtrek van 4.08

bij exact 5 keer rond achter gaat voor exact 9 keer rond.
dus achter : 5*5.58 is 27.9m
voor : 9*4.08 is 36.72m

als voor 4% voorloop mag hebben zou die 29m moeten afleggen.
29m gedeeld door 9 is een afrol omterk van de voorband zou 3.22m moeten zijn..

nieuw inzicht : ben ik door een 12.0 overbrenging in een 10.0 vooras te zetten de boel gaan versnellen of vertragen?

ik ging er van uit dat een 3052 vooras met verhouding 10.0 identiek was aan een 3052 vooras met 11.95. als er verschil is moet dat in de eind vertraging in de wielen zitten???

VANAF HIER NIEUWE TEKST

nieuwe ontwikkelingen

heb oude diff met 10.0 weer gemonteerd
als de achterwielen nu 5 keer rond draaien draait voor 7 keer rond.
achter zit nu weer 30.5R32 op met een afrolomtrek (gemeten) van 5.5m voor zit nog 480-70R28 met een gemeten afrol omtrek van 4.08

achter draait dus nu 5 keer 5.5m is 27.5m
voor draait nu dus 7 keer 4.08 is 28.56m

die 1.05m verschil is dus nu 1.05 delen door 27.5 maal 100 is 3.8% voorloop.

heb het in het mais land geprobeerd en hij joelt nog wel iets maar het extreme trekken en gooien met zand is er nu wel af.
de voorloop mocht nog wat kleiner maar het is acceptabel.

even en update voor de belangstellenden

@Arrie94
@JD3010
@DANOONTJE POWERR
@Favorit614
@Hurli356
@fiatfan
@Fendt-Farmer-Vario
@mdoornekamp
@fendt308-driver

en verdere belangstellenden
fiatfan
beste zo!
JD3010
@Fendt926Driver dankje.
Fendt926Driver
Quote @fiatfan:
beste zo!
blijkt dus nu wel dat een andere diff met een hogere overbrenging in dit geval niet werkte maar dat de verschillende assen met de 10 en 8 gaats velgen verschil maakten
en dat op een 614 een as heeft die met de diff de toeren in de as opvoert en met de eind vertraging weer reduceert
en dat met de mindere pk trekkers het wel iets laag toeriger kon

tenminste dat is mijn conclusie ongeveer
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
dankje.
door jullie meedenken kon ik steeds verder komen met de oplossing van mijn probleem.
het minste wat ik dan kan doen is jullie op de hoogte houden.
jehan
@Fendt926Driver mooi na een heel gepuzzel toch een oplossing vinden ..
Fendt926Driver
Quote @jehan:
mooi na een heel gepuzzel toch een oplossing vinden ..
we zijn redelijk op de goede weg. nu de rest van de trekker nog in orde maken......
fendt308-driver
Prettig dat het probleem is opgelost, ik vind het altijd interessant om met zoiets mee te lezen en ben blij om te zien dat er toch nog zoveel kennis op tf huist
jehan
@Fendt926Driver oh als je stickers wilt plakken kan ik wel helpen haha..weet nu hoe dat makkelijk kan
dx11
Maar je hebt dus weer de oude klok met de oude banden gemonteerd? Of is er een compleet andere as onder gekomen? want eerst zat er 24 inch voorom toch?
Fendt926Driver
Quote @dx11:
Maar je hebt dus weer de oude klok met de oude banden gemonteerd?
de oude klok met de af fabriek maat voorbanden en nu is de voor loop iets aan de hoge kant vindt ik zelf.
denk dat de vorige eigenaar die kleinere er onder gezet had voor een voorloop van max 1%
dx11
@Fendt926Driver Ah, op die manier. toch is 3,8% volgens de boeken niet veel. Ik heb het hier nooit nagemeten dus heb geen idee wat in de praktijk normaal is
JD3010
3,8% voorloop is toch niet zo verkeerd? Ik heb bij mijn trekkers een voorloop van 3,5 tot 4%.
fendt308-driver
De 512 heeft ook zo'n grote voorloop op de beton hoor je de wielen wringen :|
mdoornekamp
Mooi dat het nu redelijk goed is. 3.8% vind ik normaal anders kom je de bocht ook niet om.

