Valmet 505 - Trekker rijd door met ingetrapte koppeling
Beste leden,Ik pakte vandaag onze valmet 505, toen ik de koppeling intrapte en de versnellings hendel in de versnelling wilde zetten ging de pook niet in de versnelling tijdens het proberen om de pook in de versnelling te krijgen begon de trekker te rijden met ingetrapte koppeling, na wat duwen toch in de versnelling gekregen en toen werkte alles weer normaal koppelen overschakelen en van ze vrij in de versnelling.
Toen de trekker uit gezet en weer gestart en toen weer hetzelfde verhaal.
Wie weet wat dit kan zijn?
Ik verdenk zelf de drukgroep.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden versnellingsbak , koppeling en drukgroep geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Succes!
Bij mij was de koppelingsplaat kapot gegaan. Een ijzer lipje dat de dempingsveren op z'n plaats houdt was afgebroken en was tussen de plaat en de drukgroep (of tussen plaat en vliegwiel) terecht gekomen, met als gevolg dat alles klem gedrukt zat. Ik kon wel duidelijk aan het koppelingspedaal voelen dat er iets niet goed zat, er was totaal geen vrije slag meer in te stellen.
Heeft zo'n VALMET 505 een hydraulisch bediende koppeling, dan kan er ook een lek in dat systeem zitten waardoor de koppeling niet ontkoppelt (na 1-malig het pedaal in te trappen).
Mijn valmet 505 heeft een droge mechanisch bediende enkelvoedige plaat diafragma koppeling .
Is er bij een klevende koppeling sprake van een slechte plaat?
De trekker had nu juist 2 dagen in de aardappels meegereden, dus echt lang stilgestaan heeft ie daarvoor ook niet.
Maar heel veel werk heeft hij ook niet gedaan de laatste maanden.
Kan het ook zijn dat het kleven straks weer over is.
En heb je eventueel nog goede tips voor mij ?
Blijf het vreemd vinden
Heb eigenlijk nog steeds niet gelezen of er nu een lekkage is van bak- of motorzijde. Is hij vochtig aan onderzijde?
Die zakt er bijtussen
Dat geeft ook dit beeld
Er is hoogstwaarschijnlijk een stuk veer uit je koppelingsplaat tussen de drukgroep gevallen.
Dat zie je meer bij de driecilinders op leeftijd.
Als je ook de pto naaf gaat vervangen, moet je me een pb doen, dan krijg je meer tips.