Volvo BM 500 - oliedruk lampje brand altijd.

Ik ben bij een Volvo bm 500 wezen kijken die ik wil kopen,
maar daarvan brand altijd het lampje van de oliedruk.
Maar als je wat meer gas geeft gaat het lampje ook uit.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en/of het erg is?
fendt 512c

Reacties

albert-fendt
Dat het oliedruk lampje brand is niet zo erg, maar te weinig oliedruk is wel erg. Dus ga eerst na hoe het lampje blijft branden: of door een storing in het electrisch systeem, of daadwerkelijk te lage oliedruk. Als dat laatste het geval is heeft de motor een revisiebeurt nodig, dat is niet heel erg goedkoop
johnnyfan
Waarschijnlijk te weinig olie druk, want als je gas geeft zal de oliepomp sneller draaien en dus meer olie verzetten, waardoor de druk omhoog gaat en het lampje uitgaat, bij lage toeren geeft de oliepomp te weinig olie en zal het lampje van je oliedruk dus aangaan, dus dan kan het wel eens duur worden denk ik, wat @albert-fendt al zei
vanmeij
dat het olielampje bij 700 toeren/m een beetje gaat knipperen is bij veel oude trekkers normaal. ik weet niet of dit bij een Volvo bm ook zo werkt. als het lampje bij 1000 motortoeren nog brand is er wat met de oliepomp aan de hand, en is de motor misschien wel te heet geweest.
Wimsumar
Beste VanMeij:
Quote @vanmeij:
als het lampje bij 1000 motortoeren nog brand is er wat met de oliepomp aan de hand,

Niet zo somber A.U.B.. De druksensor kan z'n beste tijd ook hebben gehad.
Fendt 615 fan
kan er ook aan liggen dat de olie oud en dun is en de trekker (erg) laag in toeren draaid stationair. heb ook wel trekkers die na redelijke belasing als grasmaaien of frezen na die tijd een beetje knipperen of schemeren op het olie druk lampje iets meer toeren en het is verholpen. of de sensor zit (zoals bij mijn oude 615) op een slangetje gemonteerd die eerst op de plek zit van de sensor dus sort verlengstukje daardoor meet hij de druk iets later. als die maar uitgaat tussen de 800 en 1000 toeren zou ik me er niet zo heel druk om maken
kromdiek
Is het wel het lampje van de oliedruk, of zit er een gelijkstroom dynamo op waar het lampje van gaat branden, bij een laag (misschien te laag)stationair toerental.
Dat was eigenlijk heel gewoon bij een Volvo (Bolinder).
Rega
Stationair toerental afstellen op 700/800 toeren bij oudere tractoren. Ook kan er slush in je sensor zitten, wat vreemde waardes geeft.
fendt 512c
bedankt allemaal voor de tips, maar de man van wie die is zij ook dat het mischien aan de olie kon liggen, er zat vroeger dikkere olie op dan dat je er nu op zal doen.
3130ls
@fendt 512c dan hoop ik niet dat de motor al schade heeft
Waarom zouden ze er dunnere olie in gooien?kan makkelijk wezen dat het de sensor is
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!