Het opmeten van de afrolomtek is ook niet helemaal reëel. De afrol diameter ligt niet aan de buitenzijde van de band maar is iets kleiner omdat de band wat inzakt. Tenzij je altijd op 2,5 bar rijdt.
Favorit614
Ha fijn dat het zo uitpakt.
Jammer dat het via een omweg tot stand is gekomen
DANOONTJE POWERR
Tja, een hoop wijzer geworden maar wel flink wat werk aan de hand gehaald zo.
Bedankt voor je update.
@mdoornekamp
Indeuken doen beide banden of beiden niet normaal gesproken. Maakt naar verhouding weinig uit toch? Je rijd niet met achter 2.5 en voor 0.8 normaal gesproken
fendt308-driver
Nu heb ik een vraag voor de geleerden. De 512 heeft ook een (naar onze zin) te grote voorloop. Er liggen nu voor 540/65r28BKT voor onder (dacht ik) en 650/65r38Multibib achter. Nu zat ik te kijken naar 800/65r32 om er onder te doen achterop omdat die even hoog zijn (182cm) maar hoeveel scheelt het met de voorwielen als er 800/70r32 (193,5cm) onder komt? Komt dat mooier uit of is dat gelijk veel te veel?
fiatfan
@fendt308-driver als je het merk banden weet kun je zo op internet de afrolomtrek opzoeken. de voorloop kun je nav het serienummer zo bij de fendt dealer opvragen en dan kun je precies de voorloop uitrekenen
fendt308-driver
@fiatfan
Zal ik doen 😄
mdoornekamp
@fendt308-driver ik dacht dat die banden combinatie wel klopt voor een 512. OF heb je voor meer profiel dan achter.

Hangt er ook vanaf welk merk 800/65r32 je er onder zet. Een taurus of Goodyear valt klein uit. Ik heb zelf Vredestein en die valt groot uit.

Die 800/70r32 is meestal een stugge oogstmachine band. Daar ga je weinig plezier aan beleven. En de A merken leveren die sowieso niet dacht ik. Beetje een K*t maat.

Als de theoretische diameter klopt, krijg je 6.3 % minder voorloop. Dat is wel veel.
fendt308-driver
@mdoornekamp
Dan gelijk 900/50r42 dit is 195cm :lol:
De bkt valt groot uit denk ik
mdoornekamp
@fendt308-driver vredestein 800. Betaalbare kwaliteit

900/50r42 michelin is echt een goede band. Wel te groot voor jou en erg duur.
fendt308-driver
@mdoornekamp
Vredestijn valt ook redelijk groot dacht ik en loopt mooi op de weg, ik zat nu te azen op een mooi setje 800/65r32 xm27 met 2 cm profiel alleen dan word het verschil nog groter... Of die onder de valtra en de 800/65r32 xm27 van de valtra dan weer onder de 512 (ruim 3cm nok dacht ik) volg je me nog? 😃
mdoornekamp
@fendt308-driver Michelin 800 valt ook niet echt groot uit. Vooral de xm 27 (lage ronde nok). De xm 28 (hoge scherpe nok) is als niewe band nog wel aardig aan de hoogte maat. Wel te smal. De Vredestein is 79 cm breed.
ralphhonda
@fendt308-driver Ik heb hetzelfde met mijn 515. Achter Pirelli 650/65R38 40% en voor sinds mei Trelleborg 540/65R28 100%. Vind de voorloop ook net te groot voor het mooie, giert wat bij hogere snelheden. Met de Pirelli 20% profiel wat er voor om heen lag was het minder.

Nu heb ik ook aan Michelin 800/65R32 zitten denken. Maar die leken voorheen bij mn werk wel lager uit te vallen onder de 514 dan de 650's... Dus dat gaat je niet helpen.

Ik vind de Vredestein van @mdoornekamp ook een hele mooie band, maar verwacht dat deze flink aan de prijs zijn...
Dus ik denk dat ik kies voor nieuwe Trelleborgs 650/65R38. Zijn we weer schoon voor. Wellicht dat een set BKT achter voor jou de beste oplossing is.
john deere 7810
@ralphhonda

wacht niet te lang met je achterbanden 😉 anders ben je het profiel zo weer kwijt voorop 😉
Fendt926Driver
Quote @ralphhonda:
Nu heb ik ook aan Michelin 800/65R32 zitten denken.
op de trekker zit nu ook 30.5R32 dus vergelijkbaar met de 800/65R32. denk er bij die banden wel aan dat het stikke sturen afgelopen is omdat je steeds met de banden tegen de dissel van wat voor kar dan ook draait. daarom hebben wij ze er een tijdje af gehad. maar ze zijn qua afrolomtrek iets kleiner dan de 20.8R38 die erop zaten en dat past beter.

bij mijn 926 zit ook 600-65R34 voorop met 710 70R38 achterop en het giert wel soms een beetje met rijden maar heb het niet vaak nodig en als het nodig is vindt ik het wel heerlijk dat het ook serieuz meetrekt
rij de 4wd wel vaak op automaat als hij dan weer ergens uitschakeld is de extra voorloop weer even weg.
plus bij hoge snelheden gaat die uit en dus geen gieren van de aandrijflijn aan mijn hoofd

gelukkig schakeld fendt niet de 4wd aan met remmen want dat heb ik meegemaakt bij deutz en john deere dat bij 40kmh dan de 4wd er vol inklapt dan wil je echt niet te veel voorloop hebben
@Fendt926Driver wat gebeurt er dan als dan 4wd erin klapt als ik vragen mag?
Fendt926Driver
Quote @ronald-deutz-fahr:
wat gebeurt er dan als dan 4wd erin klapt als ik vragen mag?
als je met een agrotron 128 op straat rijdt met 50kmh en je wilt remmen gaat de voorwielaandrijving aan zodat de achter remmen dan via de aandrijfas de voorwielen meeremmen.
bij 3% voorloop lopen de voorwielen dan in 2 seconde 51.5kmh en helpen dan remmen met een gierend geluid. bij rem loslaten voel je de vooras zich weer verzetten net als je zelf soms hebt met uitschakelen.

bij een grotere voorloop van 5% gaat de vooras met remmen 52.5kmh met dito extra geluid.

bij een trekker met een schijfrem op de aandrijfas wordt gewoon door de voorwielen mee geremd zonder aandrijving op de vooras dus geen extra gierend geluid
Arrie94
Precies. Bij 5% voorloop is er ook 5% slip. Bij 50 km/h wil er amper slip optreden, dus wordt de aandrijflijn enorm belast om toch die slip op het wegdek te krijgen. Dan is het wel te begrijpen dat de lagers gaan janken.
@Fendt926Driver
Dat heeft onze deutz inderdaad ook, en de oudere dx heeft op de as naar voren een schijfrem
Maar bij 50 kmpu remmen is een slecht aangeleerde gewoonte lijkt mij? Gas eraf en hij is gauw genoeg bij 30 en dan kan je dan nogwel remmen..
Fendt926Driver
Quote @ronald-deutz-fahr:
bij 30 en dan kan je dan nogwel remmen.
bij 30 remmem gaan de voorwielen nog 31 kmh. Zelfs bij 10kmh is het 3% meer met remmen
@Fendt926Driver
Dat snap ik maar bij lagere snelheden heb ik nooit gejank gehoort of wat dan ook. Maar je hebt gelijk het systeem van een apart geremde vooras is beter voor alles
Fendt926Driver
Quote @ronald-deutz-fahr:
maar bij lagere snelheden heb ik nooit gejank gehoort of wat dan ook.
dan heb jij de voorloop netjes vlor elkaar en minder dan die 3% anders hoorde je het wel
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!